2023-01-22, 17:39
Medlem
Cykelstalls avatar
Hittar ingen bra guide varken i text el video.
Så hur gör man tex 7dagars vin? Eller står allt på vinsastsen?

Vad behöver man?

Jäshink 30L.
Jäsrör med vattenlås.
Jäsningsmätare.
Starkvinsjäst.
Vinsats.

Vad mer?

Hur fungerar vattenlåset tex?
Citera
2023-01-22, 17:43
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelstall

Vad behöver man?

Jäshink 30L.
Jäsrör med vattenlås.
Jäsningsmätare.
Starkvinsjäst.
Vinsats.

Vad mer?

Brukar väll stå på instruktionen, men rent krast varför enns körs "rulles sjudagars" när det, om man räknar in damajan mm, är billigare att åka till Tyskland och köpa något som smakar bättre...
Citera
2023-01-22, 17:52
Medlem
Cykelstalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Brukar väll stå på instruktionen, men rent krast varför enns körs "rulles sjudagars" när det, om man räknar in damajan mm, är billigare att åka till Tyskland och köpa något som smakar bättre...

Finns inget vin i Tyskland som kostar 9kr Litern. Har smakat hemma gjort flera gånger som smakar sjukt mycket bättre än det man kan hitta på Systembolaget.
Citera
2023-01-22, 17:59
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:

Vad behöver man?

Jäshink 30L.
Jäsrör med vattenlås.
Jäsningsmätare.
Starkvinsjäst.
Vinsats.

Vad mer?

Det jag anser du behöver är:

Jäshink, 30l
Jäsrör (med tätning mot hinken, jäsröret är ett vattenlås)
Vinsats
Något att tappa om vinet i, exempelvis ännu en jäshink, flera tiolitershinkar eller liknande.
En hävert

Jäsröret med vattenlås gör att gaser kan strömma ut från hinken, men inte ner till den.

Vinsatser brukar innehålla jäst och exempelvis klarmedel som man kan använda om man vill. Även någon form av näring som drar igång jäsningen. Du behöver i normalfall inte köpa jäst separat.

Observera, vissa vinsatser kräver att du tillsätter socker, kolla så inte det behövs.

När vinet är färdigjäst ligger det en gegga på botten av hinken, för att få bort den använder du en hävert och tappar om vinet i andra kärl, för att sedan hälla tillbaka i hinken.

Jäsningsmätare behövs inte. Del är de ganska svåra att läsa av på grund av ytspänning i vinet, dels kan du lika gärna smaka av vinet. Hellre för surt än för sött. Om det färdiga vinet blir för surt kan man eftersöta när jäsningen är färdig.

Tror jag fick med det viktigaste. I vinsatserna finns det med manual.

Och en liten not. Du får inte ett färdigt vin på 7 dygn.
Citera
2023-01-22, 18:06
Medlem
Laggiores avatar
Citat:

Vad behöver man?

Jäshink 30L.
Jäsrör med vattenlås.
Jäsningsmätare.
Starkvinsjäst.
Vinsats.

Vad mer?

När det bubblar mindre/slutar så är satsen klar.
Citera
2023-01-22, 18:32
Medlem
Citat:
Finns inget vin i Tyskland som kostar 9kr Litern. Har smakat hemma gjort flera gånger som smakar sjukt mycket bättre än det man kan hitta på Systembolaget.

Ja, visst kan du jäsa gott vin hemma. Men då är det fan inte med någon 7-dagars färdig sats.

Gör du vinet från grunden med frukt, bär och/eller honung då kan du göra finfint vin. Men det kräver dels lite mer insats och dels mycket mer tid.

Jag jäser årligen några hundra liter mjöd som är långt bättre OCH billigare än något du hittar på systemet. Men då är jag också biodlare med allt vad det kräver och varjr sats tar 3-6 månader. Över ett år om du räknar in lagring.

För att lägga till mina åsikter/erfarenhet till stormpiskares utmärkta inlägg ovan:

Du behöver inte, och det är att föredra att inte använda varken klarningsmedel eller jäststopp. Bättre att jäsa ut helt och sedan ställa tunnan kallt. Jordkällare är perfekt men annats funkar inglasad balkong vintertid, garage eller annat utrymme som håller 5-10 grader.

Du kan reglera söthalten genom mängden bär/honung/socker istället för att döda jösten. Jäst kan bara jäsa till en viss % alkohol (varierar mellan jästsorter) sedan stoppar det naturligt. När det sedan stoppat och du ställer det kallt så samlas allt löst på botten.

Är du väldigt försiktig eller om det inte är skitviktigt att få det perfekt klart så kan man faktiskt tappa direkt på flaska från jäskärlet utan en omtappning.

Underskatta inte lite lagring! Det kan göra att vinet går från ok/drickbart till superbt på bara några månader. Men då kan man såklart inte vara alkoholist utan måste ha lite diciplin att ge fan i flaskorna ett tag...
Senast redigerad av GrayPagan 2023-01-22 kl. 18:42.
Citera
2023-01-22, 19:21
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:

Är du säker på att det är smaken av vin du gillar eller disken sv söt druvsorter med alkohol?😉
Citera
2023-01-22, 21:04
Medlem
Cykelstalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Är du säker på att det är smaken av vin du gillar eller disken sv söt druvsorter med alkohol?😉

Ja du Edward Blom..

Så länge det är gott och jag blir Neanderthals full så är jag nöjd. Sen funkar alltid Spritzer.
Citera
2023-01-22, 22:34
Medlem
Cykelstalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det jag anser du behöver är:

Jäshink, 30l
Jäsrör (med tätning mot hinken, jäsröret är ett vattenlås)
Vinsats
Något att tappa om vinet i, exempelvis ännu en jäshink, flera tiolitershinkar eller liknande.
En hävert

Jäsröret med vattenlås gör att gaser kan strömma ut från hinken, men inte ner till den.

Vinsatser brukar innehålla jäst och exempelvis klarmedel som man kan använda om man vill. Även någon form av näring som drar igång jäsningen. Du behöver i normalfall inte köpa jäst separat.

Observera, vissa vinsatser kräver att du tillsätter socker, kolla så inte det behövs.

När vinet är färdigjäst ligger det en gegga på botten av hinken, för att få bort den använder du en hävert och tappar om vinet i andra kärl, för att sedan hälla tillbaka i hinken.

Jäsningsmätare behövs inte. Del är de ganska svåra att läsa av på grund av ytspänning i vinet, dels kan du lika gärna smaka av vinet. Hellre för surt än för sött. Om det färdiga vinet blir för surt kan man eftersöta när jäsningen är färdig.

Tror jag fick med det viktigaste. I vinsatserna finns det med manual.

Och en liten not. Du får inte ett färdigt vin på 7 dygn.

Hur många dagar kan det ta?
Citera
2023-01-22, 22:39
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Hur många dagar kan det ta?
Temperaturen är viktig, så tänk på att ställa nära ett element, och kanske någon isolering mot golvet om du inte har golvvärme.

Det brukar ta tre-fyra dygn innan man märker att det börjar jäsa av att det bubblar i jäsröret. Sedan jäsning i kanske ett par veckor, och sedan ska jässtopp i och därefter ska kolsyran bort, kanske en vecka. Och sedan några dygn till för första klarningen.

En månad kanske totalt tills det är redo att tappas på flaska.

Det vanligaste felet många gör är att stanna jäsningen för tidigt, då blir det för sött och alkoholsvagt. Nu var det ett tag sedan jag gjorde vin, men på den tiden lät jag vinet jäsa ut och stanna sig själv (när det inte finns socker kvar så slutar det jäsa).
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-01-22 kl. 22:42.
Citera
2023-01-22, 22:43
Medlem
Cykelstalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Temperaturen är viktig, så tänk på att ställa nära ett element, och kanske någon isolering mot golvet om du inte har golvvärme.

Det brukar ta tre-fyra dygn innan man märker att det börjar jäsa av att det bubblar i jäsröret. Sedan jäsning i kanske ett par veckor, och sedan ska jässtopp i och därefter ska kolsyran bort, kanske en vecka. Och sedan några dygn till för första klarningen.

En månad kanske totalt tills det är redo att tappas på flaska.

Det vanligaste felet många gör är att stanna jäsningen för tidigt, då blir det för sött och alkoholsvagt. Nu var det ett tag sedan jag gjorde vin, men på den tiden lät jag vinet jäsa ut och stanna sig själv (när det inte finns socker kvar så slutar det jäsa).

Varför skriver dom överhuvudtaget att det tar 7 dagar?
Citera
2023-01-22, 22:44
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Varför skriver dom överhuvudtaget att det tar 7 dagar?
Tror om du läser noggrant så skriver de att jäsningen sker på sju dagar, och under optimala förhållanden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in