Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
En majoritet av tyskar är emot att skicka egna Stridsvagnar till Ukraina. Dock tycker en majoritet att det är OK att andra länder ska få skicka sina. Så det är lite problematiskt för den tyska ledningen. De vill gärna behålla makten.
Tyska folket är ganska pacifistiska. Jag är ganska säker att det beror på WWI och WWII. Det tragikomiska är att tyskarna ALLTID hamnar på fel sida om historien.
PS Jag har börjat höra rykten om att tyskarna ska godkänna att andra länder ska få skicka sina vagnar. Jag hävdar fortfarande att det vore bättre att försöka köpa upp sovjetiska stridsvagnar från Algeriet mfl. Till ex har Algeriet har 500 T72. Pakistan har 320 T80 och de behöver pengar.
Jo, jag lutar också åt att det har med Tysklands 1900-talshistoria att göra. Nu när jag tänker på det hade en deal med USA kunnat vara ett sätt att armkroka med den viktigaste av segermakterna. Amerikanerna har ju varit med och format den västtyska försvarspolitiken, både genom fysisk närvaro och via Nato. Ironiskt ingick en gång i tiden planering för ett krig med Warszawapakten. Jag kan även köpa att det tyska folket är till stor del motvilligt, om det skulle stämma. Det var inget kul 1945. Dessutom skäms de eftersom de fått inpräntat i sig att allt var Tysklands fel.
De hamnade på fel sida av historien i så måtto att domen inte varit nådig. Nu tänker de sig för en extra gång.
Tror också att sovjetiska vagnar vore optimalt.