2023-01-22, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Lite om händelserna kring "sydfronten" i Zaporizjzja oblast:

Trots de "frontuträtningar" som den ryske generalen Surovikin (mycket klokt) har genomfört och trots tillförseln av nya soldater genom den partiella mobilisering som Putin proklamerade den 21 september förra året är "truppdensiteten" längs med kontaktlinjen mycket gles i Zaporizjzja - och detta gäller ävenledes de ukrainska förbanden. Hög truppkoncentration ser vi däremot i södra Luhansk (typ vid Kreminna) och i Donetsk (evighetsföljetången Bakhmut).

I Zaporizjzja är det alltså mycket glest mellan förbanden på båda sidor. Men nu tycks ryssarna ha dragit igång en viss aktivitet - och vad kan nu den handla om?

Ingenting dramatiskt, skulle jag vilja säga.

Frontlinjen, som löper mellan styrkorna i Zaporizjzja, är till skillnad från Bakhmutavsnittet, inte någon enhetlig frontlinje ā la västfronten under första världskriget. Kontaktlinjen (som alltså inte är någon "linje") består istället av spridda stödjepunkter på ganska långt avstånd från varandra. Det finns alltså mycket luft mellan positionerna, vilket skapar ett slags "ingenmansyta" som ingendera sidan kontrollerar och som ingen heller kan utnyttja. En sådan odefinierad sektor kallas för en "grey zone" (vilket också råkar vara namnet på Wagnergruppens Telegramkanal, om nu någon är intresserad).

I förrgår gjorde förband under södra ryska militärområdet (såsom 58:e armén) en serie framryckningar i dessa "grey zones". Händelsen orsakade viss turbulens på sociala medier. Ryssvänliga skribenter skildrade händelserna som att ett jättestort genombrott var i faggorna, under det att en del ukrainskvänliga postare förde fram åsikten att ingenting hade skett överhuvudtaget.

Vad vi nu ser är att ryssarna faktiskt ryckte fram, men med ganska begränsade truppstyrkor. Framryckningen slogs tillbaka på de flesta håll och en stor del av manövrerna verkade mycket amatörmässigt utförda med mindre förband (kompanistorlek), vilket resulterade i stora ryska förluster. Man kan få intrycket av att den ryska militärledningen (eller snarare det södra militärområdets stab) ville ge nyrekryterade förband sitt "elddop" och få känna av vad krig innebär på riktigt inför framtida aktiviteter.

Det gick nu inte dåligt för ryssarna överallt, utan på sina håll har man ryckt fram och etablerat nya positioner i "the grey zone" och frontlinjen (som alltså inte är någon frontlinje just där) har förskjutits en smula till rysk favör.

Det handlade alltså inte om en större rysk offensiv; det handlade heller inte om ett ryskt blixtangrepp för att kväva en kommande ukrainsk våroffensiv i dess linda. Det handlade om att testa nytillkomna trupper på allvar och rent opportunistiskt försöka erövra mer fördelaktiga positioner inför kommande vapenskifte. Det mesta misslyckades för ryssarna, men inte allt: på vissa håll har man helt klart förbättrat sina positioner

Och för er som räknar stupade: ganska stora ryska förluster och ganska små ukrainska, vilket är som det brukar vara.
Vad heter den här sagan?

Ingen länk som styrker dina fantasier?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Tycker det här fyllot ser ganska bra ut, kan inte få fram vad som sägs i slutet på filmen. Menar du att det eventuellt pratas om mer vodka?
https://twitter.com/Rinegati/status/1616798800366174209
Kan någon förklara vad som sägs i slutet på den korta filmen?

Så korkade, hur kan de ta tjejen så nära fronten? Troligtvis beror det på hela kedjan av lögner, det har rapporterats uppåt hur de vinner och att området är säkert. Jag känner mig lite ond för jag tycker hon förtjänar det!
Citera
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
De tre procent som faktiskt stöder Ryssland återfinns samtliga i denna tråd på Flashback. Ute i samhället träffar man ju inte på dem.
Jag har stött på nån enstaka ute i samhället här och där. Har alltid varit MENA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det är bara en liten klick sk "representanter" som räknas. Vad folken i Europa tycker är ointressant. Fint folk sitter och kacklar på WEF-möten och på Flashback bräker fåren vidare.

Menar du att i Ryssland sysslar man med demokratiskt folkstyre till skillnad från väst?
Fast det spelar mindre roll för hur mycket du än grinar så kommer inte hjälpen till ett tappert kämpande Ukraina sina. Tvärtom den kommer öka...
Citera
Medlem
Fronten i Zaporizye ryker. Dom flesta ukrainarna blev tvingade till bakmut fronten så zaporizye fronten står öppen. Dom få ukrainare som är där och försvarar har inga fordon och knappt någon ammunition.

https://twitter.com/narrative_hole/status/1617135243198177281?t=jSBFo5m8kWG-BQjVv5O1AQ&s=19
Citera
2023-01-22, 13:24
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så korkade, hur kan de ta tjejen så nära fronten? Troligtvis beror det på hela kedjan av lögner, det har rapporterats uppåt hur de vinner och att området är säkert. Jag känner mig lite ond för jag tycker hon förtjänar det!
Hon är ju för söt för att skickas till fronten.
Hon måste ha varit envis!
Citera
2023-01-22, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det är bara en liten klick sk "representanter" som räknas. Vad folken i Europa tycker är ointressant. Fint folk sitter och kacklar på WEF-möten och på Flashback bräker fåren vidare.
Ja dom lever i sin egna lilla bubbla. Låt dom. Förr eller senare kommer dom fatta. Precis som Hitler i bunkern.
Citera
2023-01-22, 13:27
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Vad heter den här sagan?

Ingen länk som styrker dina fantasier?

Berätta nu för Flashbacks läsare vad det är som har ägt rum i Zaporizjzja, så att alla kan se hur enfaldig du är.
Citera
2023-01-22, 13:30
Medlem
Citat:
Berätta nu för Flashbacks läsare vad det är som har ägt rum i Zaporizjzja, så att alla kan se hur enfaldig du är.
Inget märkvärdigt egentligen. Den ryska armén körde över Ukrainas första försvarslinje och nu håller man på för fullt och omringar större byar. Vi får se hur långt offensiven kommer sträcka sig.

Det ligger minor överallt så det går lite långsamt. Men ukraina har inga fordon eller ammunition så det finns inte något motstånd för den ryska armén direkt.

Moralen är i bott för Ukraina på zaporizye fronten också.
Citera
2023-01-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom

Han arbetar ju för den ryska staten, så hon gör som hon blir beordrade = gulag/fängelse

Spekulationer utöver det känns ju rätt... mäh...
Citera
2023-01-22, 13:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom

Tja lite söt kanske, men ful i själen som försvarar krigsförbrytar-Ryssland.
Citera
2023-01-22, 13:31
Medlem
Citat:
Haha åh herregud, höjden av flathet. Så du drar till med en fabel, och när jag frågar efter en källa som styrker dina lögner (eftersom du har inte själv varit där, och du kom inte med några källor), så ska jag påvisa att du ljuger?? 🤯🤯🤯

Det är som att jag skulle skriva att ryssarna dödade 1,000,000 ukrainare igår utan någon källa. Sen ifall någon ifrågasätter det så ska den personen bevisa att det inte har hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in