2023-01-21, 22:10
Medlem
Jag har under en längre tid märkt att nivån sjunkit i kärlet för kylarvätskan, men det har skett långsamt och jag har sällan behövt fylla på. Under den senaste tiden har det gått åt mycket. Jag kan fylla på till strecket, sätta igång motorn och sedan se hur nivån sjunker framför ögonen på mig. Jag tittar under bilen, men ser inte att något rinner ut. Kan det finnas något läckage nånstans?. Var tar kylarvätskan vägen?. Hur kan läckaget ha uppstått?. Det är en Opel, 13 år gammal, ca 8700 mil.
Citera
2023-01-21, 22:14
Medlem
Kolla i avgasröret på tomgång...efter några minuter skall bilen sluta ryka vit rök...fortsätter det så läcker kylvatten in i motorn å förbränns...tex otätt topplock..
Citera
2023-01-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Jag har under en längre tid märkt att nivån sjunkit i kärlet för kylarvätskan, men det har skett långsamt och jag har sällan behövt fylla på. Under den senaste tiden har det gått åt mycket. Jag kan fylla på till strecket, sätta igång motorn och sedan se hur nivån sjunker framför ögonen på mig. Jag tittar under bilen, men ser inte att något rinner ut. Kan det finnas något läckage nånstans?. Var tar kylarvätskan vägen?. Hur kan läckaget ha uppstått?. Det är en Opel, 13 år gammal, ca 8700 mil.
Att det sjunker fort när man fyllt beror antagligen på att du byter ut luft mot vätska.
Tyvärr för dig så är det ett slutet system och allt tyder på att du har en liten läcka.
En bil jag hade tömde expansionskärlet på två månader och det berodde på att vattenpumpen behövdes bytas. Man såg på motorblocket att något läckte just där men inget på marken.
Citera
2023-01-21, 23:08
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:

Kolla oljestickan. Är det gråaktigt så har du vatten in i vevhuset (med andra ord smörjoljesystemet) och det kan bli dyrt.
Citera
2023-01-21, 23:08
Medlem
SMART4SSs avatar
Hur ser oljan ut?
Citera
2023-01-22, 00:28
Medlem
killawifes avatar
Det vanligaste när kylarvätska försvinner är faktiskt att det läcker ut. Ofta så finns det en mängd slangar och plastkopplingar som blir gamla och spricker och så trycks det ut kylarvätska där. Man ser inget läckage då vätskan förbränns på heta motordelar men man kan oftast se vart vätskan har tagit sig ut på att det är vit förtorkad glykol på motorblock eller topplock. Sen kan man givetvis ha andra problem men om bilen inte ryker vitt så är det inte troligt att det är topplockspackningen eller turbon som rykt. Man brukar även få problem med överhettning i dessa fall.
Citera
2023-01-22, 01:07
Medlem
Westgoethes avatar
Du kan även ha ett läckande värmepaket för kupévärmen, det brukar märkas på att det blir immigt inne i bilen, lite beroende på var läckan finns. Vattnet kan rinna ner och stanna "inne" i bilen i håligheter och annat, men sånt brukar märkas på glykoldoft i kupén.

Jag tror som några andra säger att det läcker (ofta vid topp-packning/motsv) in och förbränns/förångas.

Att nivån sjunker ibland när man tittar på expansionskärlet är normalt, men det ska inte försvinna totalt - alltså att nivån rör sig lite i kärlet är normalt men inte att det försvinner.
Citera
2023-01-22, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMART4SS
Hur ser oljan ut?

Den ser normal ut (svart). Oljenivån hade varit låg, men jag har fyllt på.
Citera
2023-01-23, 04:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Den ser normal ut (svart). Oljenivån hade varit låg, men jag har fyllt på.

Svart motorolja? Var köper du den? Den ska vara gulaktig men det är en annan fråga.

Jag har råkat ut för det någon annan skrev att läckan var så liten att vätskan hann dunsta innan man hann se den. Slutade med att jag körde torrt på premiärturen och expansionkärlet exploderade.
Bogsering sista biten hem till släkten för att visa upp mitt nya bilfynd. Inte kul.

Även råkat ut för läcka i värmepaketet. Det går ju fan inte att köra långt med immade rutor.

Men är det så mycket som du säger så lutar det väl mer åt topplockspackningen.

Lite mer långsökt är att inte kylsystemet längre står under tryck p.g.a läckage i slangar till expansonskärlet eller trasig ventil där. Kylvätskan ska stå under tryck för att höja kokpunkten från 100 till 130 C. Typ som i en tryckkokare.
Finns det inget tryck så kokar vattnet på de hetaste ställena i motorn och ångan går ut genom expansionkärlet. Syns på att det bubblar i expansionskärlet vid varm motor.

Det kan komma bubblor i expansionskärlet vid kall motor också men då är det topplockspackningen.
Senast redigerad av PeterNoster 2023-01-23 kl. 04:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in