2023-01-21, 22:05
Medlem
Sarumans avatar
Ryssarna är ju vana att fira med stora militärparader. Har någon hört om de planerar att fira årsdagen av sitt tredagarskrig den 24:e februari? De borde väl slå på stora trumman och bogsera runt några T-14 Armata?
Citera
2023-01-21, 22:08
Medlem
raskenss avatar
Putin känner sig enormt hotad av en 15årig flicka som lägger blommor på ett minnesmärke så hon måste straffas.

https://twitter.com/k_sonin/status/1616619160779325441?t=0ppEsD2_Kq-jORH9jUWz3g&s=19
Citera
2023-01-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Som påtalats tidigare skulle Gripen bara bli kanonmat i Ukraina. Att lära upp piloter och markpersonal för ett stridsflygplan är en helt annan sak än markfordon. Gripens styrka är förmågan till samverkan mellan flera plan och helst med radarstationer och en erieye i bakgrunden. Det är inte något man sjösätter i Ukraina mitt under brinnande krig. Som solonummer står en ensam Gripen ganska lågt i kurs.

Om utbildning sker på Gripen kommer givetvis planet användas ordentligt. Det kräver ett par skallar att använda, samma med Archer. Sholtza lite till du.
Citera
2023-01-21, 22:16
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Rysslands ÖB går inte i bögparader, ändå har de (nästan) världens högsta antal HiV-smittade.

Huruvida de är smittade av dildos eller inte framgår inte av statistiken, men de är i alla fall smittade via stjärten.
De sysslar en del med avsugningar också. Här är en video av två ryssar som bögar sig när en drönare släpper en granat:
https://twitter.com/infussambas/status/1576973179150827521?s=46&t=DZnNgnwKNpZ5Eth4O35uYQ
Citera
2023-01-21, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Gäller den modellen för Ukrainare och kan man visa att det är så. Om man tar kroppsskydd så utifrån det jag har sett har de bättre skydd än ryssarna. Wagner visade en klipp där man provsköt på ett Ukrainsk från ca 15m utan att kulan trängde igenom. De ryssar man sett skydden på, har varit av olika kvalité. I ett klipp sköt man genom två ryska kroppsskydd med en pistol. Ukrainare verkar även ha bättre hjälmar.

Så vad man kan säga är att en Ukrainsk soldat som blir träffad i bröstet av en kula kommer med nästan 100% säkerhet att överleva och inte ens bli skadad. Så utifrån det utgår jag från att Ukrainare kommer att lida mer av skador i armar, ben och underkropp vid infanteristrider. Ett skott i ansiktet dör de förstås av liksom granatsplitter som skadar dem allvarligt. Vad moderna hjälmar klarar vet jag inte. Men därför är det inte alls säkert att skade-ration stämmer. Och Greggs siffror kan vara helt korrekta.

Nu vet vi inte det och kan bara spekulera. Men att ta den där skade-ration som någon form av grundlag går inte.
Du spekulerar bara utan grund. Jag säger att jag vet inte. Dina egna uträkningar, ger jag än mindre trovärdighet. För de kan bara ses som gissningar.
Det är inte mina "uträkningar". Det är inte jag som säger att det skall gå 3-4 skadade per KIA (i Afghanistan var det 1/12 enligt en användare - men det är en annan typ av konflikt) men amerikanska MOD och peer-reviews. Du använder den här typen av estimat för att kalkylera sjukvård, truppförstärkningar osv. Jag är 100% säker på att Ukraina använder statistiska modeller själva för att beräkna estimerade KIA/WIA. Alla är inte överens. Många i tråden hänvisar till Michael Kofman (CNA) som kritiserar 3-4 WIA per KIA. Han tror på fler WIA per KIA.

Citat:
A fair ratio, assuming weak availability of field hospitals & poor combat medicine might be 3.5x WIA for every KIA. This is simplistic, ignores other casualty types & I'm just scratching the surface. For example, 10k KIA would result in 35k WIA, and a total of 45k casualties. 7/

https://twitter.com/kofmanmichael/status/1526219844114317313
Men även Kofman vet att krig till stora delar handlar om statistik för att kunna planera krigsföring, sjukvård, produktion osv. Således, givet hur WIA vs KIA beräknas gör jag rätt i att vara skeptisk till det Gregg skriver. Jag kan inte vidimera det men jag kan påpeka att det skiljer sig från hur WIA/KIA-relationen ser ut.

Men det är klart. Du kan ju göra som en användare som inte förstod skillnaden mellan taktisk nivå, operationell nivå och strategisk nivå. När jag sedan hänvisade till böcker och artiklar som läses vid ROTC och West Point fick jag lära mig att West Point inte vet något om krig. Det kanske säger något om nivån i den här tråden.
Senast redigerad av Edgerton 2023-01-21 kl. 22:20.
Citera
2023-01-21, 22:21
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Han är känd som Marxsist, ränderna går aldrig ur.
Okej det hade jag dålig koll på. Men Z-trollen på Telegram kan faktiskt vara lite roliga ibland haha. Nu har de utnämnt Scholz till nån hjälte av nåt slag och vill ge honom medalj!!

https://twitter.com/patriot_singles/status/1616800032585580544
Citera
2023-01-21, 22:21
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det är inte mina "uträkningar". Det är inte jag som säger att det skall gå 3-4 skadade per KIA (i Afghanistan var det 1/12 enligt en användare - men det är en annan typ av konflikt) men amerikanska MOD och peer-reviews. Du använder den här typen av estimat för att kalkylera sjukvård, truppförstärkningar osv. Jag är 100% säker på att Ukraina använder statistiska modeller själva för att beräkna estimerade KIA/WIA. Alla är inte överens. Många i tråden hänvisar till Michael Kofman (CNA) som kritiserar 3-4 WIA per KIA. Han tror på fler WIA per KIA.

Men även Kofman vet att krig till stora delar handlar om statistik för att kunna planera krigsföring, sjukvård, produktion osv. Således, givet hur WIA vs KIA beräknas gör jag rätt i att vara skeptisk till det Gregg skriver. Jag kan inte vidimera det men jag kan påpeka att det skiljer sig från hur WIA/KIA-relationen ser ut.
Vad man planerar för i framtiden och hur verkligheten ser ut, är skilda saker. Du säger att om teorin inte stämmer med verkligheten är det teorin som är sann och allt annat är troligen lögn.
Citera
2023-01-21, 22:37
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Okej det hade jag dålig koll på. Men Z-trollen på Telegram kan faktiskt vara lite roliga ibland haha. Nu har de utnämnt Scholz till nån hjälte av nåt slag och vill ge honom medalj!!

https://twitter.com/patriot_singles/status/1616800032585580544
Tyskarna verkar nedslagna, men många kommentarer är lite festliga, om än på ett torrt vis. Det brukar heta att tyskar saknar humor...

Tror nog att ryssarna är hyfsat belåtna med att det är Tyskland, EU-federalismens högborg, som obstruerar. Den ryska förhoppningen från första början har ju varit att kriget ska besvära EU och drabba unionen indirekt på olika sätt.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-01-21 kl. 22:39.
Citera
2023-01-21, 22:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
De sysslar en del med avsugningar också. Här är en video av två ryssar som bögar sig när en drönare släpper en granat:
https://twitter.com/infussambas/status/1576973179150827521?s=46&t=DZnNgnwKNpZ5Eth4O35uYQ

Det vat var ju passande musik till
Citera
2023-01-21, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Självklart är det utbildningar i fredstid, det förstår du väl?

1. Det där är en utbildning som anpassats efter fackens krav. Sådana infördes vid införandet av insatsförsvaret. Det är en lågkvalitetsutbildning som inte producerar ett adekvat resultat. Ifall ni tror att ni kan smita från den utbildningsplanens icke tillräckligt goda förmåga så har ni lämnat planeten jorden.

Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Haha mr behindgayband
.... massvis med gay-gay-tramsande off-topic och erbjudanden om att suga kuk ....
2. Bye Bye retardo

1. Nej, tack vaginalketchup. Eller "rövknullad" som din avatar antyder. Ej intresserad av sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ukrainska soldater har varit i krig i snart ett år. Dom behöver inga grundutbildningar för att lära sig att bädda sängen. Det räcker att dom lär sig ratta kärrorna din imbecilla fan

1. De är ju helt odugliga sett till alla slagfältsfilmer. Du har nog spelat för mycket tv-spel ifall du tror att sittandet i skyttegravar någon månad skulle göra mek soldater eller vagnsbesättningar av Ukrainare.

1.1. Återigen en person som tror att den kan flyga utan vingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Du vet av dina 11 månader som du löst dig till via Google så är en stor del gröntjänst

Ja slå upp ordet gröntjänst då jag utgår från att en imbecill analretentiv person som dig inte förstår vad det är

2. Bye Bye du är debunkad igen looooser

1. Vadå inget vedervärdigt bögeli-bögande i det här inlägget. Vänta där kom ordet "analretentiv", ett helt nytt ord som bara måste vara din medicinska diagnos.

2. https://sv.wikipedia.org/wiki/Soldat Här står vad gröntjänst innebär. Eftersom du eller övriga skribenter inte gjort militärtjänstgöring så är det nog som så att ni inte förstår att gröntjänstgöring är den mest värdefulla övningen.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du måste väl ändå någonstans fatta att det är skillnad på utbildning i fredstid och i ett krigsläge? I din värld hade US Army knappt inte haft några pansarförband i WWII, men i verkligheten skickade de över soldaterna med omkring 3 månaders utbildning.

Svenska armén utbildade i decennier sina värnpliktiga meniga och gruppchefer i 10 månader och de var bevisligen kapabla att köra och skjuta med sina stridsfordon långt innan dess. Någon "18 månaders utbildning till vagnchef" existerade inte inom IB77 eller PB-organisationen; 15 månader KB var max i armén. Men vi kan väl slå vad om hur lång tid det tar innan CV90 sätts in i strid efter det att Ukraina fått dem på plats. Jag säger högst 3 månader. Sätter du emot?

EDIT:
Svårt att hitta länka med information om utblkdnkngstider i det gamla invasionsförsvaret. Här är ett inlägg från 2006 som blickar tillbaka på en tid när utbildningen var 10-15 månader för CV90. Givetvis kunde de använda fordonen långt innan dess. Dina "2 år" etc. är fantasier.

1. Du får titta på filmen "hell on wheels" från WW2. Snubben i filmen som var både "nobody" och som "körde dem så hårt att de hade vatten i öronen (och inte kunde höra vad han kallade dem) var förövrigt född svensk". De hade inte 3 månaders utbildning utan mycket mer. Så sluta fantisera.

2. Att det är helt möjligt att lära någon att framföra en CV90 på 2 dagar är helt solklart men resultat blir ofelbart 50 utskjutna CV90 första dagen. Precis som med alla andra fordon som levererats till Ukraina och blivit extremt svårsäljbara. Här har du dagens Kanada-skörd (den kräver bara motsv. lätt lastbil+ kompetens) och levererades för 1 vecka sedan: https://southfront.org/one-of-ukraines-new-senator-vehicles-spotted-on-fire-after-russian-strike/ Senator APC, inte fullt så skottsäker som Ukrainarna trodde, även om det nog är som så att de inte hade någon utbildning på att framföra fordonet krigsmässigt eller i förband.

2.1. I övrigt kan du inte jämföra länkade nutida utbildningen med dåtida värnplikt eftersom nutida utbildningar är fack-anpassade och inte har teoretiska legala krav för framförande av fordon som enda "säkerhetsbarriär" mot för hårt och långt arbete under utbildningen. Det skulle ta Ukrainarna ca. 3 år att nå till den utbildningsnivån med nutida förutsättningar.

2.2. Det finns med andra ord ingen möjlighet att se CV90 göra någon seriös insats förrän om tidigast ett år, mer verklighetsförankrat 2 år och högst sannolikt aldrig. Det finns inget beslut på att skicka CV90 än och det kommer nog inte att komma heller.

3. Eftersom du uppenbarligen aldrig haft att göra med stridsfordonsförband eller ens stridsfordonsbesättningar är dina uppfattningar om vad som är verklighetsanknutet helt ointressanta och i nivå med "din uppfattning om mängden stjärnstoft i Saturnus ringar".

Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Du är verkligen totalt okunnig om allt militärt. Totalt tar utbildningen tydligen 11 månader av vilket 3 månader är GMU.

1. GMU är momentet där den värnpliktige lär sig marschera i takt, hälsa rätt på officerare, lär sig de olika officersgraderna, hur man plockar isär en AK-5a, hur man sätter upp ett tält, hur gasmasken fungerar och en del skytteövningar. Man kan utgå ifrån att UAF skickar folk som inte behöver GMU.

2. Det tar således en genomsnittlig finnig svensk 19-åring 8 månader (dvs 35 veckor), i fredstid, att genomföra utbildningen. Mina minnen från artilleriet (som finnig 19-åring) ligger långt tillbaka i tiden, men det var inte många timmar utbildning per dag, många transporttimmar, långa luncher, daglig uppställning och information, logementsstädning, fysträning, agera funktionär vid lokala militära mästerskap, ledig fredagseftermiddag (om man inte hade helgtjänstgöring). Gissningsvis 20 faktiska utbildningstimmar i veckan. Hade folk satts på en intensivkurs 10 timmar om dagen, 6 dagar i veckan hade således utbildningstiden varit 12 veckor, hade det varit vuxna människor med lite talang på området och med erfarenhet från artilleri, hade det nog gått att pressa ner tiden till 6-8 veckor.

1. Inte alls, det där är klassisk feltryckning för att få unga att signera kontraktet.

2. Helt fel. Ukrainarna har ingen utbildning och GMU går verkligen inte ut på att lära folk att hälsa på befäl m.m. Helt uppenbarligen har du inte gått GMU eftersom du inte vet vad GMU innehåller.

3. Det där låter som en malaj-beskrivning. Men eftersom du inte genomgått GMU antar jag att du har en kompis som berättat för dig om sin tid som malaj och fått dig att tro att Malaj, det är lumpen. Fast du kanke tror att det är bara är "lektionstimmar" som är utbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av attog
Lägg av nu. Du pratar ju för helvete med folk som har utbildat sig.
I fredstid följs vissa grundläggande principer som är till för att göra utbildningen säker.
I krigstid, vet alla, utom du, att man förenklar utbildningen för att man prioriterar tid.

Du gör dig en mer larvig.

1. Uppenbarligen kan ni ingenting om militära göromål. Detta är enkelt att förstå.

2. Bye-bye
Senast redigerad av BehindRayban 2023-01-21 kl. 22:46.
Citera
2023-01-21, 22:56
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det där är en utbildning som anpassats efter fackens krav. Sådana infördes vid införandet av insatsförsvaret. Det är en lågkvalitetsutbildning som inte producerar ett adekvat resultat. Ifall ni tror att ni kan smita från den utbildningsplanens icke tillräckligt goda förmåga så har ni lämnat planeten jorden.

1. Nej, tack vaginalketchup. Eller "rövknullad" som din avatar antyder. Ej intresserad av sådant.

1. De är ju helt odugliga sett till alla slagfältsfilmer. Du har nog spelat för mycket tv-spel ifall du tror att sittandet i skyttegravar någon månad skulle göra mek soldater eller vagnsbesättningar av Ukrainare.

1.1. Återigen en person som tror att den kan flyga utan vingar.

1. Vadå inget vedervärdigt bögeli-bögande i det här inlägget. Vänta där kom ordet "analretentiv", ett helt nytt ord som bara måste vara din medicinska diagnos.

2. https://sv.wikipedia.org/wiki/Soldat Här står vad gröntjänst innebär. Eftersom du eller övriga skribenter inte gjort militärtjänstgöring så är det nog som så att ni inte förstår att gröntjänstgöring är den mest värdefulla övningen.

1. Du får titta på filmen "hell on wheels" från WW2. Snubben i filmen som var både "nobody" och som "körde dem så hårt att de hade vatten i öronen (och inte kunde höra vad han kallade dem) var förövrigt född svensk". De hade inte 3 månaders utbildning utan mycket mer. Så sluta fantisera.

2. Att det är helt möjligt att lära någon att framföra en CV90 på 2 dagar är helt solklart men resultat blir ofelbart 50 utskjutna CV90 första dagen. Precis som med alla andra fordon som levererats till Ukraina och blivit extremt svårsäljbara. Här har du dagens Kanada-skörd (den kräver bara motsv. lätt lastbil+ kompetens) och levererades för 1 vecka sedan: https://southfront.org/one-of-ukraines-new-senator-vehicles-spotted-on-fire-after-russian-strike/ Senator APC, inte fullt så skottsäker som Ukrainarna trodde, även om det nog är som så att de inte hade någon utbildning på att framföra fordonet krigsmässigt eller i förband.

2.1. I övrigt kan du inte jämföra länkade nutida utbildningen med dåtida värnplikt eftersom nutida utbildningar är fack-anpassade och inte har teoretiska legala krav för framförande av fordon som enda "säkerhetsbarriär" mot för hårt och långt arbete under utbildningen. Det skulle ta Ukrainarna ca. 3 år att nå till den utbildningsnivån med nutida förutsättningar.

2.2. Det finns med andra ord ingen möjlighet att se CV90 göra någon seriös insats förrän om tidigast ett år, mer verklighetsförankrat 2 år och högst sannolikt aldrig. Det finns inget beslut på att skicka CV90 än och det kommer nog inte att komma heller.

3. Eftersom du uppenbarligen aldrig haft att göra med stridsfordonsförband eller ens stridsfordonsbesättningar är dina uppfattningar om vad som är verklighetsanknutet helt ointressanta och i nivå med "din uppfattning om mängden stjärnstoft i Saturnus ringar".

1. Inte alls, det där är klassisk feltryckning för att få unga att signera kontraktet.

2. Helt fel. Ukrainarna har ingen utbildning och GMU går verkligen inte ut på att lära folk att hälsa på befäl m.m. Helt uppenbarligen har du inte gått GMU eftersom du inte vet vad GMU innehåller.

3. Det där låter som en malaj-beskrivning. Men eftersom du inte genomgått GMU antar jag att du har en kompis som berättat för dig om sin tid som malaj och fått dig att tro att Malaj, det är lumpen. Fast du kanke tror att det är bara är "lektionstimmar" som är utbildning.

1. Uppenbarligen kan ni ingenting om militära göromål. Detta är enkelt att förstå.

2. Bye-bye

Det är inget avancerat system, för Ukraina räcket det att kunna doktrin ( som de redan vet till viss del ) och att lära sig själva systemet. De har grundutbildning och viss doktrinutbildning, samt erfarenhet. Svenska utbildningen innehåller en massa grundutbildning och fackliga krav. I skarpt läge där utbildningen tar 100% fokus lär det inte ta särskilt lång tid. De hade säkert kunna använda platformen efter två veckor, men för optimal effektivitet kanske två månader. Rent logiskt tänkt
Citera
2023-01-21, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Det är inget avancerat system, för Ukraina räcket det att kunna doktrin ( som de redan vet till viss del ) och att lära sig själva systemet. De har grundutbildning och viss doktrinutbildning, samt erfarenhet. Svenska utbildningen innehåller en massa grundutbildning och fackliga krav. I skarpt läge där utbildningen tar 100% fokus lär det inte ta särskilt lång tid. De hade säkert kunna använda platformen efter två veckor, men för optimal effektivitet kanske två månader. Rent logiskt tänkt
Jag tror att vem som helst förstår att man inte blir stridsduglig CV90 förare på två månader. Förutom du då.

Men vi är tillbaka på det här med önsketänk kontra verkligheten. Ni har problem med sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in