2023-01-20, 16:25
Medlem
smokeonthewaters avatar
Det "räcker" väl med att någon av dem satte sig på henne? Som säkerhetsvakter och poliser gör ibland.
Citera
2023-01-20, 16:51
Medlem
Ja det hände ju Genige Floyd och nu senast en 31årig man i LA. Båda dödade av poliser genom tryck.
Citera
2023-01-20, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det "räcker" väl med att någon av dem satte sig på henne? Som säkerhetsvakter och poliser gör ibland.

Jo visst. Men någon form av indikation om vad som var påväg att hända borde rimligen mgm fått.
Men tydligen har mgm fullständigt nonchalerat alla former av tecken och bara fortsatt. Nu är TT död !
Citera
2023-01-20, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hittar inget just nu om motiv för kvinnor våld mot andra kvinnor, inte från Brå (https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/mord-och-drap.html), eller annan vetenskaplig artikel, men det jag hittar nu (lite saxat är att det gemensamma för kvinnliga mördare enligt nedan är:

- Relationsvåld (50%), där motivet ofta är långvarig misshandel
- de känner sina offer
- ofta psykisk problematik
Jag tror också att det
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
Expressen:

"Jenny Yourstone, doktor i psykologi och expert på olika typer av dödligt våld, menar dock att det, trots olikheterna, nästan alltid finns en sak gemensamt när kvinnor mördar.

Nämligen: De känner sina offer.
"

låst artikel:
https://www.expressen.se/gt/krim/kvinnor-som-mordar-motiven-bakom-brotten/

En äldre C- uppsats i sociologi (2013)

"Kategoriseringen blir tydlig i DN2 där polisprofessor Leif G W Persson uttalar sig om att kvinnor som mördar ofta har väldigt starka motiv som är relaterade till offret. Det är ytterst sällan som kvinnor dödar någon som för dem är helt främmande. Han säger också att det är ovanligt med kvinnor som dödar, det händer mellan fem och tio gånger per år. Han säger även att kvinnor som dödar ofta lider
av psykiska problem.
"

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:589721/FULLTEXT01.pdf

AB intervju med Jenny Yorstone (fil dr i psykologi, forskare) 2017
Därför mördar kvinnor
- kvinnliga mördare ovanliga, ca 10%
- inte så mycket forskat på kvinnligt våld i Sverige (få, icke representativt) men internationellt har man forskat längre

. Relationsvåld det vanligaste när en kvinnor dödar (~50%) har varit i en dålig relation. Ofta är motivet en långvarig misshandel
- Finns också en psykologisk problematik, en ganska stor andel har psykiska problem

- Vid lättare våld liknar kvinnors våld mer mäns våld
- Vid dödligt våld ser man inte samma "gender gap"

- kvinnor kan liksom män använda väldigt mycket våld.

Transkription:
"Kvinnor och män är ganska lika när det gäller vad de använder för vapenanvändning, t ex vid dödligt våld så är det kniv, tillhygge eller även skjutvapen. Där är det faktiskt inte någon skillnad, även om kvinnor bergår otroligt få sådana här fall, så kan kvinnor också använda myket våld."
https://tv.aftonbladet.se/video/206033/darfor-mordar-kvinnor

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Det finns sannolikt internationell forskning om kvinnors dödliga våld mot kvinnor. Det är upp till den skribent du svarar på att bevisa (källa) att det alltid handlar om en man (eller lesbiskt) i bakgrunden).

Såsom en annan skribent påstår att psykoanalys är vetenskapligt, betyder ju inte att sambandet mord- sex har ett samband. Hur dras slutsatsen?

Jag tror dock inte på att det är någon man inblandad på det viset. Det finns inget belägg för det i det vi har hörts ryktas, inte heller om lesbiska kärleksaffärer.

Det enda vi hört om verkar vara det långvariga tjafset med ömsesidiga hot om avslöjanden, vilket förmodligen är enbart ett tecken på en (enligt mig) maktkmp dom emellan.

Sedan får var och en tro vad själv vill, även om jag tycker att vissa spekulationer där rasbiologi och andra helt ovidkommande och helt ologiska förklaringar används, helt utan förankring i vetenskapliga studier.
Jag tror också att det handlade om det långvariga tjaffset den
ömsesidiga maktkampen och avslöjanden
Kan även finnas med i tjaffset det omtalade otrohetsaffärerna
Citera
2023-01-20, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Så kan det vara. Då vore det ju ganska enkelt att jämföra redskap med skador. Oavsett, så har ju även polisen spekulerat i vad som skett och sedan gått från klarhet till klarhet.
OM det är som du tänker dig blir ju Sangborns olyckstes inte särskilt trovärdig. Typ, J svingar ett baseballträ och OJ, det råkar visst träffa T. Dessutom mer än en gång.
Du har hela tiden trott att det gått våldsamt till. Jag vet inte vad jag tror. När jag försöker få ihop en helhetsbild skenar fantasin och det blir inte riktigt något vettigt av det.

Jag har också velat fram och tillbaks när jag försökt förstå hur det har gått till. Dom två sakerna jag funderar mest över är, varför hördes inga skrik? Och vad för något åkte i golvet som fick grannens tak att skaka?

Jag tror inte att J och M flugit på henne för att dom blivit arga under försoningssamtalet. Dom hade pratat ihop sig och överraskade henne i lågenheten när rätt tillfälle dök upp. T.ex bakifrån med ett skärp som hamnat i mungipan eller halsen. Dunsarna kan ha kommit från att det välts tunga saker under tumultet, men tror faktiskt dom kastat något tung på henne några gånger, kanske ett handfat.
Citera
2023-01-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har också velat fram och tillbaks när jag försökt förstå hur det har gått till. Dom två sakerna jag funderar mest över är, varför hördes inga skrik? Och vad för något åkte i golvet som fick grannens tak att skaka?

Jag tror inte att J och M flugit på henne för att dom blivit arga under försoningssamtalet. Dom hade pratat ihop sig och överraskade henne i lågenheten när rätt tillfälle dök upp. T.ex bakifrån med ett skärp som hamnat i mungipan eller halsen. Dunsarna kan ha kommit från att det välts tunga saker under tumultet, men tror faktiskt dom kastat något tung på henne några gånger, kanske ett handfat.

Att inga skriv hördes beror sannolikt på att TT var i svår chock, hade munkavle, var neddrogad, fasthållen med ev strumpor i munnen och kudde över huvudet.....

Det som åkte i golvet var troligtvis TTs kropp.
Citera
2023-01-20, 18:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jag får för mig (den bild som jag har i huvudet), är att Tove inte alls "går med" på JJs krav eller så har faktiskt JJ redan skridit till verket innan Nöjet och avslöjat allt och Tove är arg.

När Tove känner att nu kommer vi inte längre, vill hon hem. Arg. Och överfalls bakifrån.
Kanske JJ hoppar på henne, Yove helt oförberedd. Kanske Tove står vid dörren och tänker just messa till sin kille?

Påhopet, muggninggreppet bakifrån får henne att tappa balansen, och inget större ljug tränger fram. Hon försöker resa sig, men faller på nytt. Kanske MH kommer här till JJs undsättning. Och Tove som är envis, vältränad föröker upp på nytt.

Kanske de är rädda att det ska höras ut, så de drar ut henne i badrummet, eller så har hon redan hamnat där i tumultet. Slagit hucudet i handfatet?

De stryper/kväver henne. Kanske sätter någon ett knä på bröstkorgen tills hon dör.
Senast redigerad av notknapparen 2023-01-20 kl. 18:58.
Citera
2023-01-20, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja det hände ju Genige Floyd och nu senast en 31årig man i LA. Båda dödade av poliser genom tryck.

Och tex även fallet med Juha i tunnelbanan. Finns ju många exempel givetvis.
Och i dessa fall är nog den förhärskande uppfattningen allmänt att det handlar om ”olyckliga omständigheter”, stress etc. Syftet är inte att mörda.
Så om T avled på liknande vis kan uppsåtligt dödande vara svårt att leda i bevis.
Citera
2023-01-20, 19:11
Medlem
Citat:
Jag får för mig (den bild som jag har i huvudet), är att Tove inte alls "går med" på JJs krav eller så har faktiskt JJ redan skridit till verket innan Nöjet och avslöjat allt och Tove är arg.

När Tove känner att nu kommer vi inte längre, vill hon hem. Arg. Och överfalls bakifrån.
Kanske JJ hoppar på henne, Yove helt oförberedd. Kanske Tove står vid dörren och tänker just messa till sin kille?

Påhopet, muggninggreppet bakifrån får henne att tappa balansen, och inget större ljug tränger fram. Hon försöker resa sig, men faller på nytt. Kanske MH kommer här till JJs undsättning. Och Tove som är envis, vältränad föröker upp på nytt.

Kanske de är rädda att det ska höras ut, så de drar ut henne i badrummet, eller så har hon redan hamnat där i tumultet. Slagit hucudet i handfatet?

De stryper/kväver henne. Kanske sätter någon ett knä på bröstkorgen tills hon dör.

Jag köper det händelseförloppet full ut, förutom dunsarna som grannen beskriver som en soffa som släppts rätt ner i golvet 2-3 gånger. Vittnesmål är visserligen överlag väldigt luriga då dom oftast inte är helt tillförlitliga. Men just denna granne verkar ändå vara observant och han är ganska specifik i sin beskrivning.

Hans beskrivning tycker inte jag stämmer överens med en kropp som faller i golvet. En kropp är på dom flesta ställen mjuk och i regel tar man emot med händer eller armar. Så oddset på att falla handlöst med huvudet 2-3 gånger i backen borde vara liten. Jag tror det är någon tung sak som lyfts och kastats ner, eller flera tunga möbler som åkt i backen.
Citera
2023-01-20, 19:12
Medlem
Citat:

Precis, de har planerat detta, helt klart.

Tankarna och lusten om att mörda henne har med största sannolikhet funnits länge. De bestämde sig på Nöjet, alternativt en tid innan de mördade henne.

Jäkla fanskap de där MH och JJ!
Citera
2023-01-20, 19:14
Medlem
Citat:

Ja alternativt att MH satt på hennes bröstkorg efter att JJ överfalliit henne bakifrån....
Citera
2023-01-20, 19:15
Medlem
Citat:
Jag köper det händelseförloppet full ut, förutom dunsarna som grannen beskriver som en soffa som släppts rätt ner i golvet 2-3 gånger. Vittnesmål är visserligen överlag väldigt luriga då dom oftast inte är helt tillförlitliga. Men just denna granne verkar ändå vara observant och han är ganska specifik i sin beskrivning.

Hans beskrivning tycker inte jag stämmer överens med en kropp som faller i golvet. En kropp är på dom flesta ställen mjuk och i regel tar man emot med händer eller armar. Så oddset på att falla handlöst med huvudet 2-3 gånger i backen borde vara liten. Jag tror det är någon tung sak som lyfts och kastats ner, eller flera tunga möbler som åkt i backen.

En halvt medvetslös kropp låter så.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in