Citat:
Ursprungligen postat av
TUK
Status är ju ändå lite mer rock'n roll och attityd enligt mig. Creedence är också ett gubbrockband, men även de hade attityd och ett lite råare sound.
Eagles har ju riktigt bra musiker och hög potential, hotel california är ju ett mästerverk. Men överlag så har de ett enligt mig extremt intetsägande och alldeles för förutsägbart sound samt känns alldeles för polerade och slätstrukna. Otroligt tråkig musik som enligt mig bara är meh...
Många från den något äldre generationen nämner ofta eagles i samma sammanhang som led Zeppelin, floyd osv. vilket enligt mig är helt fel då eagles rent musikaliskt mer påminner om typ fleetwood Mac och Chicago.
Eagles och Fleetwood Mac brukar definitivt placeras i samma fack, då båda förknippas med det där slicka amerikanska soundet som dök upp under 70-talet. Även Toto och Steely Dan brukar nämnas i sådana sammanhang. Det innebär dock inte per automatik att musiken blir gubbig. Tvärtom känns väldigt mycket av deras musik från i synnerhet Hotel California och The Long Run ganska ungdomlig än idag.
Status Quo och Creedence, och många andra gubbrockband, brukar utstråla attityd. Det gör även Eagles till och från (Joe Walsh bidrag, för sjutton!). Detta till trots är det svårt att undgå gubbsoundet hos i synnerhet Status Quo, vars musik byggs upp på boogiesväng och (oftast) tre ackord. Har man hört en Status Quo-låt, så kan man mallen för MÅNGA av deras låtar.
Förutsigbart? Definitivt. Men det funkar ändå.