2023-01-20, 17:48
Medlem
Nu har jag själv ingen bil som kvalar in för tillfället, men tycker ändå om detta konceptet som de har i Thailand där lite bättre dyrare bilar får ett avgränsat eget parkeringsområde (nära entré etc. istället för typiska handikapplatser). Är ju främst skönt att slippa parkeringsmärken och bucklor på ens fina nya eller bättre klass av bilar när man parkerar.

För er som undrar om konceptet och hur det fungerar så kika här när Björn Nyland testar en BMW i7 xDrive60 och skall parkera i ett typiskt shoppingcenter: https://youtu.be/YU9ZHz4QNo8?t=975

Tycker detta verkar som en kanonidé. Verkar vara väldigt vanligt i alla shopping malls i Thailand.

Skulle detta inte kunna vara ett utmärkt koncept att ta hit till Sverige och Europa?

Eller är vi helt enkelt för sossiga/jante i Sverige för att kunna anamma detta parkeringskoncept?
Citera
2023-01-20, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinot
Nu har jag själv ingen bil som kvalar in för tillfället, men tycker ändå om detta konceptet som de har i Thailand där lite bättre dyrare bilar får ett avgränsat eget parkeringsområde (nära entré etc. istället för typiska handikapplatser). Är ju främst skönt att slippa parkeringsmärken och bucklor på ens fina nya eller bättre klass av bilar när man parkerar.

För er som undrar om konceptet och hur det fungerar så kika här när Björn Nyland testar en BMW i7 xDrive60 och skall parkera i ett typiskt shoppingcenter: https://youtu.be/YU9ZHz4QNo8?t=975

Tycker detta verkar som en kanonidé. Verkar vara väldigt vanligt i alla shopping malls i Thailand.

Skulle detta inte kunna vara ett utmärkt koncept att ta hit till Sverige och Europa?

Eller är vi helt enkelt för sossiga/jante i Sverige för att kunna anamma detta parkeringskoncept?

Jag har samlat på parkeringstillstånd sen jag fick körkortet. Har haft giltliga parkeringstillstånd i stort sett hela tiden sedan dess.
Citera
2023-01-20, 17:58
Medlem
zombie-nations avatar
Bra ide. Ni kan parkera längst bort. Minst risk då.
Citera
2023-01-20, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Bra ide. Ni kan parkera längst bort. Minst risk då.

Nja, tvärt om i konceptet. Här har de ju plockat bort handikapplatserna och ersatt de med dessa reserverade platser närmast entrén för just de bättre bilarna.

https://youtu.be/YU9ZHz4QNo8?t=1055
Senast redigerad av martinot 2023-01-20 kl. 18:03.
Citera
2023-01-20, 18:13
Medlem
Citat:

Beronde på vilken bil jag kör för dagen så parkerar jag därefter.
Finbil parkerar jag långt bort där det finns mera tomma p-platser. Får gå till och från bilen men det gör inget bara jag sliper att få uppdängda dörrar.
Citera
2023-01-20, 18:30
Medlem
Citat:

Vad är syftet (för parkeringsägaren) att den med dyr bil handlar mer?
Citera
2023-01-20, 18:35
Medlem
Om jag uppfattar det rätt, "supercar parking" är bara vad man kallar konceptet. För du hyr parkering månadsvis och kostar ganska mycket pengar. När man googlar på det.

Så det verkar inte som att skit bilar är bannade, utan mer att ingen vill betala för en parkering som kostar lika mycket som sin bil. Så det är mest överklassen bara som har råd att betala dessa parkeringar. För egentligen så står det inga superbilar där. Det är liksom Prius, Hyundai, helt vanliga bilar i den där videon. Utom 2 Porschar man ser när han kliver ur bilen.
Senast redigerad av Noccofocus 2023-01-20 kl. 18:39.
Citera
2023-01-20, 18:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Nja, tvärt om i konceptet. Här har de ju plockat bort handikapplatserna och ersatt de med dessa reserverade platser närmast entrén för just de bättre bilarna.

https://youtu.be/YU9ZHz4QNo8?t=1055

Min ide är bättre.
Citera
2023-01-20, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Beronde på vilken bil jag kör för dagen så parkerar jag därefter.
Finbil parkerar jag långt bort där det finns mera tomma p-platser. Får gå till och från bilen men det gör inget bara jag sliper att få uppdängda dörrar.
Går hellre en kilometer än får dörruppslagsmärken.
Citera
2023-01-20, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Om jag uppfattar det rätt, "supercar parking" är bara vad man kallar konceptet. För du hyr parkering månadsvis och kostar ganska mycket pengar. När man googlar på det.

Så det verkar inte som att skit bilar är bannade, utan mer att ingen vill betala för en parkering som kostar lika mycket som sin bil. Så det är mest överklassen bara som har råd att betala dessa parkeringar. För egentligen så står det inga superbilar där. Det är liksom Prius, Hyundai, helt vanliga bilar i den där videon. Utom 2 Porschar man ser när han kliver ur bilen.

Ja, det verkar rimligare. Då är det tydligt vad affären för parkeringsägaren är.
Citera
2023-01-20, 19:45
Medlem
supreme100s avatar
Citat:

Lol detta är väl bara ngn form av dyrare "VIP-parkering"? Spelar nog inte ngn roll vad du har för bil, så länge du är beredd att betala för det.
Citera
2023-01-20, 20:32
Medlem
Då ska jag köpa ett riktigt ras och betala för de mest exklusiva platserna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem