2023-01-20, 16:32
Medlem
IceEyess avatar
En del punkter var egendomliga.

1 - Upplever personligen inte att Helsingborg känns större än likvärdiga orter, snarare tvärtom, men det är naturligtvis subjektivt hur städer upplevs storleksmässigt.

5 - I fråga om nutida våld och skjutningar så sticker Helsingborg knappast ut numera. Gävle, Sundsvall, Trollhättan, Uppsala och till och med Kalmar m.fl. ligger nog ungefär på samma nivå.

6 - Saker byggnader eller personer? Grannstaden har exempelvis ett av landets högst rankade universitet, universitetssjukhuset, domkyrkan, företag som Alfa Laval, Ericsson, Tetra osv.

Spontant känns det som att trådskaparen är en riktigt lokalpatriot, från Helsingborg
Citera
2023-01-20, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det finns en liten bok som heter American Psycho, har du hört talas om den? Bret Easton Ellis? Kanske sett filmen, med den inte helt okände skådespelaren Christian Bale? I boken dricker karaktären Patrick Bateman Ramlösa.

Dem dricker ju även Ramlösa i Sopranos med. En av dem största serierna.
Citera
2023-01-20, 16:35
Medlem
H borg är juste DÄRFÖR ATT man har inte rivit gamla stadskärnan
Citera
2023-01-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
H borg är juste DÄRFÖR ATT man har inte rivit gamla stadskärnan

Exakt.

Detta historiska bevarandet, och i kombination med det fina läget vid vatten/berg, tror jag är en del av förklaringen till att Helsingborg har en av Sveriges finaste stadskärnor.
Citera
2023-01-20, 18:33
Medlem
Mordormodems avatar
Helsingborg är så fint! Kanske Sveriges bästa stad? Oerhört vacker arkitektur, massor med god mat, trevligt uteliv och nära till Danmark också!
Citera
2023-01-20, 20:25
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southisland
Sthlm, Gbg och Malmö är dem 3 stora städerna, inget konstigt med det.

Sen har vi typ 7-8 städer på 100k-150k som är väldigt jämnstora till invånartalet. Men det finns en stad som sticker ut på väldig många vis och skiljer sig från de övriga.

Helsingborg är så staden jag syftar på.. Kan inte sätta fingret på varför men om vi tar några exempel. Här kommer en lista på några punkter ang staden som jag har reflekterat över.

1. Staden känns större och mer levande än de andra på många vis.

2. Segregation i staden känns kontinental, sunkiga nergångna stadsdelar som Högaborg/Söder mitt i stan kontra 15 miljoners vilor ute i Laröd/Hittarp.

3. Fotbollens betydelse för staden.. Den enda stad efter Sthlm/Gbg där 3 klubbar varit i allsvenskan. HIF, Råå och Stattena även Stattenas damlag. Eskilscupen som är Sveriges näst största fotbollsturnering, sen har vi Olympia som måste vara Sveriges absolut anrikaste fotbollsarena.

4. Intresset kring fotbollen, HIF som varit på dekis ca 10 år drar mer eller mindre lika mycket som Norrköping som ändå varit topplag senast 9 åren. Har även lagt märke till att HIF berör väldigt många som följer andra klubbar. Supportrar som verkligen hatar HIF vi snackar alltså lag som Brage, Kalmar, Sirius, Örebros etc. Måste vara ren och skär avundsjuka haha.

5. Sedan har vi våldet som verkar vara oerhört djupt rotad i Helsingborg. T.ex kring fotbollsmatcherna, där är de likadant. Efter Sthlm/Gbg kommer Helsingborg utan någon som helst tvekan. Vidare har vi mc-gängen Bandidos vs HA och deras krig på 90-talet. Även idag tycks Hbg sticka ut jämfört med jämstora städer med sprängningar/skjutningar och en ganska stark känsla av sammanhållning bland stadens kriminella. Känns också som att balttar/invandrare haft en större respekt för svenskar i hbg än lkpg o dylika städer… Inte att glömma traditionen att åka över sundet för att supa och slåss med danskar haha.

6. Saker, byggnader eller personer från staden som ändå får anses ”kända”. Tetra pack, Ramlösa, Zoegas, Sofiero slott, kärnan, ”tura”, knutpunkten, Henrik Larsson, mat-Tina, the sounds, Bob hund, Smith & tell, tvillingstaden Helsingör 4km bort.

7. Utan att trampa på övriga städer i Sverige. Men HBG känns genuint som Sverige 4 största stad.

Jag har inte besökt all städer i Sverige utan detta bygger jag på allt man läst, hört och sätt genom åren.. Fler som känner liknade och har några teorier på varför det blivit så?

Fyll gärna på om de finns andra punkter som skiljer sig!
Tetra pak är från Lund och inte hbg
Citera
2023-01-20, 21:44
Medlem
Helsingborg är en liten skit stad där det alltid regnar och blåser. "Stadskärnan bevarad" jo morsning, väldigt mycket är rivet och ersatt med fula byggnader. Åk över till Helsingør så kan du kolla på bevarad stadskärna.
Citera
2023-01-20, 22:28
Medlem
HeyHumphreys avatar
Skåne (Söderslätt -delen) har en mer kontinental anknytning i stadskultur överlag. Städerna, likväl hela regionen är mer tätbebyggd och upplevs mer livfull. Inom 30min pendlaravstånd från HBG bor ju lätt en kvarts miljon människor. Hela nordvästra Skåne är rik trakt med mycket turism, societetsliv och näringsliv. Inom bara några mil har man Höganäs, Ängelholm, Bjuv, Landskrona, Åstorp, Klippan och dussintals mindre orter förutom en levande landsbygd men mycket gårdar. Sen även Helsingör (Stor-Köpenhamn) 20 min båt därifrån.
Citera
2023-01-20, 22:33
Medlem
-GGs avatar
Helsingborg är en underbart fin stad!

Jag håller med TS. En av Sveriges mest bildsköna och öppna platser. Och bra planerad nere i staden och runt kärnan. Staden känns mäktig på något vis.

Nu tänker jag på den utan massinvandring då blattar inte räknas på det sättet. De hör inte hemma där.

Att tura är legendariskt, fint och avkopplande. Ströva i Köpenhamn och titta på vattnet.

HBG i mitt hjärta.
Senast redigerad av -GG 2023-01-20 kl. 22:39.
Citera
2023-01-20, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Helsingborg är en underbart fin stad!

Jag håller med TS. En av Sveriges mest bildsköna och öppna platser. Och bra planerad nere i staden och runt kärnan. Staden känns mäktig på något vis.

Nu tänker jag på den utan massinvandring då blattar inte räknas på det sättet. De hör inte hemma där.

Att tura är legendariskt, fint och avkopplande. Ströva i Köpenhamn och titta på vattnet.

HBG i mitt hjärta.

Som neutral och objektiv Kalmarit; Helvete vad mycket frustrerade människor som svarar i denna tråden. De kan inte ens unna en kontinental stad positiv feedback. En grönskande stad som växer till skillnad från många övriga orter där det bara flyttar folk ifrån. Missunnsamma jävlar här inne, en sak som är given!

Man jämför med Linköping. Ett skrytbygge utan någon som helst personlighet. Eller Örebro med Sveriges officiellt fulaste byggnad Krämaren: https://www.arkitekturupproret.se/2020/04/07/lista-vilka-ar-sveriges-fulaste-stader/

Nej som någon sa, TS vill du ha ärlig kredd hänvisar jag dig till övriga forum, här på Flashback finns bara missunnsamma jävlar som bor borta på Söder i Stockholm där det sticker i ögat att det även råder fler städer som levererar utanför den egna bubblan. Tragiskt med så mycket missunnsamma i en och samma tråd.

Ryck upp er och inse! Skåne är inte bara Malmö längre! Där finns fler i utbudet idag!
Senast redigerad av AdamLivari 2023-01-20 kl. 22:51.
Citera
2023-01-20, 22:51
Moderator
Siegfrids avatar
Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
2023-01-20, 22:59
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamLivari
En 08-a här inne jämförde den med Lysekil. Haha. Stäng ned tråden. Den innehåller inte så mycket nyktra inlägg faktiskt.

Känner väl till Lysekil och nej, det är inte direkt jämförbart nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in