Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Men om de absolut inte vill bli styrda av Ryssland så är det en ödeskamp för dem.
Ukraina får en liten del av sin infrastruktur utslagen men reparationer sker ju ständigt och strömmen finns fortfarande. De vet också vilka det är som skjuter på dem och orsakar allting. De vet vilka som är aggressorn.
För Ryssland är det inte. Om saker försämras, vem ska de skylla på? De kan inte skylla på Ukraina. De skyller på Putin såklart.
Det håller jag med dig om. Ryssland förlorade kriget redan efter en vecka när inte Ukraina gav upp. Varför de krigar vidare är en gåta men jag gissar det handlar om heder.
De kan inte lämna med svansen mellan benen för då skulle världen skratta åt dem. Problemet är väl att världen redan skrattar åt dem.
Möjligheten finns så klart att ryssarna som får det sämre skyller på "Väst", eller liknande. Jag utesluter dock ingenting. T.ex. att Putin får sina fiskar varma om kräftgången fortsätter och MSO pågår alldeles för länge. Om befolkningen börjar knorra någon gång kan det hända att folk i Putins närhet ruttnar, eller att vi får en usurpator. Ah, precis som i det gamla Rom. Ryssland — det tredje Rom. Samtidigt har medelklassen utanför städerna det rätt så kymigt. Om dåligt blir sämre kanske det inte gör så mycket.
Rörande ödeskampen: den ukrainska staten har knappast befolkningen i ett ideologiskt järngrepp på samma sätt som statsapparaten i Tyskland under Hitler. Där hade man total kontroll över samhällets alla delar.
I Ukraina har man som bekant också tillgång till internet, precis som i Ryssland. Skillnaden är väl att lejonparten av all propaganda utanför Ryssland är peppig för befolkningen i Ukraina. Det talar för en moral-boost.
Ser man till verkligheten är det ingen succé att leva i ett krigsdrabbat land, även om inte alla delar drabbas samtidigt, eller ens i stötte utsträckning. Visst, mycket repareras snabbt, men krigströttheten kan trots det komma krypande på längre sikt. I synnerhet om inte ryssarna drar.