2023-01-20, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Min tanke: För båda. Ukraina bör ha en del av de aviserade nytillskotten på plats (stridsfordon, pjäser mm.) och ryssarna borde ha fått ut en hel del mobiliserade i fält. Det ryssarna saknar i mek och teknik sedan den första invasionsvågen kan de försöka kompensera med stora köttmassor. Under det att UAF behöver fordon och nya, tyngre vapen. Ger ingenting av detta dramatiska resultat kan båda sidor fortsätta hålla på som de gör sedan i höstas.

De båda parterna brottas med olika sorters problem om detta drar ut på tiden. Har personligen svårt att tro att stödet till Ukraina upphör, men det är ju kostsamt på andra sätt för dem. För Ryssland blir det ännu tuffare när en massa resurser måste allokeras med redan snäva marginaler. Inget fan av kalkyler, men Ryssland har naturligtvis mest att vinna på att försöka besegra Ukraina i år. En frusen konflikt kan samtidigt inte uteslutas.

Du tänker fel.

så här långt har Ukraina återtagit +40% av sitt territorium.

Resterande 60% tar dom när hela väst beväpnat dom som rambo.
Citera
2023-01-20, 13:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kanske har USA erbjudit dem något annat istället. Stridsflygplan eller något annat high-tech.

Vi kan se en liten repris från 2a världskriget då tyska stridsvagnar med kattnamn mötte ryska stridsvagnar med T+nummer-namn i just Ukraina.

Läs hela texten.

Den tyska regeringen har gjort det klart att den inte gör leveransen av tysktillverkade Leopard 2-stridsvagnar beroende av leverans av M1 Abrams-stridsvagnar från USA. "Aldrig tidigare (...) givet en koppling eller ett krav på att det ena måste ske så att det andra kunde äga rum, säger regeringens talesperson Steffen Hebestreit på fredagen i Berlin.

Tidigare hade "Bild" och "Süddeutsche Zeitung" rapporterat att förbundskansler Olaf Scholz (SPD) bara ville leverera Leopard-stridsvagnarna om USA lovade sina Abrams-stridsvagnar.

https://www.welt.de/politik/ausland/article243320985/Ukraine-News-Bundesregierung-Leopard-Lieferung-haengt-nicht-von-US-Abrams-ab.html
Citera
2023-01-20, 13:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kanske har USA erbjudit dem något annat istället. Stridsflygplan eller något annat high-tech.

Får se hur det slutar, kanhända tyskarna bara ställer andra tönt-vilkor istället ?

Låter lite för lätt att Scholtz bara säger : "-Okej då !"
Citera
2023-01-20, 13:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Du tänker fel.

så här långt har Ukraina återtagit +40% av sitt territorium.

Resterande 60% tar dom när hela väst beväpnat dom som rambo.
Gott så. Jag har velat se hur Ryssland svarar på ett kraftigt utökat stöd till Ukraina. Det visar sig snart.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-01-20 kl. 13:59.
Citera
2023-01-20, 13:57
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
4.5. Försvarsministern måste helt enkelt lära sig att backa från dåliga beslut - det är ingen beslutsstark individ vi ser i tv-rutan.

Jag vet att man egentligen inte ska svara dig för du antagligen är den här trådens största fåne och troll, men jag gör det ändå. Vår nuvarande försvarsminister är nog den mest kompetenta försvarsminister som vi haft någonsin.
Här har du ett utdrag från hans CV:
2009
Gästforskare vid NATO Defence College, Rom
2005
Fil.dr. (PhD) i krigsvetenskap, Kings College London
1999
Magisterexamen i Europapolitik, College of Europe Brygge
1997
Fil.kand. i internationell politik, Georgetown University
Befattningar och uppdrag
2022-
Försvarsminister
2020-2022
Ordförande, försvarsutskottet
2016-2022
Ledamot, riksdagen
2014-2016
Generalsekreterare, Svenska Atlantkommittén
2013-2016
Kommunikationsdirektör, Säkerhets- och försvarsföretagen
2010-2012
Förbundsordförande Moderaterna i Värmland
2010-2022
Ledamot, kommunfullmäktige, Arvika
2007-2012
Sakkunnig utrikespolitik, Moderaternas riksdagskansli
2006-2007
Politiskt sakkunnig, Försvarsdepartementet
2005-2006
Chef, Moderaternas Brysselkansli
2000-2005
Säkerhetspolitisk analytiker, Totalförsvarets forskningsinstitut

-94 gjorde han värnplikten vid KA1 i Vaxholm.

Men det är klart, du som högt uppsatt militär vet nog bättre...
Citera
2023-01-20, 14:04
Medlem
Citat:
Gott så. Jag har velat se hur Ryssland svarar på ett kraftigt utökat stöd till Ukraina. Det visar sig snart.

Idag har dom svarat att stridsvagnar mest är ett problem för ukrainas mekaniker, dom bryr sig inte och att skicka sovjetpansar från sydamerika är kontraktsbrott.

Kina får dom inte med sig.

Hotar putin med kärnvapen på allvar är han väl hängd imorgon av sina egna.

Jag hör mest en utdragen suck här.
Citera
2023-01-20, 14:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Kostsamt är det för Ukraina eftersom civila dör och infrastruktur, bostäder och ibland annat förstörs nästan varenda dag. Det behöver inte nödvändigtvis knäcka motståndsviljan — jag vet att alla älskar exemplet med Tyskland 1943-1945, men det tyska folket var helt enkelt mer fanatiskt övertygat om att det var en ödeskamp det förde. Ja, det är kategoriskt av mig att skriva så. Jag vet ingenting säkert, men om jag ska gissa lite kan jag tänka mig att man tröttnar på de ryska attackerna, och att det kan få lite samma effekt som när/om ryssarna ledsnar på mobilseringar och försämrad levnadsstandard. Om de gör det kanske ett "om" är på sin plats även gällande det ukrainska folket.
Men om de absolut inte vill bli styrda av Ryssland så är det en ödeskamp för dem.

Ukraina får en liten del av sin infrastruktur utslagen men reparationer sker ju ständigt och strömmen finns fortfarande. De vet också vilka det är som skjuter på dem och orsakar allting. De vet vilka som är aggressorn.

För Ryssland är det inte. Om saker försämras, vem ska de skylla på? De kan inte skylla på Ukraina. De skyller på Putin såklart.

Citat:
Vänligen observera också att jag alltså inte skriver någonstans att det är bäst om Ryssland får några smulor så att det kan bli fred. Jag pysslar inte med sådant. Min utgångspunkt har från början varit att Ryssland eller Ukraina ska vinna detta — jag känner mig bara mer och mer osäker på om någon gör det. Däremot tror jag att Ryssland förlorar mest på att det fortsätter som det gör nu.
Det håller jag med dig om. Ryssland förlorade kriget redan efter en vecka när inte Ukraina gav upp. Varför de krigar vidare är en gåta men jag gissar det handlar om heder.

De kan inte lämna med svansen mellan benen för då skulle världen skratta åt dem. Problemet är väl att världen redan skrattar åt dem.
Citera
2023-01-20, 14:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Idag har dom svarat att stridsvagnar mest är ett problem för ukrainas mekaniker, dom bryr sig inte och att skicka sovjetpansar från sydamerika är kontraktsbrott.

Kina får dom inte med sig.

Hotar putin med kärnvapen på allvar är han väl hängd imorgon av sina egna.

Jag hör mest en utdragen suck här.
De kan kanske inte göra så mycket mer, men det förvånar mig att det verkar som de faktiskt inte bryr sig om att det är en jävla massa nya grejer på ingång. De satsar väl allt på ett kort just nu — det glunkas ju om någon större offensiv på vårkanten.
Citera
2023-01-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
Ukraina är helt körda 120k döda 250k+ sårade samt 35kMIA samt en jävla massa krigsfångar.

Lägg till att ryssarna inte ens är nära att maxa sin förmåga medans Ukraina ger allt det har då kan det bara sluta på ett sätt.

Har du varit där och räknat, eller ljuger du som ryssvännerna alltid gör?
Citera
2023-01-20, 14:15
Medlem
Snapcounts avatar
Jo-jo.., så enkelt skall det inte vara :

Tysklands forsvarsminister, Boris Pistorius sier at de 50 landene som er samlet på Ramstein-basen i Tyskland, har diskutert om Ukraina skal få Leopard-stridsvognene de gjerne vil ha. Ingen avgjørelse er imidlertid tatt, skriver Reuters. Det er også å si når en avgjørelse vil bli tatt.

Han sier videre at Tyskland er klare til å handle raskt om de kommer frem til en avgjørelse sammen med allierte.

https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=68448

något är det tyskland vill ha..
Citera
2023-01-20, 14:16
Medlem
Citat:
Haha, nej, det finns inga likheter med försvaret av Stalingrad. Man bör kallt räkna med att motivationen och moralen knappast är på topp bland de inkallade ryska soldaterna. Det har den ju inte varit hittills. Krigspropaganda tror jag spelar minimal roll för utfallet — det är snarare hemmaopinionen man försöker dupera, oklart om det går så värst bra.
Men jag förstår vad du menar: du tänker att både soldaterna i Ukraina och vanliga ryssar ska göra som människorna i Dario Fos pjäs Vi betalar inte! Alltså: "Vi ställer inte upp", och att det ska få stopp på kriget. Ja, helt omöjligt är det så klart inte. För sämre lär det bli. Det är väl jag som inte hyser några illusioner om att ryssen ska börja käfta emot.

Kostsamt är det för Ukraina eftersom civila dör och infrastruktur, bostäder och ibland annat förstörs nästan varenda dag. Det behöver inte nödvändigtvis knäcka motståndsviljan — jag vet att alla älskar exemplet med Tyskland 1943-1945, men det tyska folket var helt enkelt mer fanatiskt övertygat om att det var en ödeskamp det förde. Ja, det är kategoriskt av mig att skriva så. Jag vet ingenting säkert, men om jag ska gissa lite kan jag tänka mig att man tröttnar på de ryska attackerna, och att det kan få lite samma effekt som när/om ryssarna ledsnar på mobilseringar och försämrad levnadsstandard. Om de gör det kanske ett "om" är på sin plats även gällande det ukrainska folket.

Vänligen observera också att jag alltså inte skriver någonstans att det är bäst om Ryssland får några smulor så att det kan bli fred. Jag pysslar inte med sådant. Min utgångspunkt har från början varit att Ryssland eller Ukraina ska vinna detta — jag känner mig bara mer och mer osäker på om någon gör det. Däremot tror jag att Ryssland förlorar mest på att det fortsätter som det gör nu.

Ett väst stött Ukraina kan inte förlora, många trodde ju att Ryssland hade tiden på sin sida. Vilket visat sig vara helt fel. Tiden är emot dem

Citat:
The US will support Ukraine "for as long as it takes," US Secretary of Defense Lloyd Austin told delegates in Germany Friday as NATO partners gather for a key meeting focusing on military aid for Kyiv.

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-1-20-23/index.html

USAs med väst har möjlighet att hela tiden fylla på Ukrainas lager, medans Ryssland blir mer och mer utarmad. Vi vet sen tidigare att USA håller vad de lovar och kommer fortsätta med sitt stöd.
Alternativen för Putin är inte många, bara att dra sig ur
Citera
2023-01-20, 14:19
Medlem
Taggads avatar
F-16 till Ukraina övervägs ?
Citat:
Nederländerna kan komma att skicka amerikanska F-16-stridsflygplan till Ukraina om Kyiv ber om det, rapporterar nederländska medier enligt Sky News.

Under en parlamentsdebatt på torsdagen sa utrikesminister Wopke Hoekstra att man skulle hantera en sådan förfrågan ”med ett öppet sinnelag”.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44

Nederländerna har ett välberättigat horn i sidan på Ryssland sen nedskjutingen av Malaysia Airlines flyg MH17

https://svenska.yle.fi/a/7-1305642

Ryssen ska ut ur Ukraina 🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-01-20 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in