2023-01-19, 20:38
Moderator
Hjv9s avatar
European Youth Olympic Festival, 21-28 januari 2023, Friuli-Venezia Giulia, Italien

Den 16.e upplagan av Europeiska Ungdoms-OS (vinter) avgörs i år i Italien, precis som den första för trettio år sedan. Över 1300 aktiva ungdomar mellan 14-18 år tävlar i 13 idrotter och 53 grenar. Nytt för i år är att skimo (skidalpinism), skicross och freeski (slopestyle & big air) gör debut på programmet.

Sverige sänder en ovanligt stor trupp med över 60 aktiva i elva olika idrotter. Bland annat har vi med deltagare i alpint och backhoppning för första gången sen 2015.

Senaste EYOF som avgjordes ifjol blev en stor framgång för den svenska truppen med ett nytt medaljrekord för Vinter-EYOF på 13 stycken medaljer. Längdskidorna stod för nio stycken av dom. De övriga togs i skidskytte, konståkning och ishockey.

Hemsida: https://www.eyof2023.it/
Program: https://www.eyof2023.it/competition-training/
Svensk tävlingsguide: https://sok.se/olympiska-spel/tavlin...ngsguiden.html
Svensk teambook: https://sok.se/download/18.229c152c1...aGiuli2023.pdf

Livestreaming: https://eoctv.org/live/

Svenska truppen
Citat:
KONSTÅKNING
o Nina Fredriksson, Solna konståkning
FREESKI
o Frans Nederberg, UHSK Umeå
o Ludvig Söderman, UHSK Umeå
CURLING
o Astrid Linder, Sundbybergs CK
o Ivan Almeling, Härnösand CK
o Matilda Lindberg, Sundbybergs CK
o Vilmer Nygren, Umeå CK
SHORT TRACK
o Vincent Johansson, SK Skrinnaren
SKIDSKYTTE
o Greta Seldahl, Tullus Skyttegille
o Lisa Hörnquist, Luleå Gjutarens IF
o Astrid Karlstedt, Biathlon Östersund
o Ida Backén, Biathlon Östersund
o Anton Modigs, Ornäs Idrottsklubb
o Harald Eriksson, Dala-Järna Idrottsklubb
o Viktor Vestman, I 21 Idrottsförening
o Oskar Jansson, Häverödals Sportklubb
BACKHOPPNING
o Rickard Nyström, Sollentuna BHK
o Tobias Fröier, IF Friska Viljor
SKIMO
o Max Österberg, Nacka Värmdö Klätterklubb
o Elsa Hedin, Uppsala Klätterklubb
ISHOCKEY
o Maja Helge, Växjö Lakers
o Ebba Ridderstolpe, Flemingsbergs IK
o Wilma Georgny, Trångsunds IF
o Nelly Johansson, Luleå HF
o Nellie Svensson, Frölunda HC
o Elsa Åberg, SDE HF
o Lovisa Norström, Falu IF
o Meja Andersson, IF Troja Ljungby
o Lovisa Engström, Västerås IK
o Evelina Arvidsson, Skellefteå AIK
o Tilda Edsman, AIK Hockey
o Linn Mattson, Värmdö HC
o Eimear Leacy, SDE HF
o Edit Danielsson, Tingsryds AIF
o Saga Nederman, IF Malmö Redhawks
o Moa Johannesson, IF Troja Ljungby
o Lionelle Näslund, Hässelby Kälvesta HC
o Stella Sjöberg, SDE HF
o Elsa Pallin, IF Troja Ljungby
o Ingrid Wikblom, Falu IF
ALPINT
o Malva Helm, Göteborg SLK
o Sara Kongsholm, Sundsvall SLK
o Moa Landström, Västerås SLK
o Louise Lundquist, Saltsjöbadens SLK
o Gustav Wissting, Lycksele IF
o Philip Jonsson, Klövsjö Alpina
o William Karlsson, Vetlanda AK
o Filip Aronsson Elfmann, Kils SLK
LÄNGD
o Mira Göransson, Borås SK
o Maja Axelsson, Borås SK
o Moa Lindgren, Täfteå IK
o Minna Mikaelsson, Vårby IK
o Hugo Nilsson, Hudiksvall IF
o Simon Nordlander, Stockvik IF
o Jonatan Lindberg, IFK Mora SK
o Eddie Pettersson, Åsarna IK
SKICROSS
o William Young Shing, Mora IK
o Elliot Malker, Sundsvalls SLK
o Othilia Carlsson, Åre SLK
o Alexandra Nilsson, Åre SLK

Tidigare EYOF-trådar (vinter):
(FB) EYOF (Europeiska ungdoms-OS) Sarajevo 9-16 februari
(FB) EYOF 2022, 20-25/3 Vuokatti, Finland
Citera
2023-01-19, 20:38
Moderator
Hjv9s avatar
Konståkning
Konståkningen har varit ganska framgångsrik för svensk del i senaste EYOF där Andreas Nordebäck blev femma 2019 och Casper Johansson tog hem ett brons senast 2022. Detta år deltar vi med en tjej, Nina Fredriksson från Solna. Lite mer om henne nedan:
https://www.skatesweden.se/tavla/tea...na-fredriksson

Freeski
Freeski gör debut på EYOF programmet och Sverige skickar två deltagare: Ludvig Söderman och Frans Nederberg, båda representerades samma Umeåbaserade klubb. Nederberg körde JVM ifjol medan de blir landslagsdebut för Söderman. Slopestyle är enligt egen utsago deras starkaste disciplin. Några citat från lokalpress följer nedan:

Curling
Curling är tillbaka på programmet efter ett kort uppehåll från senaste EYOF. Turneringen spelas i mixedformat med två killar och två tjejer. Sveriges lag består av två killar från Umeå, Ivan Almeling och Vilmer Nygren samt två tjejer från Sundbybergs CK Astrid Linder och Matilda Lindberg. De vann en plats till EYOF efter ha vunnit ett kval i bäst av fem matcher i höstas. Lokalpressen intervjuar killarna:

SHORT TRACK
Short track lever en rätt tynande tillvaro i Sverige men har för andra gången på rad representation i EYOF. Thea Johansson deltog 2022 och nu i år är det Vincent Johansson, SK Skrinnaren, Malmö som får chansen. Förbundet intervjuar:

Citat:
- Jag ser fram emot EYOF otroligt mycket. Såklart är det nervöst att åka iväg på en sån stor tävling med massor av bra åkare. Jag kommer göra mitt bästa och förhoppningsvis så hamnar jag på en bra placering. Jag ser även fram emot att träffa de andra svenska idrottarna och om jag hinner vill jag gärna kolla på när de tävlar.

Skidskytte
Skidskyttet fick med sig två medaljer från EYOF 2022, båda genom juniorstjärnan Sara Andersson som vann sprinten och blev tvåa på distansen.

Denna upplaga skickar vi fyra stycken skidskyttar både på pojk- och flicksidan. För tjejerna är det främst Astrid Karlstedt och Greta Seldahl vi får ställa våra förhoppningar på. Karlstedt fick med sig ett guld och ett silver individuellt från JSM som avgjordes förra veckan. Seldahl sköt bort sig i distansen men tog ett JSM-silver i jaktstarten. Alla tjejerna är födda 2005 och Seldahl, Karlstedt och Backén alla från Östersundsklubbar. Seldahl i lokalpress om uttagning m.m:

Ida Backén går på skidskyttegymasiet i Sveg och intervjuades av P4 Jämtland om uttagningen till EYOF: https://sverigesradio.se/artikel/ida...ill-ungdoms-os

Den fjärde tjejen är från Norrbotten, Lisa Hörnquist. Några ord från henne:

Citat:
– Ja, jag ska åka ner på ungdoms-OS i Italien om en vecka, så det känns väldigt inspirerande och pirrigt men samtidigt vansinnigt roligt. Jag fick beskedet strax före jul, så det är stort, fortsätter Hörnquist.
Det var en riktigt fin julklapp med andra ord?
– Absolut, en av den bästa jag kunde få. Men jag har inga förväntningar på mig själv eftersom jag varit skadad. Men det ska bli enormt lärorikt och spännande bara att få uppleva på plats, sen kommer jag naturligtvis att ge allt jag har där, säger Lisa Hörnquist, Luleå Gjutaren IF.

För pojkarna får Anton Modigs, Ornäs Idrottsklubb rankas högst efter dubbla guld på JSM nu senast. Anton till lokalpress om säsongen och EYOF:

Oskar Jansson
tävlar för Häverödals SK och läser andra året på skidskyttegymnasiet i Sveg:

Backhoppning
Senast Sverige skickade backhoppare till EYOF var 2015. Nu är det äntligen dags igen och vi har två stycken killar med, Rickard Nyström, Sollentuna BHK och Tobias Fröier, IF Friska Viljor. Tobias gjorde i höstas en ”Frida Westman” och flyttade till Norge för att kunna utvecklas som backhoppare. Han fick sällskap av Rickard Nyström så nu har vi två killar som studerar i Trondheim och samtidigt satsar på backhoppningen. Båda två deltog på Nordiska Juniorlandskampen ifjol och gör således sitt andra landslagsuppdrag här på EYOF.

Skimo
Skimo eller skidalpinism gör debut på EYOF programmet efter att tidigare varit med på Världsungdoms-OS 2020. Sporten är tänkt att göra debut på stora vinter-OS i just Italien 2026. Här tävlas det i sprint, mixad lagsprint och individuellt. Mer om grenarna och sporten finns på Svenska Klätterförbundets webbplats: https://www.klatterforbundet.se/skimo/om-skimo/

Sverige sänder två utövare: Elsa Hedin, Uppsala Klätterklubb, och Max Österberg, Nacka Värmdö Klätterklubb. Tyvärr tackade vinnaren i tjejernas uttagningstävling, Ella Laine, nej till att åka då hon vill koncentrera sig på sina huvudidrotter, friidrott och orientering.
Citera
2023-01-19, 20:39
Moderator
Hjv9s avatar
(fortsättning från föregående inlägg)

Ishockey
Svensk ishockey på flicksidan är på frammarsch igen. U18-tjejerna tog nyligen JVM-silver och nu är det U16-lagets tur att visa vad dom går för. I senaste EYOF blev det silver efter finalförlust mot Tjeckien på straffar. Sverige spelar i en grupp med Tjeckien, Italien och Tyskland. Till skillnad från övriga idrotter avgörs ishockeyn i Spittal Österrike.

Alpint
Alpint har inte varit representerat sen 2015 i EYOF för svensk del, men nu blir det ändring på det med en trupp på 4+4 åkare.

Moa Landström från Västerås får anses vara vårt starkaste kort bland flickorna. Hon leder svenska Alpine Elite Tour efter en seger och två andra platser i vinter. Har även debuterat i Europacupen nyligen där det blev en 31:a plats i slalom (jämnåriga Cornelia Öhlund vann). Malva Helm från Göteborg är också 05:a och rankad trea i sin årskull i slalom (efter Cornelia och Moa). De två sista tjejerna är födda -06, Louise Lundquist och Sara Kongsholm. Sara om EYOF:

Citat:
– Det ska bli jättekul. Jag ser verkligen fram emot att träffa nya människor och tävla mot andra som man aldrig har kört mot. Hela upplevelsen kommer bli jättekul och en härlig erfarenhet, säger Sara Kongsholm.

Alla killarna i truppen är födda 2005. Även här har vi topprankade svenskar i slalom där Gustav Wissting är etta före Philip Jonsson. Mest bekanta namnet har säkert Filip Aronsson Elfman som givetvis är lillebror till Hanna A-E som imponerat stort i världscupen denna säsong.

Längdskidor
Sverige skickade en riktig supertrupp till EYOF senast vilket resulterade i medaljfångst modell större. Tre guld och nio medaljer blev den totala skörden där fem av åtta deltagare tog medalj individuellt. Både Lisa Eriksson och Tove Ericsson fick med sig två guld och ett silver hem. Dessutom tre medaljer till Elias Danielsson, en individuell var till Elin Näslund och Ludvig Berg, samt ett stafettguld till Jens Junes. Svårt att förvänta sig något liknande i år med en mer orutinerad trupp men icke desto mindre intressant att se vad som kan åstadkommas nu.

Flickor
Sverige sänder full kvot på fyra tjejer och de som fått äran att åka är Maja Axelsson, Mira Göransson, Moa Lindgren och Minna Mikaelsson. Axelsson körde för Sverige i Nordiska juniorlandskampen ifjol medan de blir landslagsdebut för övriga tjejer.

Maja Axelsson, ursprungligen från Göteborg och Landehof har inför denna säsong bytt klubb till Borås SK vilket verkar lyckat. På pallen i tre av fyra cuplopp i vinter och därmed tvåa totalt i Bauhaus Cup yngre juniorer. Hade ingen vidare helg ifjol under j-landskampen men har förhoppningsvis som ett år äldre och bättre större chanser nu. Slipper norskor också.

Klubbkompisen Mira Göransson bytte från lilla Äspered till Borås inför säsongen och har verkligen fått ett lyft. Seger i alla tre distanslopp och solklar cupledare. Klart sämre i sprint. Ska sägas att hon är duktig på rullskidor och har med sig JVM-medaljer därifrån men detta blir hennes landslagspremiär på snö.

2015 körde Moa Lundgren EYOF och nu är det Moa Lindgrens tur. Som förstaårsjunior har hon imponerat mot ett år äldre tjejer, slog till direkt i Idre med delad seger med Mira. Moa om namnet och tävlingarna:

Vi har ytterligare en tjej född 06 med i truppen, Minna Mikaelsson från Vårby IK. Kusin till Elin Näslund som tog medalj i sprint på EYOF ifjol. Minna dominerade som sistaårsungdom USM och Folksam cup ifjol, denna säsong har också börjat bra även fast den stördes lite av sjukdom inledningsvis. Bästa cupplaceringen är som trea på 10 f, sista loppet innan uttagning (bortsett JVM-test). Säger själv att hon är bäst i skate men kan åka bra klassiskt också. Minnas ord:

På pojksidan ställer vi upp med tre födda -05 och en -06. Hugo Nilsson imponerade på många redan förra säsongen med flera bra resultat, men fick ändå inte åka JVM. Åkte dock J-landskampen. Förutom premiären i Bruksvallarna har det inte gått lika bra i år, kan förklaras av lite blandat strul på vägen. I alla fall får han chansen att köra Ungdoms-OS istället för JVM och bör vara en av favoriterna på distansloppen om han hittar tillbaka till sin bästa åkning. På sprint kan vi nog ställa våra största förhoppningar till Jonathan Lindberg som haft en stabil säsong och ligger två i inhemska juniorcupen, endast bakom Erik Bergström som åker JVM. Tvåa på sprinten i J-landskampen ifjol. Pojktruppen avrundas med Simon Nordlander som tagit ett kliv till i år samt förstaårsjunioren Eddie Pettersson som likt Nordlander landslagsdebuterar.

Skicross
Skicross gör debut först nu på EYOF-programmet efter att ha varit med i ”riktiga” OS flera år redan. Sverige ställer upp med två killar och två tjejer. Elliot Malker om tävlingarna:  
Citera
2023-01-19, 21:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Kul med en så stor svensk trupp.

Var det på EYOF eller ungdoms-OS som storasyster Aronsson Elfman tog medalj? Och apropå det verkar det som svenska killar som är framgångsrika på denna nivå har svårare att följa upp med framgångar senare i karriären.
Citera
2023-01-19, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
(fortsättning från föregående inlägg)

Ishockey
Svensk ishockey på flicksidan är på frammarsch igen. U18-tjejerna tog nyligen JVM-silver och nu är det U16-lagets tur att visa vad dom går för. I senaste EYOF blev det silver efter finalförlust mot Tjeckien på straffar. Sverige spelar i en grupp med Tjeckien, Italien och Tyskland. Till skillnad från övriga idrotter avgörs ishockeyn i Spittal Österrike.

Alpint
Alpint har inte varit representerat sen 2015 i EYOF för svensk del, men nu blir det ändring på det med en trupp på 4+4 åkare.

Moa Landström från Västerås får anses vara vårt starkaste kort bland flickorna. Hon leder svenska Alpine Elite Tour efter en seger och två andra platser i vinter. Har även debuterat i Europacupen nyligen där det blev en 31:a plats i slalom (jämnåriga Cornelia Öhlund vann). Malva Helm från Göteborg är också 05:a och rankad trea i sin årskull i slalom (efter Cornelia och Moa). De två sista tjejerna är födda -06, Louise Lundquist och Sara Kongsholm. Sara om EYOF:

Alla killarna i truppen är födda 2005. Även här har vi topprankade svenskar i slalom där Gustav Wissting är etta före Philip Jonsson. Mest bekanta namnet har säkert Filip Aronsson Elfman som givetvis är lillebror till Hanna A-E som imponerat stort i världscupen denna säsong.

Längdskidor
Sverige skickade en riktig supertrupp till EYOF senast vilket resulterade i medaljfångst modell större. Tre guld och nio medaljer blev den totala skörden där fem av åtta deltagare tog medalj individuellt. Både Lisa Eriksson och Tove Ericsson fick med sig två guld och ett silver hem. Dessutom tre medaljer till Elias Danielsson, en individuell var till Elin Näslund och Ludvig Berg, samt ett stafettguld till Jens Junes. Svårt att förvänta sig något liknande i år med en mer orutinerad trupp men icke desto mindre intressant att se vad som kan åstadkommas nu.

Flickor
Sverige sänder full kvot på fyra tjejer och de som fått äran att åka är Maja Axelsson, Mira Göransson, Moa Lindgren och Minna Mikaelsson. Axelsson körde för Sverige i Nordiska juniorlandskampen ifjol medan de blir landslagsdebut för övriga tjejer.

Maja Axelsson, ursprungligen från Göteborg och Landehof har inför denna säsong bytt klubb till Borås SK vilket verkar lyckat. På pallen i tre av fyra cuplopp i vinter och därmed tvåa totalt i Bauhaus Cup yngre juniorer. Hade ingen vidare helg ifjol under j-landskampen men har förhoppningsvis som ett år äldre och bättre större chanser nu. Slipper norskor också.

Klubbkompisen Mira Göransson bytte från lilla Äspered till Borås inför säsongen och har verkligen fått ett lyft. Seger i alla tre distanslopp och solklar cupledare. Klart sämre i sprint. Ska sägas att hon är duktig på rullskidor och har med sig JVM-medaljer därifrån men detta blir hennes landslagspremiär på snö.

2015 körde Moa Lundgren EYOF och nu är det Moa Lindgrens tur. Som förstaårsjunior har hon imponerat mot ett år äldre tjejer, slog till direkt i Idre med delad seger med Mira. Moa om namnet och tävlingarna:

Vi har ytterligare en tjej född 06 med i truppen, Minna Mikaelsson från Vårby IK. Kusin till Elin Näslund som tog medalj i sprint på EYOF ifjol. Minna dominerade som sistaårsungdom USM och Folksam cup ifjol, denna säsong har också börjat bra även fast den stördes lite av sjukdom inledningsvis. Bästa cupplaceringen är som trea på 10 f, sista loppet innan uttagning (bortsett JVM-test). Säger själv att hon är bäst i skate men kan åka bra klassiskt också. Minnas ord:

På pojksidan ställer vi upp med tre födda -05 och en -06. Hugo Nilsson imponerade på många redan förra säsongen med flera bra resultat, men fick ändå inte åka JVM. Åkte dock J-landskampen. Förutom premiären i Bruksvallarna har det inte gått lika bra i år, kan förklaras av lite blandat strul på vägen. I alla fall får han chansen att köra Ungdoms-OS istället för JVM och bör vara en av favoriterna på distansloppen om han hittar tillbaka till sin bästa åkning. På sprint kan vi nog ställa våra största förhoppningar till Jonathan Lindberg som haft en stabil säsong och ligger två i inhemska juniorcupen, endast bakom Erik Bergström som åker JVM. Tvåa på sprinten i J-landskampen ifjol. Pojktruppen avrundas med Simon Nordlander som tagit ett kliv till i år samt förstaårsjunioren Eddie Pettersson som likt Nordlander landslagsdebuterar.

Skicross
Skicross gör debut först nu på EYOF-programmet efter att ha varit med i ”riktiga” OS flera år redan. Sverige ställer upp med två killar och två tjejer. Elliot Malker om tävlingarna:  

Bra information!!
Anmälningslistorna inklusive andra nationer, finns dom tillgängliga på någon länk?
Citera
2023-01-19, 22:22
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Kul med en så stor svensk trupp.

Var det på EYOF eller ungdoms-OS som storasyster Aronsson Elfman tog medalj? Och apropå det verkar det som svenska killar som är framgångsrika på denna nivå har svårare att följa upp med framgångar senare i karriären.

Hanna deltog i Lausanne 2020 men var precis utanför medaljerna i flera grenar: https://sok.se/idrottare/idrottare/h...on-elfman.html

Citat:
Ursprungligen postat av Sveskidan
Bra information!!
Anmälningslistorna inklusive andra nationer, finns dom tillgängliga på någon länk?

Letat men ej funnit. Norges trupp finns här för lite mer kött på benen: https://olympiatoppen.no/nyheter/2023/eyof-uttak/
Citera
2023-01-19, 22:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Hanna deltog i Lausanne 2020 men var precis utanför medaljerna i flera grenar: https://sok.se/idrottare/idrottare/h...on-elfman.html

Jag minns alltså fel
Citera
2023-01-20, 11:16
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Jag minns alltså fel
Du tänker nog på Emma Sahlin, har också blandat ihop dom tidigare.
Citera
2023-01-20, 11:17
Medlem
ackefoleys avatar
Otroligt mäktig trådstart, tack!
Citera
2023-01-20, 11:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Du tänker nog på Emma Sahlin, har också blandat ihop dom tidigare.

Jo, det stämmer att jag blandade ihop de båda. Men Hanna måste gjort intryck på mig då jag haft kvar hennes namn i mitt minne sedan dess.
Citera
2023-01-20, 12:28
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Jo, det stämmer att jag blandade ihop de båda. Men Hanna måste gjort intryck på mig då jag haft kvar hennes namn i mitt minne sedan dess.
Ja flera svenskor som levererade där men Aronsson-Elfman är väl ett efternamn som lättare fastnar.
Citera
2023-01-20, 15:08
Medlem
Kul, ska bli intressant att följa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här