2023-01-20, 13:21
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Lär sluta på samma sätt som övriga framryckningar de gjort.

Jag hoppas också. Precis som i Kharkiv och Kherson.
Jävlar vad man drog ner brallorna på ryssarna!
Citera
2023-01-20, 13:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Min tanke: För båda. Ukraina bör ha en del av de aviserade nytillskotten på plats (stridsfordon, pjäser mm.) och ryssarna borde ha fått ut en hel del mobiliserade i fält. Det ryssarna saknar i mek och teknik sedan den första invasionsvågen kan de försöka kompensera med stora köttmassor. Under det att UAF behöver fordon och nya, tyngre vapen. Ger ingenting av detta dramatiska resultat kan båda sidor fortsätta hålla på som de gör sedan i höstas.
Men kompensera med stora "köttmassor" som du säger. Detta är inte VK2 och försvaret av Stalingrad. Propagandan är omöjligt lika hård längre. Jag har svårt att se Ryssland mobilisera en så mycket större "köttmassa" även om Ryssland består av många deprimerade människor. Är de redo att ge upp sina liv tror du? För om Ukraina har moderna vapen och Ryssland har en "köttmassa" så är slaget förlorat för Ryssland. Ryska soldater har mobiler. Om de ställs inför högteknologiska vapen från väst så är jag tveksam till att de vill strida vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
De båda parterna brottas med olika sorters problem om detta drar ut på tiden. Har personligen svårt att tro att stödet till Ukraina upphör, men det är ju kostsamt på andra sätt för dem. För Ryssland blir det ännu tuffare när en massa resurser måste allokeras med redan snäva marginaler. Inget fan av kalkyler, men Ryssland har naturligtvis mest att vinna på att försöka besegra Ukraina i år. En frusen konflikt kan samtidigt inte uteslutas.
På vilket sätt är det kostsamt för Ukraina? Hela deras population är inställd på krig. Det enda de då riktigt är i behov är Mat, Mediciner och Tak över huvudet. Har de det så kan de fortsätta kriga i princip hur länge som helst.

Ryssland har 143 miljoner människor till som tänker att de inte vill att deras liv ska försämras. Det är en väldig kostsam del att hålla uppe. När fallerar rysk flygindustri? När faller bilindustrin? När kommer ryska invånare få det påtagligt sämre? Än så länge verkar det inte så men rysk media har definitivt propagerat att det kommer att bli sämre. Att rysk befolkning kommer att få det sämre och ska vara inställda på det. Kommer de bli inställda på det?

Vilka ger sig först? En rysk befolkning som fått smaka västs bekvämlighet eller en ukrainsk population som redan är inställda på krig.
Citera
2023-01-20, 13:27
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jäkla Vatnik rage under senste dagarna på Twitter.
Alla trollkonton vräker ur sig hat mot moderaterna och Sverige pga dehär CV90 och Archer.

Det visar verkligen att det var rätt grej att göra i dethär läget.
Ja sjukt kul att se alla putinrunkare gråta och försöka snacka ner betydelsen av dessa enorma mängder vapen!😂😂😂

Paniken bland rysstrollen är total. Det börjar nog sakta sjunka in att Putin är körd och vi kommer att får se flera av foliehattarna droppa av från tråden.
Citera
2023-01-20, 13:37
Medlem
Snapcounts avatar
Jaha.., då låter det så här :

den tyska regeringen har gjort det klart att den inte gör leveransen av tysktillverkade Leopard 2-stridsvagnar beroende av leverans av M1 Abrams-stridsvagnar från USA.

https://www.welt.de/politik/ausland/article243320985/Ukraine-News-Bundesregierung-Leopard-Lieferung-haengt-nicht-von-US-Abrams-ab.html
Citera
2023-01-20, 13:39
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
En "kommunikationsmiss" ledde till att Zelenskyj-regimen avrättade sin egen fredsförhandlare Denys Kirieiev med ett nackskott:

https://www.friatider.se/kommunikationsmiss-fick-zelenskyj-att-skjuta-ihjal-sin-egen-fredsforhandlare

Fin demokrati det där...

Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Eller hur, skamligt hur folk i väst blundar för och stödjer deras brott mot mänskligheten.

https://www.newsweek.com/evidence-war-crimes-committed-ukrainian-nationalist-volunteers-grows-269604

https://www.newsweek.com/ukraine-human-traffciking-416319
Rysslands galenskap kan mätas i dem tid det tar att inse sin militära underlägsenhet mot Usa och Eu.

Den sprickfärdiga ryska show-nationalismen lägger tyvärr effektivt hinder i vägen och blir Rysslands undergång.

Vladimir Putins exeptionella upprustning av Ukrainas försvar vars avrusting rysslögns-mässades vara ett motiv till invasionen visar på att motivet är i den historiskt överintresserade Vladimir Putins sinne.

Bra jobbat, av Putin att på bara några månader lyckas få Ukraina rustat till tänderna samt fått Finland och Sverige söka sig till det Nato som också det ljögs om att vara ett motiv för att dölja Putins storhetsvansinne.

Det är en ynkedom att Drozt & sherm inte inser att Vladimir Putin är det i särklass största hotet mot moder Rysslands framtid. Putins självförhärligande har förstört Ryssland vilkens sönderfall vi bara sett inledningen till....
Senast redigerad av Taggad 2023-01-20 kl. 14:07.
Citera
2023-01-20, 13:40
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

den tyska regeringen har gjort det klart att den inte gör leveransen av tysktillverkade Leopard 2-stridsvagnar beroende av leverans av M1 Abrams-stridsvagnar från USA.

https://www.welt.de/politik/ausland/article243320985/Ukraine-News-Bundesregierung-Leopard-Lieferung-haengt-nicht-von-US-Abrams-ab.html
om bara tysken för en gång skulle kunde försöka vara på rätt sida av historien
Citera
2023-01-20, 13:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
Ukraina är helt körda 120k döda 250k+ sårade samt 35kMIA samt en jävla massa krigsfångar.

Är det låtsasleken?

Jag kan också hitta på lite siffror. På låtsas. Vad sägs om 5000 döda ukrainare och 15000 sårade. Samt 500 MIA.

Ja. På låtsas alltså.. Precis som du gjorde.

Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
Lägg till att ryssarna inte ens är nära att maxa sin förmåga medans Ukraina ger allt det har då kan det bara sluta på ett sätt.

Ja. Så där har det låtit ända från start. "Snart startar den ryska ångvälten...".

Men det har snart varit ett års krig. Och man kan fråga sig varför ångvälten inte startat ännu. Vad väntar den på?

Den enda framgång som Ryssland haft det senaste halvåret står Wagner SS-gruppen för. I Soledar. Detta genom att offra enorma mängder med fångar. Men själva ryska armén verkar lika stridsoförmögen som tidigare.
Citera
2023-01-20, 13:46
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag hoppas också. Precis som i Kharkiv och Kherson.
Jävlar vad man drog ner brallorna på ryssarna!

Från en kompis i kharkiv nu.

” We got s400 to electric station in Kharkiv, 2 days without electricity we were”
Citera
2023-01-20, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jäkla Vatnik rage under senste dagarna på Twitter.
Alla trollkonton vräker ur sig hat mot moderaterna och Sverige pga dehär CV90 och Archer.

Det visar verkligen att det var rätt grej att göra i dethär läget.

Det har jag missat fullständigt.

Är det svenska eller ryska Vatniks?
Citera
2023-01-20, 13:49
Medlem
Hej alla proryss-as i tråden hur känns det idag?

F16 kan skickas.

Leo2 kommer

100st Bradley på ingång.

50st CV90 på ingång.

Vi kommer ha 3-4 brigader västpansar här.

Ni har förlorat töntar.
Citera
2023-01-20, 13:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Kanske har USA erbjudit dem något annat istället. Stridsflygplan eller något annat high-tech.

Vi kan se en liten repris från 2a världskriget då tyska stridsvagnar med kattnamn mötte ryska stridsvagnar med T+nummer-namn i just Ukraina.
Citera
2023-01-20, 13:50
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men kompensera med stora "köttmassor" som du säger. Detta är inte VK2 och försvaret av Stalingrad. Propagandan är omöjligt lika hård längre. Jag har svårt att se Ryssland mobilisera en så mycket större "köttmassa" även om Ryssland består av många deprimerade människor. Är de redo att ge upp sina liv tror du? För om Ukraina har moderna vapen och Ryssland har en "köttmassa" så är slaget förlorat för Ryssland. Ryska soldater har mobiler. Om de ställs inför högteknologiska vapen från väst så är jag tveksam till att de vill strida vidare.

På vilket sätt är det kostsamt för Ukraina? Hela deras population är inställd på krig. Det enda de då riktigt är i behov är Mat, Mediciner och Tak över huvudet. Har de det så kan de fortsätta kriga i princip hur länge som helst.

Ryssland har 143 miljoner människor till som tänker att de inte vill att deras liv ska försämras. Det är en väldig kostsam del att hålla uppe. När fallerar rysk flygindustri? När faller bilindustrin? När kommer ryska invånare få det påtagligt sämre? Än så länge verkar det inte så men rysk media har definitivt propagerat att det kommer att bli sämre. Att rysk befolkning kommer att få det sämre och ska vara inställda på det. Kommer de bli inställda på det?

Vilka ger sig först? En rysk befolkning som fått smaka västs bekvämlighet eller en ukrainsk population som redan är inställda på krig.
Haha, nej, det finns inga likheter med försvaret av Stalingrad. Man bör kallt räkna med att motivationen och moralen knappast är på topp bland de inkallade ryska soldaterna. Det har den ju inte varit hittills. Krigspropaganda tror jag spelar minimal roll för utfallet — det är snarare hemmaopinionen man försöker dupera, oklart om det går så värst bra.
Men jag förstår vad du menar: du tänker att både soldaterna i Ukraina och vanliga ryssar ska göra som människorna i Dario Fos pjäs Vi betalar inte! Alltså: "Vi ställer inte upp", och att det ska få stopp på kriget. Ja, helt omöjligt är det så klart inte. För sämre lär det bli. Det är väl jag som inte hyser några illusioner om att ryssen ska börja käfta emot.

Kostsamt är det för Ukraina eftersom civila dör och infrastruktur, bostäder och ibland annat förstörs nästan varenda dag. Det behöver inte nödvändigtvis knäcka motståndsviljan — jag vet att alla älskar exemplet med Tyskland 1943-1945, men det tyska folket var helt enkelt mer fanatiskt övertygat om att det var en ödeskamp det förde. Ja, det är kategoriskt av mig att skriva så. Jag vet ingenting säkert, men om jag ska gissa lite kan jag tänka mig att man tröttnar på de ryska attackerna, och att det kan få lite samma effekt som när/om ryssarna ledsnar på mobilseringar och försämrad levnadsstandard. Om de gör det kanske ett "om" är på sin plats även gällande det ukrainska folket.

Vänligen observera också att jag alltså inte skriver någonstans att det är bäst om Ryssland får några smulor så att det kan bli fred. Jag pysslar inte med sådant. Min utgångspunkt har från början varit att Ryssland eller Ukraina ska vinna detta — jag känner mig bara mer och mer osäker på om någon gör det. Däremot tror jag att Ryssland förlorar mest på att det fortsätter som det gör nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in