2023-01-20, 07:49
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Tycker helsingborg sticker ut bland liknande städer faktiskt. Segregerat, fint centrum, bra närområde etc. Känns faktiskt som en större stad än vad det är. Jag tror en bidragande anledning är att det inte finns något universitet (i princip) till skillnad från övriga städer i samma storlek.

Skulle nog aldrig flytta dit dock, men gillar staden bitvis ändå.

Lunds universitet ligger även i Helsingborg, Campus ligger ett stenkast ifrån Centralstationen mitt i city.
Just studentboenden hittar du utspritt överallt, och det är en av anledningarna till att de byggs mycket i staden - just pga mängden studenter som söker sig hit.

Reflektionen över Helsingborg i stort från mig som är född och uppväxt här är väl följande.

Helsingborg är unikt på många sätt, staden har en enormt tight stadskärna, du kan gå förbi hundratals restauranger / pubar / caféer på nolltid. Stadens centrum är egentligen Kullagågatan med sin förlängning bruksgatan och vidare till södergatan. Samt drottninggatan som går paralellt med kullagågatan och bruksgatan. Här har man 80% av allt som finns värt att besöka i centrala helsingborg - och den sträckan kan du gå på 30-45 minuter.

Närheten till en sandstrand, det kvittar i princip vart du befinner dig i staden så kan du bara sikta mot havet och du har en strand. (bortsett från knutpunkten och hamnen / kemira.)

Landborgen som sträcker sig längst hela staden ger en unik och vacker plats att se ut över stadens centrum, havet och över till Danmark. Landborgspromenaden är helt otroligt vacker.
Att vi har en bokskog som mer eller mindre ligger mitt i staden med utsikt över havet är också väldigt unikt.

Allt detta gör att många vistas mitt i staden vilket skapar en annan typ av gemenskap och sammanhållning - jämför man med de större städerna uppfattar jag att städernas Centrum är mer utspridda och saknar oftast den där närheten till naturen.

Problematiken är som många redan varit inne på - kriminaliteten.
Drar vi en Linje från knutpunkten och rakt österut så är majoriteten av områdena söderut förstörda.
Norrom har vi Dalhem / drottninghög och fredriksdal. Delar av annars vackra mariastaden har fått sina höghus som fylls med pack som inte kan bete sig.
Söderut ligger Söder / Ga / wilson park / högaborg / rosengården / Adolfsberg / Planteringen, Även elineberg / västergård och miatorp har inte långt kvar till att bli riktiga skitområden.
Våldet och kriminaliteten ökade extremt mycket när malmöpolisen satte hårt mot hårt och "lyckades få ner kriminaliteten", vilket egentligen bara flyttade 5 mil norrut..

Har många vänner som flyttat hit ifrån andra storstäder, och samtliga älskar verkligen hur staden är och känns. Hög puls och man fattas inget - dock utan den där storstads stressen.
Citera
2023-01-20, 09:03
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Alla städer som ligger vid havet blir automatiskt trevligare. Skulle inte kunna bo inåt landet.
Citera
2023-01-20, 09:06
Medlem
6stringlevins avatar
Om du jämför tex Halmstad och Helsingborg så förstår du skilnaden. Helsingborg är större till ytan pga hamnen och industrier. Helsingborg är större alltså.
Helsingborg har tätare statsbebyggelse. Fler höga hus och kvarter alltså. Medans halmstad är utsmetat med låghus som en smörgås.

Titta på Landskrona, som har statsbebyggelse och jämför med bonnhålan Ängelhom. Man skulle aldrig tro att Ängelholm har fler invånare.
Citera
2023-01-20, 09:12
Medlem
Cameltotems avatar
Helsingborg är utan tvekan en av de vackraste städerna i Sverige.

De enda som förstör är den enorma invandringen och att de håller på ha ihjäl stadskärnan och flyttar allt till Väla.

Men som sagt, väldigt vacker stad med utblick över sundet.
Citera
2023-01-20, 09:14
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamLivari
Absolut inte Örebro eller Västerås iallafall. Visst, det är inga små städer men otroligt betong och grått över de bägge. Riktiga industristäder och väldigt överskattade i egen mening då de ofta recenseras p.g.a sin storlek enbart många gånger. Även hyfsat dryga/självgoda människor med Sthlm-komplex och dryg gnällbältes-dialekt.

Jönköping däremot förtjänar god kritik! Helt tvärtemot Örebro och Västerås folket i egen mening.

Örebro och Västerås är nog fan de sämsta städerna i relation till storleken. De finns överhuvudtag inget att se eller göra, varken kulturliv, restauranger eller miljö. Inga finna skogar, hav eller fjäll i närheten.

De enda fina man kan säga om Västerås är Steam hotell, de är nog Sveriges häftigaste hotell.
Citera
2023-01-20, 09:15
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southisland
Mindervärdeskomplex?

Var exakt i mitt inlägg osar det mindervärdeskomplex? Haha

Jag tycker bara det är fascinerande att Helsingborg sticker ut så pass mycket som det gör.. Örebro… Västerås? Nämn 10 saker som är starkt förknippade med de städerna?

Jag hatar inte de andra, jag har bara aldrig hört någon som sagt ”ah vi har bokat weekend i Örebro”. Nämn 10 personer från Örebro som gemene man skall känna till.
Nämn 10 saker som är typiska för Helsingborg som de flesta svenskar känner till. Du har nämnt typ 5 varav minst två var superlokala.

Nämn 10 helsingborgare som är kända som just helsingborgare. Henke Larsson, absolut. Mat-Tina är mer tveksam, tror de flesta hör att hon är skåning men förknippar henne knappast med staden Helsingborg.
Citera
2023-01-20, 09:22
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Lunds universitet ligger även i Helsingborg, Campus ligger ett stenkast ifrån Centralstationen mitt i city.
Just studentboenden hittar du utspritt överallt, och det är en av anledningarna till att de byggs mycket i staden - just pga mängden studenter som söker sig hit.

Reflektionen över Helsingborg i stort från mig som är född och uppväxt här är väl följande.

Helsingborg är unikt på många sätt, staden har en enormt tight stadskärna, du kan gå förbi hundratals restauranger / pubar / caféer på nolltid. Stadens centrum är egentligen Kullagågatan med sin förlängning bruksgatan och vidare till södergatan. Samt drottninggatan som går paralellt med kullagågatan och bruksgatan. Här har man 80% av allt som finns värt att besöka i centrala helsingborg - och den sträckan kan du gå på 30-45 minuter.

Närheten till en sandstrand, det kvittar i princip vart du befinner dig i staden så kan du bara sikta mot havet och du har en strand. (bortsett från knutpunkten och hamnen / kemira.)

Landborgen som sträcker sig längst hela staden ger en unik och vacker plats att se ut över stadens centrum, havet och över till Danmark. Landborgspromenaden är helt otroligt vacker.
Att vi har en bokskog som mer eller mindre ligger mitt i staden med utsikt över havet är också väldigt unikt.

Allt detta gör att många vistas mitt i staden vilket skapar en annan typ av gemenskap och sammanhållning - jämför man med de större städerna uppfattar jag att städernas Centrum är mer utspridda och saknar oftast den där närheten till naturen.

Problematiken är som många redan varit inne på - kriminaliteten.
Drar vi en Linje från knutpunkten och rakt österut så är majoriteten av områdena söderut förstörda.
Norrom har vi Dalhem / drottninghög och fredriksdal. Delar av annars vackra mariastaden har fått sina höghus som fylls med pack som inte kan bete sig.
Söderut ligger Söder / Ga / wilson park / högaborg / rosengården / Adolfsberg / Planteringen, Även elineberg / västergård och miatorp har inte långt kvar till att bli riktiga skitområden.
Våldet och kriminaliteten ökade extremt mycket när malmöpolisen satte hårt mot hårt och "lyckades få ner kriminaliteten", vilket egentligen bara flyttade 5 mil norrut..

Har många vänner som flyttat hit ifrån andra storstäder, och samtliga älskar verkligen hur staden är och känns. Hög puls och man fattas inget - dock utan den där storstads stressen.

Håller helt med dig.

Sen har vi ju den otroligt vackra strandvägen som sträcker sig hela vägen från Sofiero fram till hamnen. Det är ju som Venice beach nästan, okej inte i närheten av storleken men tanken.

Dock kan man inte besöka den efter kl 3 en sommarkväll, de är tyvärr endast blattar. Det är något helt otroligt hur de skiljer sig från förmiddag till eftermiddag.
Citera
2023-01-20, 09:50
Medlem
Tycker Örebro och Karlskrona känns förvånansvärt stora sett till deras befolkningsmängd.
Citera
2023-01-20, 09:50
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Håller helt med dig.

Sen har vi ju den otroligt vackra strandvägen som sträcker sig hela vägen från Sofiero fram till hamnen. Det är ju som Venice beach nästan, okej inte i närheten av storleken men tanken.

Dock kan man inte besöka den efter kl 3 en sommarkväll, de är tyvärr endast blattar. Det är något helt otroligt hur de skiljer sig från förmiddag till eftermiddag.

instämmer.. fria bad / gröningen går knappt att vistas på.. grill och vattenpipan ligger tät. känns som man är i medelhavet när man går där, man förstår knappt ett ord. och ingen respekt eller hyfs finns heller.
Jag drar oftast ut till örby om jag ska bada med kidsen, precis intill småbåtshamnen där den lilla bäcken mynnar ut är kanon. bra sand, långgrunt och massor av smådjur i vattnet för barnen att kika på, och änsålänge kan man samtala med sina strandgrannar
Citera
2023-01-20, 10:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
TS har rätt, centrala Helsingborg känns större än vad siffrorna säger. T.ex är Lund oerhört mycket mindre i centrum men nästan samma befolkning. Den enda staten som konkurrerar är Uppsala som också känns större än vad den är. Och de råkar ha samma problem, alldeles för mycket invandring i 10 år som förstört känslan för staden.

Att färjan kommer in från Danmark varje timme ökar naturligtvis den metropolistiska känslan i Helsingborg. Trevlig stad! Om det inte fanns så nergångna delar, påminner om Köpenhamn, tydligen enorm nedgång på 10-15 år.

Linköping känns hyffsat stor där jag bor nu, 5e största staden i Sverige, men noll turister och noll inkommande utifrån gör att den känns ganska stillsamt lantlig och lokal. Norrköping 25 minuter bort känns större och coolare, men på samma sätt som Helsingborg finns rejält nergånga delar som inte alls känns "svenska".
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-20 kl. 10:35.
Citera
2023-01-20, 10:37
Medlem
qups avatar
Håller med och köper förklaringen att H-Borg varit danskt. Skåne är mer levande än historiskt svenska landskap. Fan, en håla som Eslöv känns mer levande är Uppsala eller Gävle. Tråk-Sverige. Kul-Danmark.
Citera
2023-01-20, 10:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Helsingborg är en fin och levande stad med mycket attraktivt läge och stor historisk förankring enligt mig. En stad man åker Till. HIF...

Linköping t.ex. känns som en stad uppsmälld på en åker, med helt ointressant närområde. Plastig, tråkigt och själlös. En stad man åker Ifrån. Cluben...

Städer vid havet känns automatiskt mäktigare och större än vad de är.
Linköping har mycket riktigt ingen "själ", ingen "kultur", utöver den fantastiska kyrkan, ett av Sveriges byggnads-underverk, men som visar sig vara ganska nybyggd. Gamla Linköping är kul, men även där saknas lokal stämning på något sätt. jag tror inte Linköpingsborna historiskt är personer som vill utmärka sig via sina byggnader t.ex. Och som jag förstår har Linköping alltid varit lillebror till Norrköping, men efter att högskolan byggdes kring 1970 så expanderade staden enormt. Men kulturen kommer senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in