Citat:
Tycker helsingborg sticker ut bland liknande städer faktiskt. Segregerat, fint centrum, bra närområde etc. Känns faktiskt som en större stad än vad det är. Jag tror en bidragande anledning är att det inte finns något universitet (i princip) till skillnad från övriga städer i samma storlek.
Skulle nog aldrig flytta dit dock, men gillar staden bitvis ändå.
Skulle nog aldrig flytta dit dock, men gillar staden bitvis ändå.
Lunds universitet ligger även i Helsingborg, Campus ligger ett stenkast ifrån Centralstationen mitt i city.
Just studentboenden hittar du utspritt överallt, och det är en av anledningarna till att de byggs mycket i staden - just pga mängden studenter som söker sig hit.
Reflektionen över Helsingborg i stort från mig som är född och uppväxt här är väl följande.
Helsingborg är unikt på många sätt, staden har en enormt tight stadskärna, du kan gå förbi hundratals restauranger / pubar / caféer på nolltid. Stadens centrum är egentligen Kullagågatan med sin förlängning bruksgatan och vidare till södergatan. Samt drottninggatan som går paralellt med kullagågatan och bruksgatan. Här har man 80% av allt som finns värt att besöka i centrala helsingborg - och den sträckan kan du gå på 30-45 minuter.
Närheten till en sandstrand, det kvittar i princip vart du befinner dig i staden så kan du bara sikta mot havet och du har en strand. (bortsett från knutpunkten och hamnen / kemira.)
Landborgen som sträcker sig längst hela staden ger en unik och vacker plats att se ut över stadens centrum, havet och över till Danmark. Landborgspromenaden är helt otroligt vacker.
Att vi har en bokskog som mer eller mindre ligger mitt i staden med utsikt över havet är också väldigt unikt.
Allt detta gör att många vistas mitt i staden vilket skapar en annan typ av gemenskap och sammanhållning - jämför man med de större städerna uppfattar jag att städernas Centrum är mer utspridda och saknar oftast den där närheten till naturen.
Problematiken är som många redan varit inne på - kriminaliteten.
Drar vi en Linje från knutpunkten och rakt österut så är majoriteten av områdena söderut förstörda.
Norrom har vi Dalhem / drottninghög och fredriksdal. Delar av annars vackra mariastaden har fått sina höghus som fylls med pack som inte kan bete sig.
Söderut ligger Söder / Ga / wilson park / högaborg / rosengården / Adolfsberg / Planteringen, Även elineberg / västergård och miatorp har inte långt kvar till att bli riktiga skitområden.
Våldet och kriminaliteten ökade extremt mycket när malmöpolisen satte hårt mot hårt och "lyckades få ner kriminaliteten", vilket egentligen bara flyttade 5 mil norrut..
Har många vänner som flyttat hit ifrån andra storstäder, och samtliga älskar verkligen hur staden är och känns. Hög puls och man fattas inget - dock utan den där storstads stressen.