Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Hallå, Conception! Detta har ingenting med fartygen och göra, utan med strukturen på de ukrainska mekaniserade brigaderna, som vi talade om tidigare. Jag har kollat upp det där nu och fått fram följande.
Det är ganska slagkraftiga historier som är uppbyggda på följande sett:
Tre mekaniserade infanteribataljoner
En motoriserad infanteribataljon
En pansarbataljon
Det gamla brigaderna hade fyra mekbataljoner och ingenting annat. Nu har man tagit bort en mek och istället tillfört en lätt motorskyttebataljon OCH en tung pansarbataljon. Det är bra, det: det blir en fin balans med flexibilitet och operativ autonomi hos förbandet.
De tre mekaniserade infanteribataljonerna har tre kompanier vardera, och rymmer sammantaget ca 40 ggr tre stridsfordon, dvs 120, under det att pansarbataljonen innefattar tre kompanier med 30 stridsvagnar.
När Zelenskyj pratade om att han skulle behöva "300 stridsvagnar", så är det väl det som det handlar om, som jag förstår det. Detta skulle räcka till att förse tio mekaniserade brigader med den slagkraft som behövs för att genomföra framgångsrika offensiva åtgärder.
Vad gäller stridsfordon (som BMP 3, Bradley, CV90, etc) så behövs det 1200 individer för att utrusta tio brigader.
Det var väl ungefär det jag skrev.
40 stridsvagnar (stridsvagnspluton består väl av 4 vagnar så ett kompani består således av 12 vagnar plus kompanichefvagnen och kanske någon ytterligare supportvagn) och 120 skyttevagnar för en brigad.
Den sista bataljonen infanteri ska tilläggas är motoriserad. Men förutom dessa bataljoner så tillkommer också andra supportförband, ingenjörskompani, spaningskompani med mera. Troligtvis har spaningskompaniet en egen uppsättning stridsfordon/skyttefordon kan jag misstänka.