Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Ja, Perestrojka är nog ett mer rätt ord.
"Västifieringen" helt enkelt. Samhället blev öppnare och staten blev mer sanningsenlig. Nu vet jag de ryska invånarna själva att Putin och ledningen ljuger. På Sovjettiden visste man inte då man inte hade några andra kanaler alls. När den öppningen kom, då föll Sovjet.
Men identifierar sig människorna i de asiatiska delarna av Ryssland med människorna som bor i Moskva och St Petersburg? Delar de samma värderingar? Kommer de att förstå varför deras söner dött i ett meningslöst krig i ett land de knappt vet vart det ligger?
Jag tror inte att de människorna är dumma i huvudet om Moskva skulle förlora sin makt. Något form av självbestämmande ett autonomi skulle de nog önska, annars blir de skickade till nästa krig också och får sina söner dödade utan att kunna säga till om något. Vill de det?
Ja, vi får se vad som händer. Men jag tror inte Ryssland kan fortsätta på samma bana. Dels förlora merparten av sin lönande handel samt att deras invånare blir paria i hela västvärlden. Någon form av laxering i Ryssland måste hända om de ska bli välkomna igen i vår del av världen.
Grejen är att jag har svårt att se att Moskva skulle förlora sin makt över även mer avlägsna trakter i den vidsträckta ryska federationen. Det finns naturligtvis undantag: Tjetjenien är ett. Tjetjenien ligger inte jättelångt bort från Moskva.
Dagestan skulle kunna vara ett annat område som kunde tänkas vilja bryta sig loss. Det var därför jag skrev att den ryska federationen förmodligen består, om än lite naggad i kanterna.
Jag baserar min uppfattning dels på (1) strukturen i federationen, så som den ser ut, och dels på (2) ekonomiska faktorer. Ledarskapet i de olika delrepublikerna fungerar ofta i praktiken som vasaller direkt underställda Moskva (1). Vad Putin gjort är att köpa sig lojalitet från den starkaste falangen inom politiken, oligarkin och den undre världen. Det är inte omöjligt att det systemet faller sönder om Putin som "stark man" försvinner. Det leder i så fall till maktkamp när avtal och hierarkier måste förhandlas om. Redan här tangerar vi (2), men det jag främst har i åtanke är väl att flertalet delrubliker saknar medel att skaffa sig egna inkomster (2). Lite som EU och dess bidragssystem. Detta är ett till incitament för majoriteten delrepubliker att stanna kvar i federationen.
Om medborgarna i de asiatiska delarna av Ryssland identifierar sig med de etniska ryssarna i S:t Petersburg och Moskva får jag nog låta vara osagt, men faktum är att de har en annorlunda syn på nationalitet i Ryssland än i många europeiska stater.
Man är "ryss" om man är rysk medborgare och lojal till den ryska staten. Lysande exempel på riktiga ryska ikoner med "utländsk" bakgrund är ju Barclay de Tolly (multi-etnisk) och Bagration (georgier). Ryssland har en lång tradition av detta — inte minst personer i rysk tjänst från icke-ryska delar av det ryska imperiet. I dag har vi ju bl.a. Shoigu som gjort karriär på liknande sätt.