2023-01-20, 08:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Underbart att homofederationen går omkull med vidöppen ridå inför hela världen.

Det är mycket nu som tyder på att putin är av banan. Död eller husarrest som tsarfamiljen innan avrättning i en källare, det brukar sluta så för fascistiska diktatorer.

Jag är inte så säker på att detta är riktat mot Putin. Misstänker.., det är ju tjafs mellan armen och Wagner. Man konkurrerar även om samma utrustning som inte räcker åt alla, och svårare kommer det nog bli i.o.m att armen skall sätta upp många fler förband.

Det verkar ju som många seniora befäl i ryssland har haft sin hand i syltburken. Här har den kriminella Prigozin en vinkel.., samt man kan skylla på någon part att kriget har gått dåligt.

Putin har FSB och Rosvgardia stabilt än på sin sida. Han sitter säkert.
Citera
2023-01-20, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
En Lancet opererar i princip alltid med en konventionell drönare. Så befinner sig målet inom drönarens räckvidd så kan en Lancet styras och träffa målet.

Dock har jag svårt att se en Lancet träffa ett fordon som rör sig mer än 30km/h. Då får operatören vara duktig.

Ja, jo. Men en konventionell drönare 40 km in bakom fronten känns inte helt enkelt...
Citera
2023-01-20, 09:01
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Det hamnar i amerikanska tidningar och Average Joe bibringas en osäkerhet att ryska fartyg minsann kan nå USA-s territorium överallt... typ.

Vill man bedriva signalspaning finns det bättre metoder och framförallt i områden där viktiga signaler sänds...

Aha förstår! Tack!

Kändes lite läskigt, som om de hade något på gång, men det du skriver makes sense.
Citera
2023-01-20, 09:09
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Legosoldatledaren Jevgenij Prigozjin ser förrädare arbeta i Vladimir Putins följe: Det finns människor i Kreml som hoppas på ett snabbt nederlag, sa han – och öppet hotade dem med döden

Dessa människor är "förrädare för sitt folk och sitt land", och "Wagners slägga" väntar på dem i framtiden, sa Prigozhin.

Jevgenij Prigozjin låter som en värdig arvtagare till Vladimir Putin.

Men istället för kalsonggift så är det slägga som gäller. Det skickar ett rakare budskap. Gift känns så feminint på något sätt. Nej. Riktiga män använder slägga.
Citera
2023-01-20, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Du har rätt i det att Kina är beroende av import av järnmalm från Australien, varför det då?
Jo därför att Kina har ca 22 gånger så stor stålproduktion, som den industriella nollan USA!
Viket material tillverkar USA sina kanoner av, kanske datorchips?

När det gäller livsmedel är Kina världsledande på nästan allting, t.o.m. potatis trots inte detta är en typisk kinesisk matvara.

Jag menar givetvis att bråket om Ukraina, det är bara början på den stora stora konflikten mellan Kina och USA!

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_steel_production
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_potato_production

Nu börjar det likna nåt! Nu får allt det där snacket om proxy-krig sin förklaring!

Kriget utkämpas alltså i realiteten mellan Kina och USA via deras proxys Ryssland respektive Ukraina. Jag visste väl att det förr eller senare skulle krypa fram ett erkännande från er sida av att Ryssland inte är någon sorts stormakt som försöker skapa en ny världsordning, utan det är Kina som vill ändra världsordningen och man gör det genom sin spratteldocka Putin!
Senast redigerad av Auric 2023-01-20 kl. 09:46.
Citera
2023-01-20, 09:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jevgenij Prigozjin låter som en värdig arvtagare till Vladimir Putin.

Men istället för kalsonggift så är det slägga som gäller. Det skickar ett rakare budskap. Gift känns så feminint på något sätt. Nej. Riktiga män använder slägga.

Visste inte om detta (har lite sökt), men om inte detta är fake-news.., så skall han ha skickat en slägga till Eu-parlamentet : https://www.youtube.com/watch?v=Gh4adoATwnc&ab_channel=DailyMail
Citera
2023-01-20, 09:15
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Enligt expressen är ryssarna utanför Hawaii nu med ett fartyg. Vad kan det bero på? Vad gör de där??

Det är som vanligt. rySSen vill att väst ska flytta fokus på något annat.
Senast redigerad av Lawline 2023-01-20 kl. 09:17.
Citera
2023-01-20, 09:53
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Enligt expressen är ryssarna utanför Hawaii nu med ett fartyg. Vad kan det bero på? Vad gör de där??

Det där är ett ryskt signalspaningsfartyg. Hon ska plocka upp amerikansk kommunikation av militär art. Det är egentligen inga konstigheter. Den där typen av fartyg åker fram och tillbaka på internationellt vatten som en ren rutingrej. Vad som inte är rutin är ju att det är krig i Ukraina och då skriver tidningarna om det som om det vore något slags eskalering. Det är det inte. I Östersjön har ryssarna mindre fartyg - ofta maskerade som fiskebåtar - som tuffar runt utanför territorialvattengränserna och gör samma sak.
Citera
2023-01-20, 09:54
Medlem
Sqrbankens avatar
Som nation har vi bara ett geografiskt militärt hot i närområdet och det är Ryssland varför det är mycket glädjande att vi nu äntligen får till en leverans av archer-system till Ukraina. Åtminstone uppfattat det som tämligen "spikat" nu? Unik möjlighet till att se vad systemet duger till i strid mot orkhorden, något som systemet naturligtvis ytterst är framtaget för att ta av daga.

Som med allt annat så kan allting (och då menat i dess exakta innebörd 'alla ting') däremot se bra ut i demon och i de tekniska specifikationerna men det behöver inte för den sakens skull vara sant när givet ting väl är på plats i sin tilltänkta produktionsmiljö.

Archer kommer onekligen landa i en sådan i det av pedofiler, våldtäktsmän, hustrumisshandlare och banditer ockuperade Ukraina och Sverige kommer oavsett utfall få bra lärdomar om vad som var bra och vad som var mindre bra med systemet.

Ovärderligt i sig, men naturligtvis så hoppas allt anständigt folk på att systemen utöver denna omedelbara vinst även om leksakerna flyger i luften dag ett (betyg: urkassa) faktiskt visar sig ha en tilltagen skabb-reducerande potential.
Citera
2023-01-20, 10:08
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ja, Perestrojka är nog ett mer rätt ord.

"Västifieringen" helt enkelt. Samhället blev öppnare och staten blev mer sanningsenlig. Nu vet jag de ryska invånarna själva att Putin och ledningen ljuger. På Sovjettiden visste man inte då man inte hade några andra kanaler alls. När den öppningen kom, då föll Sovjet.

Men identifierar sig människorna i de asiatiska delarna av Ryssland med människorna som bor i Moskva och St Petersburg? Delar de samma värderingar? Kommer de att förstå varför deras söner dött i ett meningslöst krig i ett land de knappt vet vart det ligger?

Jag tror inte att de människorna är dumma i huvudet om Moskva skulle förlora sin makt. Något form av självbestämmande ett autonomi skulle de nog önska, annars blir de skickade till nästa krig också och får sina söner dödade utan att kunna säga till om något. Vill de det?

Ja, vi får se vad som händer. Men jag tror inte Ryssland kan fortsätta på samma bana. Dels förlora merparten av sin lönande handel samt att deras invånare blir paria i hela västvärlden. Någon form av laxering i Ryssland måste hända om de ska bli välkomna igen i vår del av världen.
Grejen är att jag har svårt att se att Moskva skulle förlora sin makt över även mer avlägsna trakter i den vidsträckta ryska federationen. Det finns naturligtvis undantag: Tjetjenien är ett. Tjetjenien ligger inte jättelångt bort från Moskva.

Dagestan skulle kunna vara ett annat område som kunde tänkas vilja bryta sig loss. Det var därför jag skrev att den ryska federationen förmodligen består, om än lite naggad i kanterna.

Jag baserar min uppfattning dels på (1) strukturen i federationen, så som den ser ut, och dels på (2) ekonomiska faktorer. Ledarskapet i de olika delrepublikerna fungerar ofta i praktiken som vasaller direkt underställda Moskva (1). Vad Putin gjort är att köpa sig lojalitet från den starkaste falangen inom politiken, oligarkin och den undre världen. Det är inte omöjligt att det systemet faller sönder om Putin som "stark man" försvinner. Det leder i så fall till maktkamp när avtal och hierarkier måste förhandlas om. Redan här tangerar vi (2), men det jag främst har i åtanke är väl att flertalet delrubliker saknar medel att skaffa sig egna inkomster (2). Lite som EU och dess bidragssystem. Detta är ett till incitament för majoriteten delrepubliker att stanna kvar i federationen.

Om medborgarna i de asiatiska delarna av Ryssland identifierar sig med de etniska ryssarna i S:t Petersburg och Moskva får jag nog låta vara osagt, men faktum är att de har en annorlunda syn på nationalitet i Ryssland än i många europeiska stater.
Man är "ryss" om man är rysk medborgare och lojal till den ryska staten. Lysande exempel på riktiga ryska ikoner med "utländsk" bakgrund är ju Barclay de Tolly (multi-etnisk) och Bagration (georgier). Ryssland har en lång tradition av detta — inte minst personer i rysk tjänst från icke-ryska delar av det ryska imperiet. I dag har vi ju bl.a. Shoigu som gjort karriär på liknande sätt.
Citera
2023-01-20, 10:08
Medlem
sherms avatar
Citat:
Denna person har inte fel. Drivlinan för en Archer är likvärdig en vanlig Volvo Dumper. Så kan man ge service på en Volvo Dumper så kan man också ge service till ett Artillerisystem 08.

Så det kanske är mycket enklare än vad du tror.

Lancet och Shahed-136 kan inte hota logistiken. Som jag skrev innan så har Lancet en räckvidd på 40km och är ett taktiskt vapen med Shahed-136 programmeras i förväg och är mer ett strategiskt vapen.
Så civila lastbilsmekar ska göras till militära mål? Och varför ligger inte alla NATO:s verkstäder i Ukraina? Varför skickas det hela vägen till Polen för reparationer?
Citera
2023-01-20, 10:12
Medlem
attogs avatar
Citat:
Kan du utveckla? Vad signalerar det?

Signalerar om missnöje med sin ledning.
Ryssarna tog beslut om att störa ut GPS, så man inte längre kan navigera rätt.
Nu har detta slagit tillbaka på ryska flottan.
Sjömärkena är inte på krylliska, så när de försöker läsa sig rätt, mot kartan, går det fel.

De signalerar att de inte kan navigera. En protestaktion helt enkelt.
Senast redigerad av attog 2023-01-20 kl. 10:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in