2023-01-20, 02:27
Medlem
Halloj, tänkte titta förbi här och fråga om ni vet om man kan köpa någon receptfri medicin som fungerar helt okej som sömnmedicin eller om man kan köpa receptfri melatonin på apoteken? Försökt söka en del, men får blandade svar.
Citera
2023-01-20, 02:34
Avslutad
Ja du kan köpa melatonin receptfritt på apoteket. (Tror det blev receptfritt någon gång runt oktober 2020). Själv hade jag aldrig medvetet svalt ett sömnpiller.
Senast redigerad av sweetcrypto 2023-01-20 kl. 02:38.
Citera
2023-01-20, 02:37
Medlem
zombie-nations avatar
Jadå, men det tog tid att de tog in det. Man brukar få fråga efter det, ligger i någon låda.

Dyrt dock om man jämför med att beställa på nätet.

Du kan också beställa från ett svenskt nätapotek.
Citera
2023-01-20, 06:18
Medlem
vadsadusadus avatar
Melatonin är receptfritt men brukar förvaras så att man måste fråga om det.

Finns en massa andra medel som ska hjälpa mot sömnen receptfritt typ Lunixen, Valerina, Sedix med mera. (sök på typ apotea: https://www.apotea.se/lakemedel-vid-somnproblem)
Senast redigerad av vadsadusadu 2023-01-20 kl. 06:21.
Citera
2023-01-20, 06:45
Medlem
Muppetys avatar
Jag köper mitt Melatonin här; https://www.ebay.com/itm/195238946650

Det är i.a.f. inte straffbart att importera dom. Beställ inom EU bara, när jag beställde från USA så fick jag inte.
Citera
2023-01-20, 08:23
Medlem
Stormpiskares avatar
Vissa allergimediciner har trötthet som biverkan. Kanske kan vara värt att testa?
Citera
2023-01-20, 08:29
Medlem
Valerina
Citera
2023-01-20, 09:30
Medlem
Xsylens avatar
Nej skit i det, spara din peng..Gör så här istället..När du ligger i sängen och skall sova, spänn alla musklerna i hela kroppen och håll andan..håll andan så länge du kan och sen lite till..och lite til...efter att du hämtat dig från andfåddheten så kommer den naturliga tröttheten och det är nu du hoppar på sömntåget och hälsar på john blund..sov så gott!
Citera
2023-01-20, 10:01
Medlem
Fummys avatar
Det är väl medicin på sätt och vis men ändå inte i tablettform.

Tyngdtäcke sägs öka melatonin med 30% .

https://www.uu.se/press/pressmeddelande/?id=6000&typ=pm&lang=sv

Sen har jag även hört delade meningar om att de skulle påverka oxytocin och serotonin, i studien jag länkade säger de att de inte funnit den kopplingen utan att de faktiskt inte riktigt vet varför de fungerar.

Av egen erfarenhet så vet jag bara att de hjälper mig väldigt mycket, för mig är det svårare att somna utan tyngdtäcket än vara utan 2 st imovane (2 st 5 mg), men alla är olika där då jag knappt upplever effekten av imovane.

Jag tar dock melatonin tabletter, så jag tror inte det är så simpelt som att de bara handlar om melatonin.
Täcket ger en lugnande och betryggande känsla , inget som jag upplever efter att ta melatonin tabletter.
Citera
2023-03-07, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Melatonin är receptfritt men brukar förvaras så att man måste fråga om det.

Finns en massa andra medel som ska hjälpa mot sömnen receptfritt typ Lunixen, Valerina, Sedix med mera. (sök på typ apotea: https://www.apotea.se/lakemedel-vid-somnproblem)

Jag provade min kompis receptfria piller som bara ska hjälpa än att bli tröttare, antihistamin som även hjälper för allergi. De fungerade nog inte alls om jag ska vara ärlig så bestämde mig för att beställa ”jetlag melatonin” från apoteket så det ska jag hämta ut från en instabox imorgon 🫣 Får hoppas att de fungerar. Tack för hjälpen!
Citera
2023-03-07, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Vissa allergimediciner har trötthet som biverkan. Kanske kan vara värt att testa?

Har testat, både Atarax och någon annan som min kompis hade utskrivet. Fungerade inte för mig, har alltid haft svårt att få mediciner att fungera på mig… Även morfin har haft en mycket svag effekt på mig de gånger jag blivit inlagd på sjukhus, de har alltid behövt använda starkare på mig 🤔 Men nu har jag köpt någon slags melatonin jag ska testa mig på imorgon kväll!
Citera
2023-03-07, 01:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Det är väl medicin på sätt och vis men ändå inte i tablettform.

Tyngdtäcke sägs öka melatonin med 30% .

https://www.uu.se/press/pressmeddelande/?id=6000&typ=pm&lang=sv

Sen har jag även hört delade meningar om att de skulle påverka oxytocin och serotonin, i studien jag länkade säger de att de inte funnit den kopplingen utan att de faktiskt inte riktigt vet varför de fungerar.

Av egen erfarenhet så vet jag bara att de hjälper mig väldigt mycket, för mig är det svårare att somna utan tyngdtäcket än vara utan 2 st imovane (2 st 5 mg), men alla är olika där då jag knappt upplever effekten av imovane.

Jag tar dock melatonin tabletter, så jag tror inte det är så simpelt som att de bara handlar om melatonin.
Täcket ger en lugnande och betryggande känsla , inget som jag upplever efter att ta melatonin tabletter.

Vanliga täcken är läskiga tycker jag och ger kvävningskänsla. Men jag har ett levande luddigt tyngdtäcke. Funkar rätt bra utom att det är lite olydigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in