2023-01-20, 06:26
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

1. Ifall du pratar om Oryx-sidan så är den en totalbluff. Tänk så här artilleri brukar åstadkomma 80-90% av alla förluster i krig. Ryssland anses ha ett övertag på 5-1 till 19-1 i artilleri.

2. Det där är bara humbug och bullshit. Archern är ett av de mest krigstestade system som finns att tillgå - dock så har det alltid varit i händerna på armeer som också anammat korrekta utbildningsdoktriner och inte tror att de bara behöver vråla "slava ukraini" och så ska gud stiga ned från himlen och rädda dem från fienden likt Moses ur Egypten. Du kan googla Kargil kriget exempelvis och hitta lite grand om Archer-systemets äldre implementeringar https://www.youtube.com/watch?v=SPhLO61IMME https://economictimes.indiatimes.com/news/defence/artillery-guns-which-defeated-pakistan-are-now-ready-to-take-down-china-in-ladakh/long-serving-armaments/slideshow/78182250.cms?from=mdr Indierna har hög utbildning och väldigt väldisciplinerade förband, något som även syns i den här filmen: https://www.youtube.com/watch?v=6RCWpZsE3Ok

2.1. Själva argumentet "att några odugliga hottentotter i Ukraina utan utbildning och erfarenhet på något vis skulle öka säljkraften på något som är topseedat i försäljningar om närmare 300-1000 pjäser utan deras inblandning, och i konkurrens med deras nationella lösningar genom att precis som Amerikanska M109 eller Polska Krab system eller Franska Caesar system förekomma i förlorar filmer på nätet är knappast hållbart".

2.2. Dessutom är det som så att ingen av de nationer som är huvudintressenterna i systemet någonsin kommer att köpa en Archer ifall Ukraina får dem. Det handlar om Indien, USA, Schweiz, m.fl. och sedan finns en enorm derivat marknad runt om i världen med hundratals sålda licenspjäser bara de senaste 5 åren.

Vad menar du med att onyx sidan är totalbluff (ja det var den jag tänkte på)? Den refererar ju endast till verifierade fall där man kan med säkerhet fastställa att X fordon är från Ukr eller Ryssland. Det man dock ska ha i åtanke (som de även nämner har jag för mig) är att det finns ett mörkertal som inte finns med på listan. Antingen för att inga foton/videos finns eller att man i dessa foton/videos inte kan faställa ifall det är ett fordon från ukr eller ryssland (gäller ju inte fordon enbart). Båda nationerna använder ju i en hel del lägen samma typer vilket även försvårar faställningen. Som jag ser det så är det en bra utgång, skulke dock vara intressant att veta varför det är en bluffsida? Är det fejkade källor eller vad?

Det är väl klart det måste ske en utbildning av systemet, tror inte ukrainare är mindee begåvande än att de kan lära sig systemet. Sla säga att jag inte hade koll på att den varit testade på större skala i en konflikt, visste att vissa nationer hade har haft den på test (tex Usa). Om vi skickar ner dessa så lär vi ju inte se några i aktion förän personal utbildas på dessa och det lär ta sin tid (killgissning på 3-4 månader?).
Citera
2023-01-20, 06:33
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
När var senast Poopin sågs i det offentliga och det inte vara på något färdig inspelat?
Citera
2023-01-20, 06:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
När var senast Poopin sågs i det offentliga och det inte vara på något färdig inspelat?

Var det kanske när Putins topplock gick i tv, och han skällde ut vice premiärministern Manturov?

VAR ÄR KONTRAKTEN!?!?!?

https://youtu.be/2LU3y-k0-ek
Citera
2023-01-20, 06:58
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Det där är en jävligt bra fråga. Jag vet faktiskt inte. Han rånekade av förklarliga anledningar att delta på G20 på Bali i November (?) och det sista jag sett honom offentligt var när dom bussade skådespelare till Moskva för att fira hur man annekterat landområden man inte längre kontrollerade. Till Putain's försvar så ska jag iofs erkänna att jag nog stannat hemma om en majoritet av världens samlade länder velat se mig död.
Citera
2023-01-20, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Hade kanske blivit så innan kriget började för Vitryssland också. Nu verkar det vara för sent. De kan inte göra annat än spela med de kort de har på hand. Tänk också på att Vitrysslan, Belarus bara är knappt 7 miljoner invånare, jämfört med ukriana och Ryssland som är så mycket större.
Blivit vad?
Förövrigt är populationen 9 miljoner.
Citera
2023-01-20, 07:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du någon referens som visar att det verkligen är så?
Det finns såklart ingen referens att det är så.

Hultabultan är helt insnöad i att olika folkraser (som han kallar det) har en massa egna ambitioner och konflikter för 1000 år sedan spelar roll idag.

Det är ett medeltida tänk han kör med.
Citera
2023-01-20, 07:44
Avslutad
Seriöst nu, var är putin? Prigorzjin wagners korvgubbe, syns rätt mycket i media och har en betydligt mjukare retorik än den förstnämnde.
Citera
2023-01-20, 07:50
Medlem
attogs avatar
Ryssland medger att de kan inte vinna kriget!
Skönt att läsa så här en fredag morgon.

Slava Ukraini!
Citera
2023-01-20, 07:53
Medlem
attogs avatar
Ryska militära ledare medger att deras soldater kan lära av Ukrainas arme.

Skönt att de kommit till insikt att de har en överlägsen motståndare.
Det är bara att packa och gå hem.
Då har vi fred på nolltid.
Citera
2023-01-20, 07:56
Medlem
Åskådare häcklade ryssen Andrey Rublev: ”Snälla, säg till dem”

https://www.aftonbladet.se/a/pQnqB6

stackars ryss som känner sig hånad,rätt åt han .hans flagga har orsakat tiotals miljoner dödsfall
Citera
2023-01-20, 08:03
Medlem
attogs avatar
Godmorgon

Underbart med nyheter om att den ryska militären är totalt förvirrad.
Eller man vill skona Ukrainska liv?
Ryska armen har hittat ett sett att snabbare se till att kriget tar slut.
Först ger de en order till sina soldater, som de sedan använder emot de senare och kan skjutas för desertering.

Rysk militär i sitt esse!
Citera
2023-01-20, 08:04
Medlem
Ryssland stör fler GPS-satellitsignaler runt Moskva
Ryssland har intensifierat störning av satellitnavigering, särskilt runt Moskva, i ett uppenbart försök att avvärja långdistansangrepp från ukrainska drönare.

https://www.wired.co.uk/article/gps-jamming-interference-russia-ukraine
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in