2023-01-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
behöver inte vara planerat.

Vad är mord?
Mord är när någon uppsåtligen (medvetet) dödar en annan person.

Vad är dråp?
Dråp är när någon uppsåtligen (medvetet) dödar en annan person, men vissa omständigheter gör att det anses mindre grovt.

https://polisen.se/lagar-och-regler/lagar-och-fakta-om-brott/dodligt-vald/

Hmm, är inne och tittar länkarna som står på polisens sida du skickade, kollar man paragraf 1 så står det tydligt att det ska va planlagt. Paragraf 2 är om dråp, exakt samma som förefaller i paragraf 1 dock med mildrare omständigheter om jag fattar de rätt

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K3
Citera
2023-01-19, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svisse90
Hmm, är inne och tittar länkarna som står på polisens sida du skickade, kollar man paragraf 1 så står det tydligt att det ska va planlagt. Paragraf 2 är om dråp, exakt samma som förefaller i paragraf 1 dock med mildrare omständigheter om jag fattar de rätt

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K3

Nej, du läser om livstid och särskild beaktning.

"Som skäl för livstids fängelse ska det särskilt beaktas om gärningen föregåtts av noggrann planering, präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös."
Citera
2023-01-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Men det är fortfarande inte bekräftat att det samtalet /meddelandet har existerat. Uppgiften här i tråden att även "Efterlyst" omnämnt denna tidpunkt för någon form av tele-aktivitet är felaktig.
Att det inte är bekräftat har jag förstått
Hoppas vi får svar om detta meddelande har skett eller inte?
Citera
2023-01-19, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, kvävning kan vara väldigt svårt att bevisa enbart genom obduktion. Finns inga fysiska tecken som inte kan ha uppkommit på naturlig väg.

Det syns på en undersökning (tex en DT) av hjärnan, som vid kvävning kan visa tecken till intrakraniella blödningar och parenkymskador.
Citera
2023-01-20, 00:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678
Det syns på en undersökning (tex en DT) av hjärnan, som vid kvävning kan visa tecken till intrakraniella blödningar och parenkymskador.
Det låter spännande! Har du möjligtvis en länk?
Citera
2023-01-20, 01:44
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Självklart dom anhöriga får givetvis del av det men det är en annan sak, tycker jag.
Förstår inte vad du menar?
Anhöriga får inte annan information än vad som kommer fram offentligt
Citera
2023-01-20, 04:19
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678

Ok, men går det att skilja på "medveten manuell" kvävning och överdos, e.g. att personen slutar att andas men hjärtat slår vidare ett tag?

Exempel: Person har narkotika i blodet, men inte tillräckligt för O.D. Personer finns på plats som inte borde vara där.....

Dödsorak enligt obduktionsrapporten: Överdos....
Citera
2023-01-20, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsvans
Där sa du det!
Tror jag…

De brott som kan kopplas till detta är säkert rattfylla (de har erkänt att de är onyktra) och om de senare syns körande bil på övervakningskameror, så är det ett brott.
Polisen kan säkert styrka detta på fler än ett sätt.

Om polisen tagit blodprov på tjejerna och det visar positivt på narkotika, så är det givetvis också ett brott.

Funderade på det där, men kunden inte komma på vad det skulle vara för brott. Blev liksom hjärntrött av den här tråden, alla konstiga detaljer och utsvävningar.

Det här känns mer realistiskt.
Tror däremot inte att de tar upp brottsmisstankar som inte är relaterade till detta. Som eldningen utanför dörren.
Jag uppfattade som att det var brott som inte var relaterat till detta
Om det är så
kanske det är brott som de också kommer att åtalas för och som det blir en egen utredning för ?
Citera
2023-01-20, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
kommer att dömas för brott mot griftefriden
får max 2år
minus häktet
ute efter några månader
Det får vi hoppas på att det INTE blir!
Citera
2023-01-20, 05:30
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det får vi hoppas på att det INTE blir!

Det är nog tryggast för dem att sitta inne.
Citera
2023-01-20, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsvans
Där sa du det!
Tror jag…

De brott som kan kopplas till detta är säkert rattfylla (de har erkänt att de är onyktra) och om de senare syns körande bil på övervakningskameror, så är det ett brott.
Polisen kan säkert styrka detta på fler än ett sätt.

Om polisen tagit blodprov på tjejerna och det visar positivt på narkotika, så är det givetvis också ett brott.

Nej rattfylleri kommer dom inte dömas för, många timmar efter körningen för de första innan dom ens hördes och skulle blodprov visat på narkotika är de omöjligt att visa dessa droger fanns i kroppen vid körningen samma med ev alkohol.
Ev drog/alkoholprov skedde troligen först efter dom greps på måndag fm typ 30 timmar efter dom kört bil, droger/alkohol kan som sagt intagits efter körningen då dessa va på fri fot i över ett dygn innan dom greps
Citera
2023-01-20, 09:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag tror att det måste vara en man inblandad i bakgrunden till det här. Jag tror inte att något annat skulle få en kvinna (med medhjälperska) att döda en annan kvinna. Det brukar alltid handla om en man. Såvida det inte handlar om en lesbisk kärleksaffär. Men jag tror i alla fall att det var sexuell kärlek och dess baksida svartsjukan, som var motivet. Sedan kan förstås även sedan lång tid ingrodd avundsjuka över T:s överlägsna utseende, begåvning och framtidsutsikter, ha fått sitt utlopp den natten. På samma gång.
Har du någon info eller fakta som du bygger din tro på? Eller är det bara fria fantasier, tagna ur det blå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in