2023-01-19, 21:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Man kan ju misstänka mord om någon hittas på ett sätt som indikerar att den inte kunnat placera sig själv där, hamna där eller på det sättet efter en olyckshändelse eller ett självmord. Typ svårt att gräva ner sig själv efteråt, eller gömma kroppen på vissa andra sätt. Mord kan också indikeras av att personen skjutits utan att vapen återfinns i omedelbar närhet, om döden inträffat genom kraftigt och synbart yttre våld, om tecken på strypning/kvävning är synliga (inte lätt utan undersökning efter 2 veckor) eller om snara eller liknande sitter kvar.
För polisens del räckte det med att de hittade henne avliden för att få sina misstankar bekräftade.
Citera
2023-01-19, 21:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Utökning av undersökningen till att även omfatta mord gjordes direkt efter de funnit T. Omrubricering till misstankar även om mord kom vid häktesförhandlingen.

Jag har hela tiden trott att Ts skador när hon återfanns direkt skvallrade om mord. Jag hade fel.
Rullman & co trodde på mord redan då tjejerna greps, men de hade inga bevis. När T hittades, kom beviset. Det säger dock ingenting om Ts ev skador.

Ja, precis.
Allt det här är man så nyfiken på.
Citera
2023-01-19, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nu var du där igen.
Ja, men den här gången gjorde jag en positiv insats. Jag fick ju till och med ett tack!
Citera
2023-01-19, 21:27
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Grejen är väl att även ett mord kan utlösa en reaktion som liknar den vid kris. Det är ju kanske en kris, även om man medvetet utfört mordet. Det kanske även där handlar om ne känlsa att överleva (dvs undslippa straffet).

Kamp-flykt reaktion eller paralys är just sådana överlevnadsreaktioner ju. För JJ blev det inte riktigt en paralys som hon påstår, utan mer kamp-flykt. Agera , var vad hon gjorde, iaf efter sen allra första minuterna.
Ett oavsiktligt mord skulle nog kunna framkalla vilka krisreaktioner som helst, men jag har aldrig hört talats om någon vuxen som pendlat fram och tillbaka mellan krisbeteende och normalbeteende. Att barn kan göra det vet jag, men en 20-åring borde ha passerat det stadiet.
Citera
2023-01-19, 21:57
Medlem
Om dom inte kan utan tvivel bevisa mord så lär ju åtminstone JJ fällas för drop samt brott mot griftefriden. Då JJ redan erkänt misshandel och just BMG. Mord klassas väll som planlagt och uppsåtligt. Om dom inte kan bevisa de så blir de tufft för åklagaren
Citera
2023-01-19, 22:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, precis.
Allt det här är man så nyfiken på.
Rullman sa i en intervju att hela det initiala scenariot var så suspekt; tre tjejer går till en lgh för att samtala och en försvinner plötsligt spårlöst. Sådant händer bara inte.
Redan då väcktes misstankarna om mord, men de hade inga bevis. När de sedan vid de första samtalen fick uppenbara lögner serverade, stärktes misstankarna, men de hade fortfarande inga bevis.
Bevis för sina misstankar fick de när T hittades.
Citera
2023-01-19, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svisse90
Om dom inte kan utan tvivel bevisa mord så lär ju åtminstone JJ fällas för drop samt brott mot griftefriden. Då JJ redan erkänt misshandel och just BMG. Mord klassas väll som planlagt och uppsåtligt. Om dom inte kan bevisa de så blir de tufft för åklagaren

behöver inte vara planerat.

Vad är mord?
Mord är när någon uppsåtligen (medvetet) dödar en annan person.

Vad är dråp?
Dråp är när någon uppsåtligen (medvetet) dödar en annan person, men vissa omständigheter gör att det anses mindre grovt.

https://polisen.se/lagar-och-regler/lagar-och-fakta-om-brott/dodligt-vald/
Citera
2023-01-19, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Hon kan ha åkt till sin mamma vid 6-7 på morgonen, och valt att sova där eller låtsas sova när mamman kom hem. Om mamman jobbade natt kanske hon inte var hemma förens vid 8 och därför inte kunde svara på när JJ ankom till henne.

MH tror jag lämnades av JJ hemma hos sina föräldrar också runt den tid. Jag tror JJ och MH gick igenom vad de skulle säga och sedan åkte de båda hem till sina föräldrar/förälder och hoppades på ingen någonsin skulle få veta vad de gjorde.
9 om JJ hade med sig mobilen så syns det vart hon har varit hela den natten .
Citera
2023-01-19, 22:24
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsvans
Där sa du det!
Tror jag…

De brott som kan kopplas till detta är säkert rattfylla (de har erkänt att de är onyktra) och om de senare syns körande bil på övervakningskameror, så är det ett brott.
Polisen kan säkert styrka detta på fler än ett sätt.

Om polisen tagit blodprov på tjejerna och det visar positivt på narkotika, så är det givetvis också ett brott.

Funderade på det där, men kunden inte komma på vad det skulle vara för brott. Blev liksom hjärntrött av den här tråden, alla konstiga detaljer och utsvävningar.

Det här känns mer realistiskt.
Tror däremot inte att de tar upp brottsmisstankar som inte är relaterade till detta. Som eldningen utanför dörren.

Andra brottsmisstankar kan också innebära olaga hot innan själva dådet.
Citera
2023-01-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, kvävning kan vara väldigt svårt att bevisa enbart genom obduktion. Finns inga fysiska tecken som inte kan ha uppkommit på naturlig väg.
Herregud då åker man väl inte ut i skogen och dumpar personen
Citera
2023-01-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Herregud då åker man väl inte ut i skogen och dumpar personen

När åker man inte ut i skogen och dumpar personen?
Citera
2023-01-19, 22:41
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Det var ju också det Rullman framhöll i intervjun att det var ganska ointressant i målet.
Men är väl mer att de anhöriga vill nog få svar hur det är möjligt att TT mördandes
Självklart dom anhöriga får givetvis del av det men det är en annan sak, tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in