2023-01-19, 20:48
Bannlyst
https://candypeople.se/portfolio/s-marke-supersurt-18x80g/

Efter att ha ätit en hel påse eller hälften får jag väldigt ont på tungan dagarna efteråt, en slags svid känsla typ, frätande ni vet.

Brukar hålla i sig i 3 dagar, och avtar för tiden. Lösningen blir att jag bara kan äta 2-3 varannan dag av dessa. Inte påsar, bitar såklart. Dom är väldigt goda och härliga i början, men en hel påse går ej.

Kan knappt dricka varma drycker, som te osv, för det svider som fan på tungan. Samma sak med mat, det svider.

Någon annan som också får detta problem?
Senast redigerad av Sommarstugemordet 2023-01-19 kl. 21:06.
Citera
2023-01-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarstugemordet
https://candypeople.se/portfolio/s-marke-supersurt-18x80g/

Efter att ha ätit en hel påse eller hälften får jag väldigt ont på tungan dagarna efteråt, en slags svid känsla typ. Brukar hålla i sig i 3 dagar, och avtar för tiden. Lösningen blir att jag bara kan äta 2-3 om dagen av dessa. Inte påsar, bitar såklart. Dom är väldigt goda och härliga i början, men en hel påse går ej.

Kan knappt dricka varma drycker, som te osv, för det svider som fan på tungan. Samma sak med mat, det svider.

Någon annan som också får detta problem?
Fräter ju sönder tungan. Så ja det har hänt. Även med salt godis.
Citera
2023-01-19, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Fräter ju sönder tungan. Så ja det har hänt. Även med salt godis.
Precis så ja.

Salt kan fungera med inslag av sött.

Men den här är ju dundersur.
Citera
2023-01-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarstugemordet
Precis så ja.

Salt kan fungera med inslag av sött.

Men den här är ju dundersur.
Ja du får hålla dig till kall dryck tills tungan är ok igen! 😉
Citera
2023-01-19, 21:25
Medlem
vadsadusadus avatar
En hel del sura godisar innehåller nåt som heter Äppelsyra (malic acid) som brukar vara det som upplevs som frätande. Det är en naturlig syra som finns i en del frukt, men också används i bland annat godis som surhgetsreglerande medel.

Här är en en video på en kille som käkade så mycket äppelsyra att huden i hans mun ramlade av. https://youtu.be/snBoJwn3mSU
Citera
2023-01-19, 23:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
En hel del sura godisar innehåller nåt som heter Äppelsyra (malic acid) som brukar vara det som upplevs som frätande. Det är en naturlig syra som finns i en del frukt, men också används i bland annat godis som surhgetsreglerande medel.

Här är en en video på en kille som käkade så mycket äppelsyra att huden i hans mun ramlade av. https://youtu.be/snBoJwn3mSU

Märkligt att han inte filmade någonting under de där två dagarna när det faktiskt hände.
Citera
2023-01-19, 23:07
Avslutad
antingen slutar du äta dessa smärken eller så biter du ihop din jävla fjolla. Äta godis ska vara gott inte ett jävla lidande, är du efterbliven eller?
Citera
2023-01-20, 05:24
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Märkligt att han inte filmade någonting under de där två dagarna när det faktiskt hände.

Han har alltid två dagar som skadan ska "mogna" innan han utvärderar. Han gör nämligen en massa saker, mestadels som gör ont och ger blåmärken eller liknande och då ger han det alltid två dagar. Vi vet ju alla att blåmärken ofta tar nån dag på sig att verkligen visa sig. Så det är i linje med allt annat han gör i alla fall.
Citera
2023-01-30, 01:00
Medlem
Larmduvas avatar
Har hänt att jag också har fått lite ont i tungan efter en större mängd surt/sursalt godis. Tror inte att det är meningen att man ska sätta i sig för mycket av dessa. Därav mindre påsar, tror jag. Men det är ju lite lustigt att du känner sådär efter bara en halv påse.

Extra känslig tunga? Ätit/druckit något särskilt precis innan?

Råkade förresten läsa rubriken som "ont i pungen" istället, haha. Det hade väl varit ett något mer oväntat symptom
Citera
2023-02-04, 17:37
Medlem
vonfnass avatar
Ju äldre jag har blivit desto värre har min tunga reagerat på godis och dylikt som är för surt eller salt. Äter fortfarande surt godis ibland, men bara i extremt begränsade mängder, och det har fungerat bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in