Citat:
Ursprungligen postat av
John-Rocca
Jag skulle kunna driva med din felskrivning, men jag bespar mig det. Du är tillräckligt mycket av ett skämt ändå.
En ko äter i huvudsak grovfodret, alltså hö eller enilage. För att producera bra med mjölk behöver kon mer näring (protein) i form av kraftfoder. Vad tror du proteinet i kraftfodret kommer ifrån din jävla idiot?
Svar, vanligtvis soja. Men även foderärter även känt som gråärt, alltså samma ärtor som du kritiserar.
Berätta gärna lite mer om de där insekterna.
Jag nämnde att du är en idiot, jag säger det igen:
Du är en idiot.
Det vore klädsamt om du uttryckte dig lite mindre polemiskt, i synnerhet eftersom saker och ting inte är så svartvita som du gör gällande. Man har fått fet och god mjölk i tusentals år utan att mata korna med soja. Det är för att producera
mycket som man ger korna kraftfoder. En fjällko eller rödkulla (exempelvis) har bättre fett- och proteinvärden på mjölken än en modern produktionskossa har, även om de bara äter magert ängshö. Det är på grund av att man har avlat fram moderna raser som skall producera
mycket mjölk, snarare än bra mjölk. Det är ingen obestridd sanning att mjölkproduktion kräver kraftfoder eller sojaprotein. Det går att producera näringsrik och bra mjölk på bara grovfoder också men man behöver använda sig av andra produktionssystem än vi gör idag.
Summa summarum: Det går att framställa klimatsmart och god glass gjord på äkta mjölk, men den kommer kosta mer.