2023-01-18, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Tyskarnas entusiasm att delta i Washingtons proxykrig svalnade av rejält sen USA/UK sprängde Nordstream, något som skadat deras energislukande industri enormt. Tyskland har inget intresse av att hälla bensin på brasan i Ukraina eftersom de vet att kriget redan är förlorat.
Källa på att det var USA/UK som sprängde skiten eller håll käften.
Citera
2023-01-18, 23:14
Medlem
Snapcounts avatar
Kissinger har vänt på sin syn angående ett neutralt Ukraina :

– Ideen om et nøytralt Ukraina under disse forholdene er ikke lenger meningsfullt, sa Kissinger ifølge Newsweek. Nå ser han heller på et mulig ukrainsk Nato-medlemskap som et «passende utfall» av Russlands invasjon.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2023/01/18/195898028/henry-kissinger-snur-i-sporsmalet-om-ukrainsk-nato-medlemskap
Citera
2023-01-18, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Åh, så generöst av ryssen. Bara ta hela kusten.....
Jag antar att du inte har några invändningar om Finland kräver lite kust av Sverige. Bara från Haparanda till Strömstad. Det kan väl inte vara så farligt för Sverige att avstå den lilla biten?

Jag hoppas hela Ryssland försvinner från kartan. Det är vad som hade hänt om de inte invaderade. De pumpar in miljarder i Tjetjenien fast de är till 0 nytta. Det handlar om att om de får gå så skulle Dagestan vilja, sen Tatarstan, mongolfolken, finnfolken och så vidare. Skulle bli 100 nya stater, inget mig emot.

Av samma anledning erkänner inte Spanien och liknande länder med separatism andra utbrytarstater för de har sina inhemska som vill skiljas och kastar inte sten i glashus.

Det jag menade med att de nöjer sig med detta är att Krim och delar av Donbass har de redan. De vill bara ha hela Donbass för att i deras hjärnor är det enda logiska. Sen vill de ha landremsa till Krim.

Självklart Kharkiv är en ganska rysk stad men verkar för tungt för dem. Samma att ta sig till Moldavien men det hade varit drömmen för dem då Odessa är såpass rysk stad och ryssar i Transnistrien och då skulle de kunna ta Moldavien under en dag även om det är mer eller mindre värdelös mark utöver lite vinodlingar....
Citera
2023-01-18, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Blir väl Qatar, och 2023 fortsättning från USA och Norge. Men du ser grafen som visar importen från Ryssland, tyckte den låg på botten typ 10% eller lägre. Så länge Putin sitter kvar blir det nog inte Ryssland, time will tell, i slutet av detta året ser vi hur statistiken för 2023 kommer se ut.
Ryssland fixar sitt eget på något vis. Det är inte mitt problem.
Men frågan för oss är mest hur Tyskland och några länder till ska kunna klara att ersätta naturgasen de inte längre får
Det har jag inte sett någon lösning på ännu.
Mycket snack om att tekniken LNG terminaler finns mm men det är inte löst ännu på volymfronten.
Vi lever ur hand i mun just nu.
Citera
2023-01-18, 23:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Tyskarnas entusiasm att delta i Washingtons proxykrig svalnade av rejält sen USA/UK sprängde Nordstream, något som skadat deras energislukande industri enormt. Tyskland har inget intresse av att hälla bensin på brasan i Ukraina eftersom de vet att kriget redan är förlorat.

Jag tycker att Tyskland har krånglat ända sedan dag 1. Eller tja.. Det började redan innan invasionen:

Citat:
Tyskland vägrar att skicka vapen till Ukraina inför en möjlig ny rysk invasion – i stället erbjuder man 5 000 hjälmar.

– 5 000 hjälmar är ett absolut skämt, vad skickar Tyskland nästa gång? Kuddar?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/tyskland-ger-5-000-hj%C3%A4lmar-till-ukraina-ett-sk%C3%A4mt/ar-AATazua (26 jan. 2022)
Citera
2023-01-18, 23:19
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Taktiken är att skicka fram kanonmat och trötta ut fienden parallellt sedan sätta in riktiga styrkorna när fienden är trött.
Det hade kunnat vara en rimlig taktik, om det inte var så att man skickade in de riktiga styrkorna först. De fastnade dock i en sex mil lång bilkö som konstant bombarderades av Ukraina, och de ryska "riktiga styrkorna" flydde hals över huvud och ligger nu döda i diken längs de ukrainska vägarna.
Nu dyker det upp tvångsmobiliserade studenter som hals över huvud fått lämna sina universitetsstudier för att förvandlas till köttfärs när de försöker invadera ukrainska byar. Det är genuint svårt att förstå denna ryska taktik. Hade det inte varit smartare att, som du är inne på, skicka in universitetsstudenterna först och sedan anfalla med mer utbildad personal?
Citera
2023-01-18, 23:19
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Apropå brasa - se här hur en Excalibur-granat för ca 1 miljon kronor slår ut orch-artilleri för ca 30 miljoner kronor!

https://twitter.com/uaweapons/status/1615763761624764417?s=46&t=FzThwvsvA3-CH_unK_ikDg

RyZZland ligger 20-30 år efter i teknik, 60-70 år i taktik och ca 200-300 år i strategitänk…. Bara idéen att baxa en vanlig pjäs efter en självgående är ju helt obegriplig - snacka om attraktivt mål!

När nu Ukraina kan, bit för bit, plocka ner fiendens artilleriövertag så kommer kriget vara vunnet på någon månad.
Citera
2023-01-18, 23:20
Medlem
Citat:
Många русские som dör också från mindre bemedlade familjer / områden.

Jag tror även att kriget kan få den effekt att россияне kommer varandra närmre efter att ha genomlidit och kämpat ihop.

Jag personligen njuter inte av några döda minoriteter eller ukrainare heller.

Men vissa oblast och regioner kostar mycket pengar för ryska skattebetalarna, att de som är mindre bemedlade och mindre drivna därifrån offras utöver patrask som fängelsekunder tror jag inte samhället i stort lider av på sikt även om det för varje familj är en tragedi och krig i sig är hemskt.

Taktiken är att skicka fram kanonmat och trötta ut fienden parallellt sedan sätta in riktiga styrkorna när fienden är trött.

Ryssland kan som sagt rekrytera mer kanonmat från exempelvis fler fängelsekunder, värnpliktiga, cuba, Afrika, centralasien, nordkorea eller arabvärlden för att nämna några.
Samtidigt finns demografiska underlag för att få fram nya elitförband i tillfredsställande takt.

Sålänge Ukraina endast använder sitt eget folk som soldater och enstaka utländska frivilliga tror jag de är dömda till att max få behålla västra landhalvan. Deras soldater får inte ens sina löner!

Frågan är om västvärlden är beredda att stötta Ukraina så länge och vad jag hört har man börjat mobilisera 55+ till armén nu medan det förut endast var 20-50.

Ryssland nöjer sig med Donbass, Krim och kustremsan framtill floden. Det var riktigt korkat av oss att gå över floden utan att ha koll på leden bakom.

Med allt detta sagt hoppas jag Ukraina vinner kriget men hoppas ni hjärntvättade Ukrainarunkare vaknar lite och får i er lite mer rimliga perspektiv.

Mhm. Jag tror snarare du kommer se en total demografisk kollaps i Ryssland. Det är inte 1942, det finns fri tillgång till preventivmedel och abort. Vem i Ryssland planerar att få barn utan att veta om "mannen" lever till födseln. Det är svårt att vara ensamstående i väst, Ryssland skulle vara en komplett katastrof. Må hända att "tätare familjeband" hjälper, medellivslängden för män är väldigt låg i Ryssland så farfar lever endast till 58,så lille igor hinner nå 4-5år innan den lönen försvinner. Hur än gränsdragningen blir kommer Ukraina existera som nation och få hjälp till återuppbyggnad. Ryssland kommer vara paria, efterlevnadabidraget kommer inte ens täckq blöjförbrukningen. Ryssland får sälja ut sina tillgångar till Kina och bli trälar åt Nalle Puh.

Krydda det med utbryningsförsök av delrepubliker med.
Citera
2023-01-18, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Då har jag full förståelse för. Det var bara lite oklart när du skrev "Gott och blandat i påsen" eftersom samtliga personer boende i Sverige vet att det är tal om en godispåse som heter Gott & Blandat, medan du trodde att det var ett talesätt som löd "Gott och blandat i påsen".
Jag är glad för din skull att du hade högsta betyg i svenska, och då vet du naturligvis att man inte skriver ett mellanslag innan punkt, som du konsekvent gör, men jag tänker att du gör det för att retas lite? Lite som att jag får "gott och blandat i påsen" när jag samtalar med dig?

Nu handlar inte denna tråden om språk, och därför tänker jag att vi återvänder till din ursprungskommentar som handlade om att "Stupar den ende experten på Patriot kanske det inte går att hitta ersättare.". Detta är ju inte sant eftersom det finns ett enormt kunnande på västerländska vapensystem i västeuropa. Håller du inte med? Det är lite som att man får lite "gott och blandat i påsen" när man åker till västeuropa och får träning i vapensystem?
Trams med påsen där. Har du inget annat att komma med?
Nej de västerländska experterna finns inte i Ukraina.
NATO har inte trupp där ännu.
Det borde du veta.
Citera
2023-01-18, 23:23
Medlem
Snapcounts avatar
Storcucken ifrån Berlin snackade i Davos idag, en halvtimme dessutom. Verkar inte ha imponerat på någon trots att det säkert fanns förväntningar :

I sitt halvtimmestal undvek kanslern helt eller nästan helt många stora konflikter. Scholz utelämnade rivaliteten med Kina helt, och Iran nämndes också bara när han frågades av publiken i Davos kongresshall. Socialdemokraten berörde till och med pliktskyldigt försvaret av Ukraina och konfrontationen med Ryssland snarare än att göra dem till centrala frågor.

https://www.welt.de/wirtschaft/article243294269/Wirtschaftstreffen-in-Davos-Alle-warten-auf-die-Leopard-Freigabe-doch-Scholz-liefert-nur-Grosssprech erei.html
Citera
2023-01-18, 23:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Ryssland fixar sitt eget på något vis. Det är inte mitt problem.
Men frågan för oss är mest hur Tyskland och några länder till ska kunna klara att ersätta naturgasen de inte längre får
Det har jag inte sett någon lösning på ännu.
Mycket snack om att tekniken LNG terminaler finns mm men det är inte löst ännu på volymfronten.
Vi lever ur hand i mun just nu.

Hej språkexperten . Tyskland har löst det - precis som väntat . Business as usual .
Citera
2023-01-18, 23:25
Avslutad
Citat:
Ryssarna är säkert beredda att offra 20 miljoner man till och kan ta in från andra länder utöver att de har en halv mille nya pojkar i värnplikt varje år.
Vilka länder skulle vara beredda att offra sina soldater för Putin menar du? Vitryssland kanske men de är ju så B att de knappast blir emottagna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in