2023-01-18, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Du tänker förmodligen på Uran som köps av både EU och USA från Ryssland.
Givetvis en tidsfråga innan det kan levereras från andra ställen.
Intressant om Ryssland införde sanktioner och slutade sälja Uran till väst, vad händer med elpriset då?
Gissar att Putin behöver varje USD/Rubel han kan få så exporten fortsätter.

https://finance.yahoo.com/news/big-plans-nuclear-power-without-190000443.html
https://www.usnews.com/news/world/articles/2023-01-09/ukraine-expects-eu-to-include-russias-rosatom-in-next-sanctions
Det finns faktiskt en hel del uran i Sverige, mest i Europa faktiskt. Det finns även en lagstiftning att dessa tillgångar inte får brytas pga miljötekniska hänsyn. Tydligen bryts uran mycket miljövänligare i alla andra länder. Någon får fråga miljöpartiet hur det kan komma sig, ett nimby (not in my backyard) argument kanske. Googla för mer info.
Citera
2023-01-18, 19:18
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Oavsett hur illa du tycker om vårt samhälle så har vi en fri media, och hade du tatt ditt arsle till ryzzland hade du börjat gråta efter 1 månad så sitt inte här och kasta skit på ditt land!
Media är inte fri. De nyheter vi får genom de etablerade kanalerna får är tillrättalagda och följer vissa regler. Riktigt fri media som t ex "Fria Tider" kan inte verka i Sverige utan får ha sina servrar utomlands.
Citera
2023-01-18, 19:19
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nu väntas regeringen tillkännage mer vapen till Ukraina, däribland Archer. Bra!

https://www.dn.se/sverige/regeringen-vantas-ge-besked-om-att-skicka-artillerisystem-till-ukraina/
Jag håller tummarna för att även CV90 och Gripen ges exporttillstånd senare. Borde inte vara så konstigt heller.
Citera
2023-01-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Media är inte fri. De nyheter vi får genom de etablerade kanalerna får är tillrättalagda och följer vissa regler. Riktigt fri media som t ex "Fria Tider" kan inte verka i Sverige utan får ha sina servrar utomlands.
…och vad tycker du att vi har att lära av Rysslands hantering av media? Berätta gärna.
Citera
2023-01-18, 19:21
Medlem
Håll huvudet kallt, betala försäkringspremierna och skicka Archer så fort som möjligt. Jag är lite orolig att man bara skickar 8-10 st och det är som att pissa i Moskvafloden.

Vi måste sätta igång rustningsindustrin och snabba upp leveranserna innan premierna stiger.

Utbildningen på Archer tror jag inte är svår. Archer kan vara i bruk redan i mars om inte försäkringsbolaget bråkar.
Citera
2023-01-18, 19:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Putain verkar tro att han är diktator för Sovjet haha. Sen det vanliga tvärtomspråket också såklart.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1615711706574983168

Det ryska tvärtom-språket är ibland väldigt underhållande:

Citat:
"Everything we do today, including the special military operation, is to stop this war" - Putin

Fast sa Putin verkligen "krig" igen?

Tittar man på transkriptionen på YouTube och översätter till engelska så verkar det som det. войну = war.

https://www.youtube.com/watch?v=nFJL7DU_35g

Det är andra gången han säger krig. Ska man tolka detta som att en krigsförklaring är på gång? Eller slank han bara med tungan igen?
Citera
2023-01-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Håll huvudet kallt, betala försäkringspremierna och skicka Archer så fort som möjligt. Jag är lite orolig att man bara skickar 8-10 st och det är som att pissa i Moskvafloden.

Vi måste sätta igång rustningsindustrin och snabba upp leveranserna innan premierna stiger.

Utbildningen på Archer tror jag inte är svår. Archer kan vara i bruk redan i mars om inte försäkringsbolaget bråkar.
Det är inte hanteringen som är problemet, det är underhållet.
Ett av skälen till att det dröjer kan vara att ukrainska tekniker har utbildats på underhållet av Archer (jag spekulerar). Utan underhåll, inget fungerande vapen.

Många tror att det bara är att skicka vapensystem till Ukraina, men det är ju inte så enkelt.
Citera
2023-01-18, 19:34
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
…och vad tycker du att vi har att lära av Rysslands hantering av media? Berätta gärna.
Diskussionen handlade om huruvida vi kan lita på den nyhetsrapportering om kriget som vi får hålla tillgodo med i Sverige. Allt som skrivs och sägs har sitt ursprung i Ukraina eller från andra europeiska nyhetsbyråer med oklara motiv. Ryssarna version får vi inte höra.
Citera
2023-01-18, 19:35
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Tid att förlora tills vadå?

Inte svar på din fråga, men en annan grej bara.

Har du lyssnat på Gonzalo Lira? Han är pro-Ryssland och intressant. En skön typ dessutom. Han är expat chilenare som faktiskt bor i Ukraina. Bodde som ung länge i USA och pratar amerikanska. Poddar på YT med många gäster. Har inte blivit bannad där ännu konstigt nog.

The Roundtable #42: Glenn Diesen, Jean-Francois Gariepy

2022 09 27 The Americans Declared War On Europe
Citera
2023-01-18, 19:38
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Det finns faktiskt en hel del uran i Sverige, mest i Europa faktiskt. Det finns även en lagstiftning att dessa tillgångar inte får brytas pga miljötekniska hänsyn. Tydligen bryts uran mycket miljövänligare i alla andra länder. Någon får fråga miljöpartiet hur det kan komma sig, ett nimby (not in my backyard) argument kanske. Googla för mer info.

Så är det men från beslut till färdig produkt/bränslestavar gissar jag att det kommer ta ett tiotal år.
Vi har säkert några år innan beslut om brytning är taget dessutom.
Citera
2023-01-18, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Diskussionen handlade om huruvida vi kan lita på den nyhetsrapportering om kriget som vi får hålla tillgodo med i Sverige. Allt som skrivs och sägs har sitt ursprung i Ukraina eller från andra europeiska nyhetsbyråer med oklara motiv. Ryssarna version får vi inte höra.

Nu ljuger du igen!
Al jazeera har väl inte sitt ursprung i Ukraina? Är du alldeles ryzk?

BBC har väl inte sitt ursprung i Ukraina?

Le Monde har väl inte sitt ursprung i Ukraina?

SVT har väl inte sitt ursprung i Ukraina?

Washington Post??

New York Times??

Osv. Ryck upp dig din skojare!
Citera
2023-01-18, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Jag är ledsen att behöva informera dig om att rubel inte längre finns annat än som Monopolpengar i Ryssland. I övriga världen är det en non gratavaluta.
Var någonstans utanför Ryssland kan du använda en rubelsedel? Transnistrien?

Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Man kan få rubel som all annan handelsvara var som helst och enkelt. Att ni insnöade WT-mongon och pederaster som härjar på FB dygnet runt inte vet eller kan något är en annan femma.

Javisst du kan t.o.m. få köpa några rubel av mig men det var ju inte frågan.

Var någonstans skulle du kunna handla med de rubel du kan få ”var som helst och enkelt”?
Naturligtvis i Ryssland men vet du något annat land än möjligen Transnistrien där det går att använda rubel?
Kan du ”enkelt” få rubel i Sverige? Eller i övriga Europa bortsett från hemma hos mig?

Växlingskursen i St.Petersburg är någonstans mellan 200 och 250 rubel för en dollar, du kan få köpa av mig med lite rabatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in