2023-01-18, 15:07
Medlem
Odagans avatar
Det ser vettigt ut inför börsöppning over there, men valutan är emot mig. Både CAD och USD ned runt 1,3% Det är ett dilemma att råvarupriser ofta stiger när dollarn sjunker..
Citera
2023-01-18, 17:51
Medlem
Odagans avatar
Tur man är både snabb och lättfotad så man hinner ut innan det brakar nedåt.
Bye bye MSTR, PAAS, IVN, Alcoa och First Quantum. Vi ses nog snart igen..

Sen försökte jag köpa lite Lund, dvs xact bear, men då var klockan 17:31.
Citera
2023-01-18, 18:19
Medlem
wwrs avatar
Både dollarn och Nasdaq faller samtidigt. Har de uppfunnit någon ny form av manipulativt beteende Jag har lite kapital i dollar för att "hedga". Fast säljer man det så stiger den direkt förstås
Det är mycket snack om att dollarn är övervärderad. Svårvärderat.
Citera
2023-01-19, 09:27
Medlem
Black.Panthers avatar
Köpte aktier i speqta, Cloetta och i norska sparebanken.

Ska bli spännande o se vad utdelningarna börjar ge oss om någon vecka.
Citera
2023-01-19, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Både dollarn och Nasdaq faller samtidigt. Har de uppfunnit någon ny form av manipulativt beteende Jag har lite kapital i dollar för att "hedga". Fast säljer man det så stiger den direkt förstås
Det är mycket snack om att dollarn är övervärderad. Svårvärderat.

Fast nästan alla experter ser ju US dollarn som övervärderad och historiskt är den ju inom vissa interval.
Citera
2023-01-19, 10:02
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast nästan alla experter ser ju US dollarn som övervärderad och historiskt är den ju inom vissa interval.

Har du någon anledning att tro att experter kan förutspå valutarörelser? Jag menar att detta inte är möjligt. Stark konsensusvy på Wall Street var svagare dollar inför 2021. Det blev precis tvärtom som vi alla vet.
Citera
2023-01-19, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Har du någon anledning att tro att experter kan förutspå valutarörelser? Jag menar att detta inte är möjligt. Stark konsensusvy på Wall Street var svagare dollar inför 2021. Det blev precis tvärtom som vi alla vet.

Jag är ju mest för att man ska följa trender. Men just med lite större valutor så brukar dessa verka inom vissa intervaller gentemot varandra. Visst dollarn har kanske inte toppat ännu men fallhöjden är nog större än uppåthöjden från denna nivå.
Citera
2023-01-19, 10:24
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Jag är ju mest för att man ska följa trender. Men just med lite större valutor så brukar dessa verka inom vissa intervaller gentemot varandra. Visst dollarn har kanske inte toppat ännu men fallhöjden är nog större än uppåthöjden från denna nivå.

Ja vi får se! Jag är lite skeptisk till att växla min SEK till utlandsvalutor just nu men egentligen tror jag att den bästa långsiktiga strategin är att vara så agnostisk som möjligt till valutor. Om Dollar / SEK fortfarande är hög när recessionen blåst över kommer jag bita i det sura äpplet och börja köpa globala aktier igen.
Citera
2023-01-19, 10:51
Medlem
wwrs avatar
Dollarn är svårbedömd. Att "alla" anser att den är övervärderad men ändå inte säljs, går ju inte heller ihop. Jag har mest likvida medel nu och en del i dollar för att sprida riskerna. Jag har börjat lägga lite i "gammaldags" Aktiespar. Tidigare fram t.o.m. noll-räntan kunde man ju lämna breda fonder i ISK och bara vänta "time in the market". Men numera är allt osäkrare. Valutor är dessutom ett nollsummespel där förmodligen ingen valuta kommer att fortsätta stiga som börsen tidigare gjort. Är de klokt att gå till ASK med valutor? (Det går att handla valutor där snabbare än dollarfonder på ISK, men med viss spread och annan beskattning, givetvis. All snabbare handel är naturligtvis riskabel i sig, men att kunna gå in och ur med kortare latens är bra. Valutaspekulationer är farliga, men att sprida äggen i olika korgar är bra.)
Senast redigerad av wwr 2023-01-19 kl. 10:56.
Citera
2023-01-19, 11:02
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Dollarn är svårbedömd. Att "alla" anser att den är övervärderad men ändå inte säljs, går ju inte heller ihop. Jag har mest likvida medel nu och en del i dollar för att sprida riskerna. Jag har börjat lägga lite i "gammaldags" Aktiespar. Tidigare fram t.o.m. noll-räntan kunde man ju lämna breda fonder i ISK och bara vänta "time in the market". Men numera är allt osäkrare. Valutor är dessutom ett nollsummespel där förmodligen ingen valuta kommer att fortsätta stiga som börsen tidigare gjort. Är de klokt att gå till ASK med valutor? (Det går att handla valutor där snabbare än dollarfonder på ISK, men med viss spread och annan beskattning, givetvis. All snabbare handel är naturligtvis riskabel i sig, men att kunna gå in och ur med kortare latens är bra. Valutaspekulationer är farliga, men att sprida äggen i olika korgar är bra.)

Dollar är extremt svårtbedömt. Den är parabolisk mot allt vilket borde få varningsklockorna att klämta. Samtidigt sker nästan all världshandel i dollar och alla har skulder i dollar. Dollar är alltså inte något som folk carry-trejdar i för högre räntor, vilket inkompetenta ekonomer verkar tro, utan dollar är något som alla länder och alla företag som bedriver någon form av import eller export MÅSTE få tag i till varje pris. Detta gör att det är extremt svårt att sitta på kammaren och kolla på grafer och säga att dollarn är övervärderad.

När världshandeln stannar av och folk har svårt att låna nya pengar i dollar samtidigt som gamla lån förfaller blir det stora rörelsen i dollarn. Detta ser jag som helt naturligt även om jag givetvis inte kan avgöra vilken nivå på dollarn som utgör någon form av långsiktigt jämviktspris. Det kan nog ingen göra.
Senast redigerad av KJosef 2023-01-19 kl. 11:05.
Citera
2023-01-19, 11:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Dollar är extremt svårtbedömt. Den är parabolisk mot allt vilket borde få varningsklockorna att klämta. Samtidigt sker nästan all världshandel i dollar och alla har skulder i dollar. Dollar är alltså inte något som folk carry-trejdar i för högre räntor, vilket inkompetenta ekonomer verkar tro, utan dollar är något som alla länder och alla företag som bedriver någon form av import eller export MÅSTE få tag i till varje pris. Detta gör att det är extremt svårt att sitta på kammaren och kolla på grafer och säga att dollarn är övervärderad.

När världshandeln stannar av och folk har svårt att låna nya pengar i dollar samtidigt som gamla lån förfaller blir det stora rörelsen i dollarn. Detta ser jag som helt naturligt även om jag givetvis inte kan avgöra vilken nivå på dollarn som utgör någon form av långsiktigt jämviktspris. Det kan nog ingen göra.
Nasdaq-100 -1.3% igår, OMX-30 -1.2% just nu men ändå dollarn -0.6% mot kronan. Och kronan kan man köpa allt mindre för.
"All bets are off the table"

FED-judarna måste ha hittat på en infernalisk konspiration som kan sänka allt samtidigt
Citera
2023-01-19, 13:50
Medlem
Odagans avatar
Inte för att vara dryg, men det har varit väldigt få klavertramp sedan ca 5 månader tillbaka.
Få se om turen står mig bi nu när jag blivit till en björn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in