2023-01-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag har nog läst det samma angående underhållet på M1A1 : En jobbig sak och dricker som ett svin !

Samtidigt, det velas i EU. Det finns ett tidsperspektiv, om/när ryssarna mobilserar/bygger ut sin arme inför en större offensiv. Det är lite på samma sätt, som att det är för sent att ringa brandkåren när huset är övertänt.

Så, får se vad som sker..

tror det är minst lika mycket symbolik i det som nårgot annat. Amerikanska tanks som gör mos med 100 tals stupade ryssar på de ukrainska fälten skickar ju minst sagt rysstrollvänliga signaler till uralmongolerna....

bättre att göra som Poland, köpa av usa och skänka sina "sovjet tanks".

sen behöver vi inte så mycket egna tanks i takt med att USA sätter upp fler Natoförband och förstärker sin närvaro.
Citera
2023-01-18, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
vad leder putin?

Bra fråga. Jag omformulerar mitt tidigare inlägg: Putin anser sig vara en av världens största ledare och han anser sig leda den enda stormakt som kan mäta sig med USA och utmana USA.

Och som ledare av, enligt Putins egen uppfattning, världens näst mäktigaste land är det högst oacceptabelt att hans land får lika lite uppmärksamhet som länder som Kongo, Bolivia och Nepal. Inte ens regelbundna avrättningar av oppositionella ger mer än notiser i tidningarna.
Citera
2023-01-18, 14:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Precis. Min teori är att det är just bristen på uppmärksamhet och intresse (ur rysk synvinkel: respekt) som bidragit till kriget. Ryssland anser sig vara en stormakt, men inger ser Ryssland eller lyssnar på Ryssland. Så länge de bara levererar sin gas och olja så bryr sig ingen. Alla ignorerar Ryssland. Rocketman i Nordkorea drar till sig mer uppmärksamhet. Och detta kan Putin inte acceptera; han leder ju en STORMAKT.

Ligger nog mycket i det. I deras tanke är Ryssland viktigt och kräver respekt. Men omvärlden struntar i dem. En råvaruproducent som Kongo eller Saudiarabien. Inget land man besöker som turist, studerar i, vill arbeta i eller bryr sig om deras kultur, språk, musik, mode eller någonting. Sydkorea har större populärkulturellt inflytande än Ryssland.
Citera
2023-01-18, 14:54
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Hela inrikesministeriet.
Sjukt om detta är en olycka.
18 döda och 29 skadade. Måste varit en militär helikopter i större format.
Vart skulle dom?
Politkerna lämnar väl inte Kiev.

Tyder på en olycka? men vi får väl se...
Tragiskt och hemskt
Citera
2023-01-18, 14:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
ja det är det jag säger. Låt de sköta det själva istället för att ösa en massa pengar dit.

Vi i sverige lider av höga elpriser och våra politiker leker med oss angående elstödet medans man skickar miljoner eller miljarder till Ukraina.
Vi skickar alldeles för lite. Regeringen skulle kunna göra mer.
Citera
2023-01-18, 15:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag får intrycket att Ukraina lockat ut ryssarna till nya sämre och nybyggda skyttegravar genom att retirera och nu kan de massakrera dem med artilleri när de är oskyddade. Jag vet inte var denna video är från men jag har sett många liknande senaste dagarna. Det gäller nog både Soledar, Bakhmut och andra delar av Donbasfronten. Därför vi ser de höga förlustsiffrorna för Ryssland nu.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1615710870822060033
Citera
2023-01-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Ja Ryssland består också av massa olika folkslag. Det har inte med saken att göra om ett land fungerar eller inte. USA fungerar ju knappt längre och har alltid varit segregerat, tills fram till nutid, där kaos utbrutit. Så nej, USA fungerar inte mycket länge och kommer att på sikt troligen att upplösas.

Hur det blir med Ryssland återstår att se.

Ukraina kommer att gå under. Polen vill ta tillbaka sina delar i västra Ukraina och Ryssland tar sina delar. Kvar blir inget av fejklandet Ukraina som ingen bryr sig om. Det folk bryr sig om är att kriget upphör så de kan börja leva igen, men detta vill inte USA/Väst/judarna.

Kriget kommer inte att upphöra om det går som du säger. Tar Polen "tillbaka sina" delar av Ukraina så kommer verkligen storkriget till Europa. I det läget kommer Tyskland med all sannolikhet att vilja ta tillbaka sina östra delar, som nu ligger i Polen och Ryssland.

Tänk också på att Polens kärnland alltid har varit områdena runt Warszawa och Krakow (de områdena har alltid legat i Polen, trots alla delningar och flyttarna av landet). Men Tysklands historiska kärnland ligger idag inte längre i Tyskland; Pommern, Ostpreussen och Schlesien ligger idag i Polen och Ryssland (och delvis även i Litauen). Att Berlin blev det enade Tysklands* huvudstad var bara pga att Königsberg (numera Kaliningrad) ansågs ligga för mycket i utkanten av det enade Tyskland.

* = enandet 1871, om du undrar.
Citera
2023-01-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ja de bombar och civila dör men det drar inte ner på bombandet om man skickar massvis med vapen p pengar till Ukraina det förlänger kriget bara. Blir inte hela världen om Ryssland tar Ukraina. Civilas liv sparas.

Jag vet inte vart du fått din krystade logik ifrån men om spara liv är i fokus vore det inte bättre om Ryssland slutade kriga eller ännu bättre om de inte hade startat kriget?
Citera
2023-01-18, 15:12
Medlem
Citat:
Man gjorde det för pengarnas skulle men du är det rena välgörenheten från skattebetalarnas fickor.

Så du har inga problem att vapen skickas till Ukraina utan problemet för dig är att Ukraina inte betalar för sig?
Citera
2023-01-18, 15:13
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Man gjorde det för pengarnas skulle men du är det rena välgörenheten från skattebetalarnas fickor.
Det anser jag är rätt. Att bara låta aggressiva länder ockupera andra länder och bara titta bort, kommer i förlängningen inte leda till något gott. Men vi gör för lite.
Kan ta lend-lease till Ryssland under WW2. Kunde ha sparat massor av liv om Tyskarna tagit Ryssland. USA hade bara kunnat titta bort. Nu är det deras fel att så många ryssar dog.
Citera
2023-01-18, 15:15
Medlem
Citat:
Kriget förlängs bara sedan är inte Ukraina med i Nato eller EU.

Så Ukraina får inte försvara sig då
Citera
2023-01-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vafan snackar du om. Sluta nu. Ukraina finns som eget land sedan 1991 och ukrainare finns.

Det finns länder som skapas ständigt under historien och det är inget konstigt med det. Men att Ryssland forcerar sig in i ett annat land för att utöka sitt eget territorium är det som alla är emot.

Jag lägger ingen värdering i det. Mycket av territoriet har ju dock varit ryskt i många hundratals år. Tiden sedan 1991 är bara drygt 30 år och rent historiskt så är ju "Ukraina" en extremt ny, historisk och politisk anomali. "Ukrainare" fanns inte innan de blev påhittade och lanserade för ca 100 år sedan. Österrike-Ungerns underrätelsetjänst verkar ha varit de som först drog igång konceptet och började sprida propaganda under 1800-talet.

Här har du förresten dagens skörd av ukrainska lik. Detta är inte "gore". Det är riktiga bilder på riktiga döda människor, men inte gore. Det finns en till bildserie från samma ställe med fler lik och där är det minst en bild som är tämligen gore, så jag postar den länken i gore-forumet.

https://t.me/the_Right_People/12518

Ännu en gång ser det ut som jag beskrev tidigare att det brukar se ut, vilket du, ormen långe m.fl. avfärdade som en målande och fantasifull beskrivning.

Artilleriberikade skyttegravar, värn och bunkrar, söndertrasade trädstammar och träsplitter, jordhögar, skräp och lik huller om buller Jag har sett minst hundratals likartade bilder och de har kommit i ett jämnt flöde sedan i våras. Du menade att om det fanns såna bilder så hade de letat sig fram till, och publicerats i, västerländsk media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in