2023-01-18, 13:44
Medlem
Black.Panthers avatar
Jag spar på med mina aktier och har fått upp en liten summa nu. Kommer dock ha det sämre ekonomiskt det kommande året men kan investera ungefär 100 kr/dag eller 2000kr/månaden. Hur skulle ni investera dem pengarna varje dag/månad om ni bara får köpa aktier? jag spar i fonder med till min pension men aktierna är mer för intresse/framtiden.

Antingen om jag köper varje dag så skulle jag investera dem i aktier som Nobia eller Husqvarna alt så väntar jag några dagar och köper dyrare aktier alt lägger pengar på "chans aktier". Skulle vara roligt o höra hur ni skulle investera de här pengarna under de här förutsättningarna?

/B.B
Citera
2023-01-18, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Jag spar på med mina aktier och har fått upp en liten summa nu. Kommer dock ha det sämre ekonomiskt det kommande året men kan investera ungefär 100 kr/dag eller 2000kr/månaden. Hur skulle ni investera dem pengarna varje dag/månad om ni bara får köpa aktier? jag spar i fonder med till min pension men aktierna är mer för intresse/framtiden.

Antingen om jag köper varje dag så skulle jag investera dem i aktier som Nobia eller Husqvarna alt så väntar jag några dagar och köper dyrare aktier alt lägger pengar på "chans aktier". Skulle vara roligt o höra hur ni skulle investera de här pengarna under de här förutsättningarna?

/B.B

Med en sån liten summa borde du chansa på en potentiell sektor som är redo att explodera. Tänk Bitcoin 2012. En sådan sektor kan idag vara kärnkraft/uranium aktier.
Citera
2023-01-18, 13:53
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Med en sån liten summa borde du chansa på en potentiell sektor som är redo att explodera. Tänk Bitcoin 2012. En sådan sektor kan idag vara kärnkraft/uranium aktier.

Tack för ditt svar. Tror inte jag kommer investera i det. Vill antingen ha aktier med "säker" avkastning eller så köper jag teknikaktier och hoppas på det bästa
Citera
2023-01-18, 13:56
Medlem
Tänk på courtaget, beroende på vilken nätmäklare och bonusnivå du använder är det nog bäst att göra ett par eller kanske 4st inköp för runt 500kr istället per månad.
Citera
2023-01-18, 14:05
Avslutad
Citat:
Tack för ditt svar. Tror inte jag kommer investera i det. Vill antingen ha aktier med "säker" avkastning eller så köper jag teknikaktier och hoppas på det bästa

Tänk på saken, teknikaktier med över 10 år av uppgång eller energi med 10 år av nedgång. Handlar du prylar på black friday eller betalar du full pris när det inte är rea?

Energi kommer vara hett ett bra tag med lågkonjuktur och allt.

https://ibb.co/cc0gmFw
Citera
2023-01-18, 14:09
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Tänk på saken, teknikaktier med över 10 år av uppgång eller energi med 10 år av nedgång. Handlar du prylar på black friday eller betalar du full pris när det inte är rea?

Energi kommer vara hett ett bra tag med lågkonjuktur och allt.

https://ibb.co/cc0gmFw

jag samlar på norsk solar så har lite inom den branschen med
Citera
2023-01-18, 16:23
Medlem
Citat:

/B.B

Varför sparar du? För pension, handpenning till hus eller njuta av livet i Pattaya?

Ålder, livssituation etc etc så skulle folk ge dig olika svar.

Vad menar du med dyrare aktier förresten? Att kursen är högre än i vissa andra eller? Är ju skillnad på värde och pris.
Citera
2023-01-18, 16:28
Medlem
Citat:

Aktier i företag som utvinner uran är väl säkert. Sålänge inte vi löser fusionkraft till folket vilket är minst 20 år i framtiden så kommer det finnas behov av uran till kärnkraftverk.

Solpaneler blir effektivare och bättre så det är också en bra marknad men energibehovet är större än vad vi kan få fram solceller samt andra gröna lösningar.

Det är min gissning i alla fall
Citera
2023-01-18, 23:19
Medlem
muppliberals avatar
Investor
Citera
2023-01-18, 23:31
Medlem
Alltid = Diversifiering i olika branscher och bolag.
Citera
2023-01-19, 09:25
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Varför sparar du? För pension, handpenning till hus eller njuta av livet i Pattaya?

Ålder, livssituation etc etc så skulle folk ge dig olika svar.

Vad menar du med dyrare aktier förresten? Att kursen är högre än i vissa andra eller? Är ju skillnad på värde och pris.

Aktierna har jag inga planer på att sälja, tycker det är kul att spara och se hur avkastningen blir högre för varje år.

Dyrare aktier = kostar mer än 100 kr/st
Citera
2023-01-19, 10:29
Medlem
KJosefs avatar
Om du betalar courtage dvs om du har mer än 50000 sparat på Avanza eller Nordnet rekommenderar jag starkt att du sparar pengar och köper i portioner om 400 sek. Så handla för 400, 800 osv.

Om du handlar för 100 kronor eller mindre och betalar 1 krona i courtage per transaktion så betalar du 1% i avgifter för att köpa. Detta är extremt mycket och kommer skada din portfölj på lång sikt. Det är bättre att köpa indexfonder om du behöver handla för så lite per gång. Avanza Global har förvaltningsavgift på 0.08% per år. Att betala 1% för en transaktion innebär att du betalar 12.5 årsavgifter för att handla.

Det låter inte så mycket att betala 1 krona hit eller dit men Avanza Global slår Avanzas kunder med hästlängder de flesta år så att investera i aktier istället för denna fond är redan favorit att misslyckas. Att investera i aktier och dessutom betala 12.5 gånger så höga avgifter som Avanza Global är ännu värre.
Senast redigerad av KJosef 2023-01-19 kl. 10:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in