2023-01-17, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x555x
Förklaringen är enkel 98% återbetalning var vi vana vid förut. Nu på svenska siter är den 96% vilket är 4 kr på 100 kr. Tänk dig då utländska siter som kör 94% och snor 6 kr på varje hundring. När den är omsatt finns det inte mycket kvar.

Så tog det 170 spins för att få en bonus överlag i ett spel så kan det skilja så mycket som 50% mer i spins för att få en bonus.

Försök hitta spel som har bra matte när det är så här variera dina tidpunkter. Att sitta och trycka nu är döden runt hörnet. Vad fan hände med Unibet?? Sänkt de flesta spel till 94%!

2% gör inte dubbelt så många spins för bonus.
Det har mer med volatiliteten att göra hur ofta du får bonus och hur lätt/svår bonusen är generellt att få.
Vissa spel snittar på upp mot 500 spins för bonus vilket blir dyrt att jaga om inte basegame betalar.

Sån dag och natt skillnad gör inte några %.
Citera
2023-01-17, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScarySully
Det där kallas volatilitet och är en faktor du ska ta hänsyn till lika mycket om inte tom mer än RTP när du väljer slot.
Aldrig varit med om att ett spel ändrats från hög till låg volatilitet.
Dock kan det vara svårt hitta ibland, utgivaren nämner inte det ofta.
Jag kör mest låg/mellan voilatila

Jag skrev ju volatilitet i inlägget du citerade. Skrev även vad som hänt med netents maskiner.

Citat:
2% gör inte dubbelt så många spins för bonus.
Det har mer med volatiliteten att göra hur ofta du får bonus och hur lätt/svår bonusen är generellt att få.
Vissa spel snittar på upp mot 500 spins för bonus vilket blir dyrt att jaga om inte basegame betalar.

Sån dag och natt skillnad gör inte några %.

Du har fel, 2% försämring av rtp ÄR nästan som natt och dag.
Citera
2023-01-17, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Jag skrev ju volatilitet i inlägget du citerade. Skrev även vad som hänt med netents maskiner.

Du skrev volatilitet men samtidigt verkar det som att du helt förbi ser rollen den spelar.
Undvik högvolatila helst helt, dit går jag bara när rullen har utrymmer för lite spins på högre bet innan uttag.

Suck, orkar inte förklara det här egentligen.
2% hit eller dit är inte hela världen, tro mig.
RTP är inte räknat på 100 eller 1000 spins utan miljoner spins.

Du kan blanka 10-20 insättningar lika väl som att vinna flertal gånger i rad. Det kallas varians.
2% mindre avgör inte att du plötsligt förlorar allt du spelar. 2% har bara sänk din teoretiska vinst per satsad tusenlapp med 20kr.
Citera
2023-01-17, 09:50
Medlem
Citat:

Nej, du har fel.
2% är 20kr mindre tillbaka på en satsad tusenlapp teoretisk.

Men RTP är inte räknat på 100 eller ens 1000 spins utan miljoner spins.
Så du kan mycket väl ha högre RTP än maskinen och du kan lika väl ligga under.

Är du bekant med poker så har tex AA vs KK 81% mot 19% preflop.
Så teoretiskt vinner du 81 gånger av 100.
Skulle vi sänka detta till 79 mot 21 så är det 2% men inte fasen gör det dag och natt skillnad på utfallet. Du kommer fortfarande vinna oftast ”teoretiskt”.
Citera
2023-01-17, 10:12
Medlem
Citat:
Du skrev volatilitet men samtidigt verkar det som att du helt förbi ser rollen den spelar.
Undvik högvolatila helst helt, dit går jag bara när rullen har utrymmer för lite spins på högre bet innan uttag.

Suck, orkar inte förklara det här egentligen.
2% hit eller dit är inte hela världen, tro mig.
RTP är inte räknat på 100 eller 1000 spins utan miljoner spins.

Du kan blanka 10-20 insättningar lika väl som att vinna flertal gånger i rad. Det kallas varians.
2% mindre avgör inte att du plötsligt förlorar allt du spelar. 2% har bara sänk din teoretiska vinst per satsad tusenlapp med 20kr.

Citat:
Nej, du har fel.
2% är 20kr mindre tillbaka på en satsad tusenlapp teoretisk.

Men RTP är inte räknat på 100 eller ens 1000 spins utan miljoner spins.
Så du kan mycket väl ha högre RTP än maskinen och du kan lika väl ligga under.

Är du bekant med poker så har tex AA vs KK 81% mot 19% preflop.
Så teoretiskt vinner du 81 gånger av 100.
Skulle vi sänka detta till 79 mot 21 så är det 2% men inte fasen gör det dag och natt skillnad på utfallet. Du kommer fortfarande vinna oftast ”teoretiskt”.

Oroa dig inte, kommer inte att traggla detta med dig mer, vet du inte hur netents maskiner betett sig förr respektive nu med samma rtp är det lönlöst. Någon här beksrev det rätt bra att de nu beter sig som högvolatila utan att vara det.

En säkning från rtp 96% --->94 gör att du för samma summa pengar bara får 1700 snurr istället för 2500. Sänkningen klipper speltiden med 30%. Tycker du den skillnaden är försumbar är du ärligt talat dum i huvudet.
Citera
2023-01-17, 20:49
Medlem
Citat:
Oroa dig inte, kommer inte att traggla detta med dig mer, vet du inte hur netents maskiner betett sig förr respektive nu med samma rtp är det lönlöst. Någon här beksrev det rätt bra att de nu beter sig som högvolatila utan att vara det.

En säkning från rtp 96% --->94 gör att du för samma summa pengar bara får 1700 snurr istället för 2500. Sänkningen klipper speltiden med 30%. Tycker du den skillnaden är försumbar är du ärligt talat dum i huvudet.

Ja jag kanske är dum i huvudet. Absolut inte här för att bråka eller jävlas men tycker detta är intressant. Du behöver inte svara om du inte vill.

Kan du presentera din uträkning hur 2% minskning i en enbart teoretisk återbäring utan hänsyn till varians kan bli 30% skillnad i speltid?

Skulle vi satsa 30.000kr med 10kr/bet så får vi 3000 spins utan hänsyn till ev vinster.
96% ger oss 28800kr tillbaka teoretiskt.
Sänker vi det till 94% så får du 28200kr tillbaka.
Hur kan 600kr mindre ”enbart teoretisk uträknat över miljoner spin” göra 30% skillnad i speltid?

Du kan lika gärna bränna allt på en sittning och haft 50% RTP som 120% RTP.
RTP och en så liten ändring som 2% kräver enorma volymer för att ha en större betydelse.

Men jag förespråkar självklart inte låg RTP, men det styr inte nämnvärt min val av slots.
Där bestämmer volatiliteten främst.
Jag kör låg/mellan för att få upp rullen och sedan mellan/höga på högre bet.
Citera
2023-01-17, 21:41
Medlem
Citat:
Ja jag kanske är dum i huvudet. Absolut inte här för att bråka eller jävlas men tycker detta är intressant. Du behöver inte svara om du inte vill.

Kan du presentera din uträkning hur 2% minskning i en enbart teoretisk återbäring utan hänsyn till varians kan bli 30% skillnad i speltid?

Skulle vi satsa 30.000kr med 10kr/bet så får vi 3000 spins utan hänsyn till ev vinster.
96% ger oss 28800kr tillbaka teoretiskt.
Sänker vi det till 94% så får du 28200kr tillbaka.
Hur kan 600kr mindre ”enbart teoretisk uträknat över miljoner spin” göra 30% skillnad i speltid?

Du kan lika gärna bränna allt på en sittning och haft 50% RTP som 120% RTP.
RTP och en så liten ändring som 2% kräver enorma volymer för att ha en större betydelse.

Men jag förespråkar självklart inte låg RTP, men det styr inte nämnvärt min val av slots.
Där bestämmer volatiliteten främst.
Jag kör låg/mellan för att få upp rullen och sedan mellan/höga på högre bet.

Räkneexemplet var på 100 enheter, kanske borde varit tydligare där. Men räkna på detta: starta med 1000kr och kör 10kr/snurr och kolla hur många snurr du får på 96 respektive 94% rtp innan saldot går under 10kr. Helt variansfritt.

Du bör se att det inte krävs några enorma volymer för en större skillnad.
Citera
2023-01-17, 21:58
Medlem
Citat:

Helt rätt det sjukaste jag gjort en gång på 94 % RTP slot är att dra en 45000 kr vinst på 4euro för att sedan logga in och två timmar efter dra en till 1000x på 6 Euro. Helt obegripligt. Snacka om att jag hoppa in i rätt tidpunkt. Men man märker att man får färre snurr på 94% än 96%.
Men varians kan falla in om man har tur. Grindar man så är det fett stor skillnad som du beskriver i antal spinn
Citera
2023-01-18, 00:11
Medlem
Citat:
Räkneexemplet var på 100 enheter, kanske borde varit tydligare där. Men räkna på detta: starta med 1000kr och kör 10kr/snurr och kolla hur många snurr du får på 96 respektive 94% rtp innan saldot går under 10kr. Helt variansfritt.

Du bör se att det inte krävs några enorma volymer för en större skillnad.

Förstår ändå inte.
Skillnaden är 2%.
Varför skulle 96 ge 2500 spin och 94 bara 1700 snurr och 30% mindre speltid?

Om 96% ger 2500 spin så ger 94% dig 2448 spin. Du får det att låta som att 2% påverkar spelet 30%. Det är inte så det funkar.
Citera
2023-01-18, 00:53
Medlem
För att få lite klarhet kan vi kika här hur det påverkar.

https://youtu.be/s7WDScKeI3k
Citera
2023-01-18, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x555x
För att få lite klarhet kan vi kika här hur det påverkar.

https://youtu.be/s7WDScKeI3k

Varför räknar han efter ränta på ränta modellen?
Då förstår jag varför 2% skulle göra sån skillnad.
Men det funkar inte så, det är ingen som kan sätta in 100 och få tillbaka 96 och sedan fortsätta så med 2% ner varje runda och därmed få ut 2500 spin.

Det blir 96% av vad du satsat (teoretiskt).
Sedan oavsett om det är 1 miljon eller 100.000kr eller 1000kr så skulle det krävas miljoner spins innan man når den RTP:n.

Så för nån som gör en hit n run då och då på ca 500 spins per gång så är 96 eller 94 av mindre betydelse. Variansen ändras inte för att RTP gör det.
Citera
2023-01-18, 09:16
Medlem
Citat:
Förstår ändå inte.
Skillnaden är 2%.
Varför skulle 96 ge 2500 spin och 94 bara 1700 snurr och 30% mindre speltid?

Om 96% ger 2500 spin så ger 94% dig 2448 spin. Du får det att låta som att 2% påverkar spelet 30%. Det är inte så det funkar.

Citat:
Varför räknar han efter ränta på ränta modellen?
Då förstår jag varför 2% skulle göra sån skillnad.
Men det funkar inte så, det är ingen som kan sätta in 100 och få tillbaka 96 och sedan fortsätta så med 2% ner varje runda och därmed få ut 2500 spin.

Det blir 96% av vad du satsat (teoretiskt).
Sedan oavsett om det är 1 miljon eller 100.000kr eller 1000kr så skulle det krävas miljoner spins innan man når den RTP:n.

Så för nån som gör en hit n run då och då på ca 500 spins per gång så är 96 eller 94 av mindre betydelse. Variansen ändras inte för att RTP gör det.

Videon visar utförligare det jag menar. Börjar du med 100 enheter räcker det till x antal snurr beroende på vilken rtp du kör med. Sen gör du samma sak igen med enheterna som blev kvar, och fortsätter göra det om och om igen och jobbar dig ner till 0 (vilket ju är oundvikligt med en rtp på under 100).

Tankevurpan du gör kanske är att du hakar upp dig på "bara" 2% skillnad? Satsar du 10kr med 96% rtp ska du torska 0,4kr per snurr och 0,6kr med 94%. 2% sänkning av rtp gör alltså att du förlorar 50% mer per snurr, den skillnaden är ju brutal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in