2023-01-18, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Ja, Joe blog har skrivit en hel del av om detta. Sjötransporter, tänker du på försäkringsupplägget från G-länderna?
Nåväl. Joe och Konstantin ser stora bekymmer torna upp sig nu. Konstantin var väldigt låg i senaste videon. Pratar om ekonomisk armageddon.

Armaggedon är att ta i. Det är svårt att veta när sanktioner får en effekt så ett land ger upp. För frågan är hur mycket tål folket och det vet ingen.

Joe Blog är bra.

Ja tänker på delvis på försäkringsupplägget men även den totala bojkotten för oljetans till EU sedan 5 dec. (kontrakten inte själva transporterna)
Citera
2023-01-18, 06:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Rimligt, fast "Pravda"...? Perestrojka?
Ja, Perestrojka är nog ett mer rätt ord.

"Västifieringen" helt enkelt. Samhället blev öppnare och staten blev mer sanningsenlig. Nu vet jag de ryska invånarna själva att Putin och ledningen ljuger. På Sovjettiden visste man inte då man inte hade några andra kanaler alls. När den öppningen kom, då föll Sovjet.

Citat:
Sedan får jag väl opponera mig lite trots allt: jag menar inte att det är Ryssland som federation som ligger i farozonen och ska lösas upp, likt Sovjetunionen (jättevanlig förhoppning).
Men identifierar sig människorna i de asiatiska delarna av Ryssland med människorna som bor i Moskva och St Petersburg? Delar de samma värderingar? Kommer de att förstå varför deras söner dött i ett meningslöst krig i ett land de knappt vet vart det ligger?

Jag tror inte att de människorna är dumma i huvudet om Moskva skulle förlora sin makt. Något form av självbestämmande ett autonomi skulle de nog önska, annars blir de skickade till nästa krig också och får sina söner dödade utan att kunna säga till om något. Vill de det?

Citat:
Lite naggad i kanterna, kanske det, men nog ligger en statsbankrutt med efterföljande maktvakuum och eventuella oroligheter närmare till hands. Någonting liknande de där dagarna när Jeltsin kom till makten i samband med den sovjetiska militärkuppen. Är inte kriget vunnet då kan ett tillbakadragande av rysk trupp bli prio ett. Men vem fan vet. Det här är fantasier. Framtidsprofetior står mig upp i halsen.
Ja, vi får se vad som händer. Men jag tror inte Ryssland kan fortsätta på samma bana. Dels förlora merparten av sin lönande handel samt att deras invånare blir paria i hela västvärlden. Någon form av laxering i Ryssland måste hända om de ska bli välkomna igen i vår del av världen.
Citera
2023-01-18, 07:00
Medlem
leachs avatar
Godmorgon.

Ytterligare en fin morgon. 820 pissryssar skickade till helvetet.
Materiel som skrotats ser också fint ut.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=509093121403771&set=a.229159252730494
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/01/18/7385340/
Senast redigerad av leach 2023-01-18 kl. 07:55.
Citera
2023-01-18, 07:00
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kan lika bra vara tillfångatagna ryssar, i ukrainsk uniform. Då kan det bli avrättning..
Om man klär sig i fiendens uniform, då gäller inte längre Genevekonventionen.
Det skall vara tydligt vem man strider för och om man är stridande.
Citera
2023-01-18, 07:01
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Armaggedon är att ta i. Det är svårt att veta när sanktioner får en effekt så ett land ger upp. För frågan är hur mycket tål folket och det vet ingen.

Joe Blog är bra.

Ja tänker på delvis på försäkringsupplägget men även den totala bojkotten för oljetans till EU sedan 5 dec. (kontrakten inte själva transporterna)

Exakt. Det är inte allmänt bekant att det finns ett datum i februari, när sanktioner kommer att påbörjas.
Sanktionernas verkan i form av ”när bryter länder ihop ” hänger mycket på den levnadsstandard som påverkas.
NK som ett ex är ett land med en liten ekonomisk elit, som påverkas. Resning av folkhopen är långt borta.
Ryssland är annorlunda. Annan struktur. Ekonomiska eliten och folk i allmänhet som påverkas, finns i storstäderna. Större mängd människor som påverkas. Fler som har något att förlora.
Ex Russia Inside (Konstantin) är en som påverkats.
Citera
2023-01-18, 07:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Kartan visar väl att ryssarna har tagit i stort sett det man tänkte sig att ta. Möjligen tillkommer något i söder och något i norr. Sen måste man slåss till ukrainarna ger upp.
Vad tänkte man sig att ta menar du? Kherson? Kharkiv?

Lägg av nu, det är en form av efterkonstruktion i sådana fall. Du vet lika väl som jag att Ryssland inte tagit det man tänkt. Nu blir det vad det blir är närmare sanningen.

Vad det blir vet ingen. Soledar är ingen bedrift om du tycker det. Kommer du säga samma sak om Kreminna faller?

Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Tyvärr är "de kloka människorna i västvärlden" inte alls kloka. De har ställt sig på nazisternas sida i denna konflikt. Därmed har man överträtt min röda linje.
Gäsp, nazistsnacket är förlegat nu när Rysslands framgångar består av Wagner.

Wagner består av nazister som kämpar mot en globohomojudemaffian där även några av Flashbacks medlemmar älskar att vara. Jag lägger dig i det facket också.
Citera
2023-01-18, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Exakt. Det är inte allmänt bekant att det finns ett datum i februari, när sanktioner kommer att påbörjas.
Sanktionernas verkan i form av ”när bryter länder ihop ” hänger mycket på den levnadsstandard som påverkas.
NK som ett ex är ett land med en liten ekonomisk elit, som påverkas. Resning av folkhopen är långt borta.
Ryssland är annorlunda. Annan struktur. Ekonomiska eliten och folk i allmänhet som påverkas, finns i storstäderna. Större mängd människor som påverkas. Fler som har något att förlora.
Ex Russia Inside (Konstantin) är en som påverkats.

Feb gäller väl bearbetade oljeprodukter.

En sak jag inte visste är att i Ryssland använder "alla" mobiltel. Så där blir det problem nu när Eriksson och Nokia lämnar Ryssland.
Citera
2023-01-18, 07:10
Medlem
Djupfryss avatar
Om man jämför Rysslands speciella militära operation med en del nybörjarföretagare så framkommer en del likheter.
Du har påbörjat något som alla runt omkring dig ser och dessutom påtalar att det är dödfött projekt.

Men nybörjaren lyssnar inte på det utan kastar in allt som han eller hon har i tron att det går att rädda något av värde. I själva verket är det precis tvärtom. Ökas insatserna blir förlusterna bara större. Tagit i beaktning ryssens människosyn så är förlorat manskap inget de känner sig speciellt brydda över, men de förlorar utrustning och materiel i en rasande takt.
Men de kommer inte ge upp innan situationen blir fullständigt ohållbar. De kommer skicka sina sista elittrupper till slakt, sitt sista pansar och inte ens då kommer de erkänna att de åkte på ett sånt fullständigt bögstryk att bara spillror återstår.

Enda chansen till ett snabbt slut på kriget är radikala omvälvningar bland den ryska eliten. Händer inte det kommer de ligga bakom gränsen och fortsätta ha ihjäl civilbefolkning med om det så krävs, pil och båge.
Citera
2023-01-18, 07:11
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nya, gripande detaljer om det rySSka terroranfallet emot ett ukrainskt civilt höghus i staden Dinipro:

https://youtu.be/oZmD3_8S7vg
(9.48 in i klippet)

DÖD ÅT DE RYSKA TERRORISTERNA!

Jag tycker, för övrigt, att Jake Broe har den, sammanlagt, effektivaste rapporteringen om situationen i Ukraina och RySSland.

Slava Ukraini!

Ja, varken "slaktaren från Syrien" Alexandr Dvornikov eller general "Armageddon" Sergei Surovikin dög som befälhavare i Ukraina för Vladimir Putin.

Siktade in sig på civila mål gjorde Ryssland tidigt. Bilden från den bombade teatern i Mariupol, där ordet 'barn' syntes tydligt från luften, kommer att vara en ökänd symbol för Rysslands krigsförbrytelser.

The Guardian har annars en live feed från kriget i Ukraina, permanent - både med uppdateringar och djupgående analyser för den som vill:

https://www.theguardian.com/world/live/2023/jan/18/russia-ukraine-war-live-pressure-mounts-on-germany-to-send-tanks-chancellor-scholz-due-to-speak-in-d avos
Citera
2023-01-18, 07:13
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Feb gäller väl bearbetade oljeprodukter.

En sak jag inte visste är att i Ryssland använder "alla" mobiltel. Så där blir det problem nu när Eriksson och Nokia lämnar Ryssland.

Man beräknar att 5-10% av nätet kräver löpande underhåll.
Efter en tid fallerar basstationer
Det uppstår ”hål”.
Systemet letar annan väg och överbryggar hålen.
När hålen blir alltför många och stora, då fungerar systemet inte längre.
Men detta kommer att ta tid.
Citera
2023-01-18, 07:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Det blir väl snarare så att Polen invaderar Ukraina och tar för sig av sina tidigare områden (västra Ukraina). Polen är det mest aggressiva landet i konflikten mellan Ukraina och Ryssland pådrivna av USA. Polens konflikt med Ryssland började redan med gasledningen NS2.

Vad är det med dig? Det mest aggressiva landet lär ju vara - och är - Ryssland. Det var de som både invaderade och sen konsekvent eskalerat kriget.
Citera
2023-01-18, 07:16
Medlem
Citat:
Rimligt, fast "Pravda"...? Perestrojka?

Sedan får jag väl opponera mig lite trots allt: jag menar inte att det är Ryssland som federation som ligger i farozonen och ska lösas upp, likt Sovjetunionen (jättevanlig förhoppning). Lite naggad i kanterna, kanske det, men nog ligger en statsbankrutt med efterföljande maktvakuum och eventuella oroligheter närmare till hands. Någonting liknande de där dagarna när Jeltsin kom till makten i samband med den sovjetiska militärkuppen. Är inte kriget vunnet då kan ett tillbakadragande av rysk trupp bli prio ett. Men vem fan vet. Det här är fantasier. Framtidsprofetior står mig upp i halsen.

Kissinger och andra experter säger att vi ska göra oss beredda på det. Det är inte sagt att det händer men att risken finns. Det är dubbelt så många experter på Antlantic council som säger att Ryssland blir en failed state än Afghanistan. I begreppet failed state finns ju risken för en uppdelning.

Men vad som finns i framtiden vet ingen. Du kan ha rätt. Men det är uppenbart att Ryssland kommer ha stora problem i framtiden på grund av demografin, kriget och styrelseskicket.

Framtidsprofetior är verkligen rena lotteriet. Vem visste att Sovjet unionen skulle falla 1990? Efteråt är det lätt att se, men ingen hade någon aning så sent som under 80-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in