Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Rimligt, fast "Pravda"...? Perestrojka?
Ja, Perestrojka är nog ett mer rätt ord.
"Västifieringen" helt enkelt. Samhället blev öppnare och staten blev mer sanningsenlig. Nu vet jag de ryska invånarna själva att Putin och ledningen ljuger. På Sovjettiden visste man inte då man inte hade några andra kanaler alls. När den öppningen kom, då föll Sovjet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Sedan får jag väl opponera mig lite trots allt: jag menar inte att det är Ryssland som federation som ligger i farozonen och ska lösas upp, likt Sovjetunionen (jättevanlig förhoppning).
Men identifierar sig människorna i de asiatiska delarna av Ryssland med människorna som bor i Moskva och St Petersburg? Delar de samma värderingar? Kommer de att förstå varför deras söner dött i ett meningslöst krig i ett land de knappt vet vart det ligger?
Jag tror inte att de människorna är dumma i huvudet om Moskva skulle förlora sin makt. Något form av självbestämmande ett autonomi skulle de nog önska, annars blir de skickade till nästa krig också och får sina söner dödade utan att kunna säga till om något. Vill de det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Lite naggad i kanterna, kanske det, men nog ligger en statsbankrutt med efterföljande maktvakuum och eventuella oroligheter närmare till hands. Någonting liknande de där dagarna när Jeltsin kom till makten i samband med den sovjetiska militärkuppen. Är inte kriget vunnet då kan ett tillbakadragande av rysk trupp bli prio ett. Men vem fan vet. Det här är fantasier. Framtidsprofetior står mig upp i halsen.
Ja, vi får se vad som händer. Men jag tror inte Ryssland kan fortsätta på samma bana. Dels förlora merparten av sin lönande handel samt att deras invånare blir paria i hela västvärlden. Någon form av laxering i Ryssland måste hända om de ska bli välkomna igen i vår del av världen.