Citat:
Vill bara tillägga att Sovjetunionen var så mycket större än vad Ryssland är nu. Befolkningen var dubbla mot nu och ekonomin var större. Därför häll det sig flytande så pass länge men införandet av Pravda var den del av det såklart."Plötsligt" var nog ett tokigt ordval, vid närmare eftertanke. Jag menar snarare att det nog inte går riktigt så fort som vissa tror. Om det nuvarande systemet i Ryssland ska falla finns förmodligen paralleller till exemplet Sovjetunionen, precis som du skriver. I så fall blir det riktigt utdraget. När Sovjetunionen upphörde att existera i slutet på 1991 kom det å andra sidan som en överraskning för många — nu tycker man tvärtom att man ser tecken överallt på att slutet är nära förestående. Putin borde vara död vid det här laget, och så vidare.
Ryssland har som bekant även medvetet slutit sig och "sagt upp bekantskapen" med västländerna. Det kan betyda både det ena och det andra: det skulle kunna ett sätt att hemlighålla förluster och ekonomiskt trassel, men att vi saknar insyn kan också vara en konsekvens av Rysslands aktiva val att inte dela någonting med motståndarlaget. Banala synpunkter — jag vet. Det enda vi vet är att vi inte vet jättemycket säkert om Ryssland i dag.
Har inga invändningar i övrigt.
Ryssland har som bekant även medvetet slutit sig och "sagt upp bekantskapen" med västländerna. Det kan betyda både det ena och det andra: det skulle kunna ett sätt att hemlighålla förluster och ekonomiskt trassel, men att vi saknar insyn kan också vara en konsekvens av Rysslands aktiva val att inte dela någonting med motståndarlaget. Banala synpunkter — jag vet. Det enda vi vet är att vi inte vet jättemycket säkert om Ryssland i dag.
Har inga invändningar i övrigt.
Nu finns redan allting sånt i Ryssland. Ryssland är mycket mer öppen än vad sovjetunionen någonsin var. Därför handlar det endast om ekonomin för Ryssland. Men fallerar den, då fallerar hela Ryssland. Det vet Ryssland och stänger insynen i den.