2023-01-18, 04:26
Bannlyst
Moskva-polisen går hårt åt dom som la ner blommor i Moskva för att hedra dom minst 45 som dog i Dnipr av den ryska missilen.

Det gäller att kväsa allt som inte stämmer in med det ryzzka narrativet….!

https://www.nrk.no/nyheter/meldinger-om-pagripelser-etter-dnipro-markering-i-moskva-1.16260971
Citera
2023-01-18, 04:39
Bannlyst
I ryzk stats-tv hymlar man inte eller försöker bortförklara missilen som dödade 50 personer i Dnipro - nu vill man se resten av Ukraina beskjutas på samma sätt och fler mördade civila.

Citat:
Anton Gerashchenko

@Gerashchenko_en
"Look at pictures of Mariupol, this is what Kharkiv, Dnipro, Kyiv will look like when we attack them."

They are openly saying they want to turn Ukrainian cities to ruins, killing thousands, tens of thousands. They are talking about genocide.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1615024247184805891?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1615024247184805891%7Ctwgr% 5E2dfe60b6437d1375271be5de73c2fc2065b74752%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fd-13019593693731046148.ampproject.net%2F230103170300 0%2Fframe.html

Ryssjävlarna är verkligen ett vidrigt folk!
Citera
2023-01-18, 05:13
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Hur sannolikt är det att Polen blir invaderade i år?

Det blir väl snarare så att Polen invaderar Ukraina och tar för sig av sina tidigare områden (västra Ukraina). Polen är det mest aggressiva landet i konflikten mellan Ukraina och Ryssland pådrivna av USA. Polens konflikt med Ryssland började redan med gasledningen NS2.
Citera
2023-01-18, 05:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Det blir väl snarare så att Polen invaderar Ukraina och tar för sig av sina tidigare områden (västra Ukraina). Polen är det mest aggressiva landet i konflikten mellan Ukraina och Ryssland pådrivna av USA. Polens konflikt med Ryssland började redan med gasledningen NS2.
Men din babbelmaja! Polen, till skillnad från Ryssland, lever och agerar i en politisk realitet och kommer inte att invadera någon.
Citera
2023-01-18, 05:26
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Och därför måste Ukraina vinna kriget menar du. De finns väl ingen garanti för det?
Jag tror Ryssland vinner. Livet är inte alltid rättvist. Det måste det väl inte vara?
Vi i väst kommer att vara på den förlorande sidan och Ryssland går stärkta ur detta.
Det tycker jag är tråkigt. Tanken i väst var ju att man med Ukrainas hjälp skulle tvåla till Ryssland. Det tycker jag var en vansinnig ide. Inget gott kan komma ur det. Tycker inte du det?

Du verkar ha svårt att hålla ihop sammanhang.
Mitt svar, gällde detta:
[i] Ursprungligen postat av KABUN
Jag tycker faktiskt det är mycket enkelt.
Sverige skänker vapen till den ena sidan i Ukraina. Hela väst skänker vapen till samma sida. Svenska militärt sakkunniga lovar seger men en titt på kartan talar emot.
Svenska medier rapporterar endast från en sida. Antagligen vill dom inte vara "Putintroll"? I grunden startade kriget som ett inbördeskrig men den ena sidan nämns aldrig i svenska medier. Så svenskarna serveras en mycket skev bild av verkligheten. Kallas propaganda. Inget konstigt med det. Om man inser det. Det gör man om man är "Putintroll".

Vad är då sant? Vet ej. Svårt. Det räcker inte med att bara lyssna på en sida. Samtidigt ska man veta att bägge sidorna ljuger.[/I

Ditt svammel tyder på en förvirrad person som gärna vill blanda och ge, för att framstå som en klok och genomtänkt person. Det är du inte.
Försök att hålla dig till en sak och en linje. Du klarar inte mer.
Citera
2023-01-18, 05:37
Avslutad
Ukraina kommer definitivt att få de vapensystem och allt övrigt som krävs för att stoppa rysslands äckliga anfallskrig. Det ger också en strimma av hopp att även moskvabor visar ryggrad, trots att det står dem dyrt. Ursula von der Leyen slår fast att Ukraina har EUs 'orubbliga stöd'. Som någon skrev så behöver vi nu leverera kraftfulla vapen i mängder så vi blir av med homofederationens terror, en gång för alla.

Ukraina får stöd på World Economic Forum i Davos

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

Under pågående Världsekonomiskt forum i Davos uttryckte EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen på tisdagen EU:s stöd som "orubbligt" efter att Ukrainas första dam Olena Zelenska hållit ett tal.

von der Leyen sa även att Europa har infört "de starkaste sanktionerna någonsin som gör att den ryska ekonomin står inför ett decennium av tillbakagång" och att Rysslands industri "svälter på all modern och kritisk teknologi."
Citera
2023-01-18, 05:50
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Så här långt är det inte mycket som tyder på att sanktionerna biter på det sätt som var tänkt. Ryssland har fortfarande enorma intäkter från sin olja.
Kika exempelvis på helt färsk data från januari 2023: https://energyandcleanair.org/weekly-snapshot-russian-fossil-fuel-exports-26-december-2022-to-01-january-2023/

Håller med om att vi alla hade hoppats att sanktionerna skulle ha bitit hårdare och snabbare, i den bästa av världar. För att snabbare tvinga fram en vändning på dessa dumheter.
Jag är som de flesta här, för lite insatt i detaljerna. Jag stödjer mig på olika källor som är klokare än mig.
Brinner för att våld får inte löna sig. Inget land grab.
Straff ska utmätas(Haag)
Skadestånd ska utdelas. Ryssland ska betala 100% av det ekonomiska.

Joe blog är min ledstjärna i analyser kring ekonomin.
Konstantin är min källa till vad händer i verkligheten, med bl a ekonomi.
Operator Starsky samt Denys Davydov ger mig uppdateringarna från verkligheten.
Russian Dude och 1420 ger mig ryskt perspektiv.

Inte minst är Zelensky min hjälte!
Han drog inte, som Putin och anhang trodde.Han står upp för sitt folk och land och kämpar mot alla odds och han kan ”göra det”.
Ryssland har bitit i ett mycket surt äpple.

Sedan är jag orolig över hur det blir med Ryssland efter detta.

Slava Ukraini!
Citera
2023-01-18, 06:03
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Verkar ha skett lite i Moskva :

Fire personer ble pågrepet i sentrum av den russiske hovedstaden tirsdag kveld, ifølge organisasjonen OVD-Info.

Det ble mandag kveld etablert et lite minnested ved et monument til den ukrainske poeten Lesia Ukrajinka. Det ble lagt ned blomster og et svart-hvitt-bilde av den raserte boligblokka.

Siden møtte flere og flere mennesker opp med blomster, noen av dem blå og gule som det ukrainske flagget. Enkelte la ned kosedyr til minne om barna som ble drept i angrepet. Flere forbipasserende stoppet opp og begynte å gråte, skriver nyhetsbyrået DPA.

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/meldinger-om-pagripelser-etter-dnipro-markering-i-moskva/s/12-95-3424348884

Finns det hopp tro?
Citera
2023-01-18, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Håller med om att vi alla hade hoppats att sanktionerna skulle ha bitit hårdare och snabbare, i den bästa av världar. För att snabbare tvinga fram en vändning på dessa dumheter.
Jag är som de flesta här, för lite insatt i detaljerna. Jag stödjer mig på olika källor som är klokare än mig.
Brinner för att våld får inte löna sig. Inget land grab.
Straff ska utmätas(Haag)
Skadestånd ska utdelas. Ryssland ska betala 100% av det ekonomiska.

Joe blog är min ledstjärna i analyser kring ekonomin.
Konstantin är min källa till vad händer i verkligheten, med bl a ekonomi.
Operator Starsky samt Denys Davydov ger mig uppdateringarna från verkligheten.
Russian Dude och 1420 ger mig ryskt perspektiv.

Inte minst är Zelensky min hjälte!
Han drog inte, som Putin och anhang trodde.Han står upp för sitt folk och land och kämpar mot alla odds och han kan ”göra det”.
Ryssland har bitit i ett mycket surt äpple.

Sedan är jag orolig över hur det blir med Ryssland efter detta.

Slava Ukraini!

Det var inga sanktioner på sjötransporterad olja förrän 5:e dec. Dessutom så ska kontrakt skrivna 4:e dec eller tidigare fullföljas. På bearbetade oljeprodukter så kommer sanktionerna igång i feb i år. Prisstoppet verkar också ha påverkat kraftigt. Ural-olja (rysk) säljs för runt 50 dollar per fat. Rykten säger att kontrakts skrivs på 40 dollar.

När det gäller sanktioner så tar de tid. Se WWI och Sydafrika Sen har man Iran och NK. De sistnämnda verkar klara av det, men är det roligt att leva där? När första sanktionspaketet kom så var det nära att Ryssland rasade. Alla kommer ihåg "bristen" på socker. Ryssland räddades av deras riksbank. Damen där borde få alla ryska medaljer man kan få. Nu kommer det ta tid

Ryssland har ett budgetunderskott men de kan ta av "sparade" resurser. Det kommer driva upp inflationen och staten kommer få svårt att betala ut allt roligt (bidrag) till folket. Den stora frågan hur mycket är den ryska befolkningen beredda att lida? Under WWII så övervann de belägringen av Leningrad genom kannibalism. Putins mamma var tror troligen en kannibal. Eller vill ryssarna ha kvar det man har vunnit sedan 1990? Jag vet inte.
Citera
2023-01-18, 06:23
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det var inga sanktioner på sjötransporterad olja förrän 5:e dec. Dessutom så ska kontrakt skrivna 4:e dec eller tidigare fullföljas. På bearbetade oljeprodukter så kommer sanktionerna igång i feb i år. Prisstoppet verkar också ha påverkat kraftigt. Ural-olja (rysk) säljs för runt 50 dollar per fat. Rykten säger att kontrakts skrivs på 40 dollar.

När det gäller sanktioner så tar de tid. Se WWI och Sydafrika Sen har man Iran och NK. De sistnämnda verkar klara av det, men är det roligt att leva där? När första sanktionspaketet kom så var det nära att Ryssland rasade. Alla kommer ihåg "bristen" på socker. Ryssland räddades av deras riksbank. Damen där borde få alla ryska medaljer man kan få. Nu kommer det ta tid

Ryssland har ett budgetunderskott men de kan ta av "sparade" resurser. Det kommer driva upp inflationen och staten kommer få svårt att betala ut allt roligt (bidrag) till folket. Den stora frågan hur mycket är den ryska befolkningen beredda att lida? Under WWII så övervann de belägringen av Leningrad genom kannibalism. Putins mamma var tror troligen en kannibal. Eller vill ryssarna ha kvar det man har vunnit sedan 1990? Jag vet inte.

Ja, Joe blog har skrivit en hel del av om detta. Sjötransporter, tänker du på försäkringsupplägget från G-länderna?
Nåväl. Joe och Konstantin ser stora bekymmer torna upp sig nu. Konstantin var väldigt låg i senaste videon. Pratar om ekonomisk armageddon.
Citera
2023-01-18, 06:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Nya, gripande detaljer om det rySSka terroranfallet emot ett ukrainskt civilt höghus i staden Dinipro:

https://youtu.be/oZmD3_8S7vg
(9.48 in i klippet)

DÖD ÅT DE RYSKA TERRORISTERNA!

Jag tycker, för övrigt, att Jake Broe har den, sammanlagt, effektivaste rapporteringen om situationen i Ukraina och RySSland.

Slava Ukraini!
Citera
2023-01-18, 06:30
Medlem
Jake Broe gör trevliga inlägg som vinner i längden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in