2023-01-17, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Imorgon ska Putin komma med ett uttalande om kriget. Vi kan hoppas att han säger det är slut.

Att man kan komma överens om gränserna
Det finns inte en chans att Ukraina och resten av världen går med på en meter av rysk annektering.
Citera
2023-01-17, 22:02
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Man skulle kunna misstänka att judarna även kommit på nazismen och att Hitler faktiskt var en halvjude med Rothschildblod som visar påstår att han varit.
Jag ska göra en ansats att svara dig trots att din svenska är på gränsen till obegriplig.
Ordet "visar" betyder typ att peka på något, i bestämd form presens. Jämför med engelskans "shows". Om jag ska tolka vad du försöker förmedla så tolkar jag det som att du tror att troende som bekänner sig till den judiska tron har uppfunnit nazismen? Och ditt belägg för detta är att Hitler var halvt judisk?
Om jag, trots din oerhört svaga svenska, förstått vad du försöker förmedla så känns väl det som ett oerhört svagt argument?
Citera
2023-01-17, 22:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Serberna och deras nationalistregering går ut STENHÅRT mot Prigozjin och PMC Wagner!

Klart otippat, det där.
Det kan vara en rökridå men serberna, hur ryssvänliga de än må vara, är knappast intresserade av att bli kanonmat för Putin.
Senast redigerad av Rouen 2023-01-17 kl. 22:07.
Citera
2023-01-17, 22:05
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Imorgon ska Putin komma med ett uttalande om kriget. Vi kan hoppas att han säger det är slut.

Spännande men repititivt blir det nog. Jag kör Bingo. Poopin kommer att:

- säga att allt går enligt plan.
- Nu får man kalla det krig så därför blir det massmobilisering av rysk kanonmat.
- De kämpar en ödesdiger kamp mot det sataniska hbtq-väst.
- Antydningar om att kärnvapen kanske kommer att behöva användas.
Citera
2023-01-17, 22:06
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Ja, och Ukraina fångar/mobiliserar civila, snickare och lärare, på gatan och tvingar dom att bli soldater/kanonmat med några veckors träning eller hamna i fängelse. Vet inte om det är bättre?

Du verkar mest citera propaganda oftast har jag sett.
Ingen tror väl att Ryssland har större förluster än Ukraina? Jag gissar att Ukraina har dubbelt så höga, men vi kan väl enas om lika många eftersom varken du eller jag vet.
I Soledar och Bakhmut har väl Wager slagit ut tusentals ukrainska soldater.
Och säkert en halv bataljon bara efter striderna var slut. Har sett filmklipp där dom har lastbilar med lik.
https://s3.cdnstatic.space/wp-content/uploads/2023/01/soledar-2-1.mp4?_=1

https://www.reuters.com/world/europe/russias-wagner-group-says-soledar-liberated-around-500-ukrainians-killed-2023-01-11/

Krig är skit. Och för varje Ryss som dör dör minst en Ukrainare, antagligen två.
Jag ser inte att ukrainska förlusterna är större, däremot är de säkert stora. Det som talar emot är hela tiden utrustning, utbildning och motivation. På mig verkar det som många som menar att ukrainarna har större förluster, vill att det ska vara så, men kan liksom aldrig motivera varför det skulle vara så.

Ser man rent historiskt har ryssarna nästan alltid haft större förluster än de som de krigat mot. De har alltid varit dåliga soldater.
Citera
2023-01-17, 22:06
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag tror inte som du.
Detta kommer inte avgöras militärt.
Det blir inre ekonomiska faktorer i Ryssland, som kommer att knäcka Ryssland.
Som tidigare nämnts, är kostnaden för väst, att ge stöd till Ukraina, inte en alltför tung börda, inget revolutionerande för väst m a o.

Jag vill minnas att man nu höjer budgeten för kriget i Ryssland, till 30%. På pappret. Tror inte alls att man klarar av att nå dessa 30%.
Sedan mobiliserar man bland de som ska dra in pengarna. Tar bort på intäktssidan och skapar ännu mer kostnader i form av löner.
Ryssland är på gång i en nedåtgående spiral.
Oljan är på väg ner i källaren. Prismässigt.
Krigskassan kommer inte att fyllas på.
Reservdelar blir alltmer en bristvara. Ex mobila basnätet kräver ständigt underhåll och snart uppstår luckor i nätet som inte kan överbryggas.
Det finns mängder av områden inom infrastruktur som går samma väg.
Kina och Indien utnyttjar Ryssland, vilket kommer bli ett problem, när ryssarna ska börja be om gentjänster. Något som de inte kommer att få.

Kan hålla på länge kring ekonomin.
Jag tror pengarna kommer att avgöra detta i slutändan.
Vi får se. Diktaturen i Ryssland håller befolkningen i ett järngrepp. Med den omfattande korruptionen har polisen ingenting att gå till om de skulle ansluta till demonstranterna. Så länge det finns pengar att betala ut löner och mutor till polisen och militären så känner jag mig ganska övertygad om att den ryska befolkningen inte kommer ha några möjligheter att stoppa invasionen av Ukraina. Och pengarna fortsätter att rulla in – Ryssland exporterar olja som aldrig förr och eftersom olja handlas i dollar så fortsätter den ryska statskassan att fyllas på snabbare än man hinner förbruka pengarna. Om du vill få stopp på kriget med ekonomiska medel så måste du få stopp på exporten av oljan och gasen – det är detta som håller kriget igång.
Citera
2023-01-17, 22:09
Medlem
RealTides avatar
Citat:

Sure...
Vi kan väl hoppas att han dör i tarmvred, svåra plågor...

Det enda det kräket kommer med imorgon är väl mer dynga om
" det går enligt plan..
men jag kräver 100 ggr fler uppoffringar av vårt dysfunktionella folk till vår dysfunktionella stat.."
Citera
2023-01-17, 22:11
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Det kan vara en rökridå men serberna, hur ryssvänliga de än må vara, är knappast intresserade av att bli kanonmat för Putin.

Jag tror att Serbien kan ha en lag som liknar det svenska förbudet mot "illegal kårverksamhet". Denna lag förhindrar exempelvis Främlingslegionen från att upprätta ett rekryteringskontor på, låt oss säga, Luntmakargatan i Stocholm.
Citera
2023-01-17, 22:12
Bannlyst
Undrar hur många som INTE nu börjar vakna upp från propagandan som malt på från media.

Tänker nu på Zelenskys senaste damage control, katastrof värre än när han förnekade vad som hände i Polen när tom Biden och hans FM sa emot. Snacka om Hitler fasoner.

Helt underbart avslöjad, men vi har säkert några troende kvar på FB en stund till.

"44 personer dog när ett flerfamiljshus i Dnipro under helgen träffades av en rysk robot. Ryssland har hävdat att bostadsfastigheten inte var robotens mål och fick oväntat stöd av Ukrainas presidents rådgivare Oleksy Arestovych.*

– Ryssland skjuter inte mot bostadshus, sa han efter helgens attack.*

Arestovych menade i stället att den ryska robotens bana ändrades när den träffades av det ukrainska luftvärnet som försökte skjuta ner den.*

Nu avgår han som Volodymyr Zelenskys rådgivare. Det rapporterar Dagbladet via Reuters.
Ber om ursäkt på Facebook

Rådgivaren skriver på Facebook:*

”Mina djupaste ursäkter till offren och deras anhöriga, invånarna i Dnipro och alla de som som tog djup skada”.

”Jag gjorde ett allvarligt misstag”, fortsätter han.*

Stora delar av Dnipro blev strömlöst i samband med raketattacken. I huvudstaden Kiev attackerades viktig infrastruktur av flera ryska robotar under samma morgon.

Enligt Kievs borgmästare Vitalij Klytjko inträffade explosionerna i de östra delarna av huvudstaden. Det var den första attacken mot huvudstaden sedan robotattacken under nyår.*"

https://www.expressen.se/nyheter/topp-politikern-sparkas--efter-skandalkommentar/
Citera
2023-01-17, 22:13
Medlem
Ryssland skall öka militären o satsa 50% mer i pengar
Luktar typ 4-årig värnplikt m a o

PS - när man sätter vapen i händerna på grovt kriminella fångar - hur skyddar man sig
mot at de inte vänder vapnen mot sina chefer/egna o rymmer

Allt går enligt plan - hur försvarar putin att det är enligt plan att döda de ryssar som dött i ukraina
Senast redigerad av SisterJones 2023-01-17 kl. 22:16.
Citera
2023-01-17, 22:14
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vi får se. Diktaturen i Ryssland håller befolkningen i ett järngrepp. Med den omfattande korruptionen har polisen ingenting att gå till om de skulle ansluta till demonstranterna. Så länge det finns pengar att betala ut löner och mutor till polisen och militären så känner jag mig ganska övertygad om att den ryska befolkningen inte kommer ha några möjligheter att stoppa invasionen av Ukraina. Och pengarna fortsätter att rulla in – Ryssland exporterar olja som aldrig förr och eftersom olja handlas i dollar så fortsätter den ryska statskassan att fyllas på snabbare än man hinner förbruka pengarna. Om du vill få stopp på kriget med ekonomiska medel så måste du få stopp på exporten av oljan och gasen – det är detta som håller kriget igång.

Just kring oljan, som jag kanske var otydlig med, så kostar det mera att ta upp oljan, än vad det ger i intäkter. Kassan håller på och ebba ut.
Så pengarna fortsätter inte att rulla in.
Citera
2023-01-17, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
NEJ, han avgick för att han ljugit och påstått något som inte stämde. Förstår att Du har svårt att förstå det...

Hade han "ljugit" om att Ukraina ännu en gång sköt ner/upp en missil så att den landade på deras egen befolkning? Var det ljug när de hade ihjäl polackerna också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in