2023-01-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Skippar ditt svammel om hur Wagner utklassar Ukraina och ställer en fråga:
Hur ser du på att Ryssland har lejt ut stora delar av sin militära förmåga till en privat armé?
Jag förutsätter att du tycker det är oproblematiskt!?
Egentligen är det olagligt enligt konstitutionen vad jag förstår.

Är ju ändå sjukt hur bra dom är? Borde studeras för vårt eget försvar?
Kan dock tänka mig att tvångskommenderade civila Ukrainare och Ryssar är sämre än motiverade professionella PMCs.

Nato har väl typ 5000 PMCs/soldater på plats i ukraina, mest polacker och georgier och sen kanske 30 000 soldater med i kriget utanför Ukraina, men Wagner är väl uppemot 40 000 man på plats.

Slår privat staten inte bara i samhället utan även på slagfältet?
Senast redigerad av HappyUW 2023-01-17 kl. 20:36.
Citera
2023-01-17, 20:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Är ju ändå sjukt hur bra dom är? Borde studeras för vårt eget försvar?
Kan dock tänka mig att tvångskommenderade Ukrainare och Ryssar är sämre än motiverade PMSs.

Nato har väl typ 5000 PMCs/soldater i ukraina, men Wagner är väl uppemot 40 000.
Inget svar på frågan alltså. Noterat.
Citera
2023-01-17, 20:36
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Vilken värld? Polacker, finnar och judarna som styr USA och Västvärlden? Inte så många andra bryr sig och merparten av världens länder stödjer Ryssland eller är neutrala.

Här är folk i Afrika som stödjer Ryssland och har tröjor med texten "Je suis Wagner" för att hylla sina idoler.

https://t.me/Slavyangrad/29116?single
Vilken rygg ryZzarna har 😅, ni plattjordare måste söka info utanför ryZzstyrd diktatormedia så får ni se att stödet för Ukraina är enormt. tZaren blåser er på sanningen
Citera
2023-01-17, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Jag är rätt säker på att jag kan gå ner till Forex och växla till till mig (i princip) obegränsad mängd US-dollar redan imorgon bitti.

Ryska rubel?

Nott so much!!

😆😜😂🤣

Tror du Forex är det enda växlingskontoret? Var bor du, djupt inne i Smålandsskogarna? Stora delar av Malmö består av växlingskontor, där man enkelt tvättar pengar och växlar valuta hit och dit under bordet. Kom in i matchen. Samma vet jag även förekommer i de två andra storstäderna.

Ryssland strider inte mot Ukraina, utan mot NATOs icke-officiella förband och "legosoldater". Att sen judarna i Kiev beordrat och tvingat massa nersupna ukrainska män att kriga ett krig mot sina egna betyder inte att kriget är mot "ukrainare", utan kriget är mot Västs invasion.
Citera
2023-01-17, 20:38
Medlem
Citat:
Inget svar på frågan alltså. Noterat.

Du svarade för snabbt

Vad är problematiskt?

"Hur ser du på att Ryssland har lejt ut stora delar av sin militära förmåga till en privat armé?
Jag förutsätter att du tycker det är oproblematiskt!? "

Nato/USA har ju tusentals contractors/PMCs i Ukraina, är det problematiskt?

Alla "frivilliga" du läser om är ju till större delen betalda av USA PMC:s, mest polacker och georgier men även amerikaner etc.

Och USA har ju en militär kommandocentral i Kiev som leds av en amerikansk general och UK har ju haft flera kompanier soldater, royal marines, på plats i striderna.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-11534165/Royal-Marines-taken-high-risk-covert-operations-Ukraine-general-reveals.html
Senast redigerad av HappyUW 2023-01-17 kl. 20:43.
Citera
2023-01-17, 20:38
Medlem
Citat:
Skippar ditt svammel om hur Wagner utklassar Ukraina och ställer en fråga:
Hur ser du på att Ryssland har lejt ut stora delar av sin militära förmåga till en privat armé?
Jag förutsätter att du tycker det är oproblematiskt!?
Egentligen är det olagligt enligt konstitutionen vad jag förstår.
Nu är Wagners anställda inte fler än ca 6000, t.o.m kanske färre än så, många av dem är redan nedkämpade men de fick ju ett gratistillskott om ca 40.000 mördare och tungt belastade.
Fiffigt sätt för regimen att tömma de överfulla fängelserna. Enligt uppgift finns mindre än 10.000 kvar.
Citera
2023-01-17, 20:40
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Första stycket: helt överens, med en liten reservation för att Ryssland i så fall kan bli bankrutt på sikt om de inte hushåller noga. Sätt att kringgå anktionerna har de uppenbarligen hittat, vilket du påpekade i det inlägg jag citerade, så det går väl kanske ingen akut nöd på dem, så. Värre är det för kanonmaten.

Andra stycket: du har nog en av förklaringarna till vågorna av robotattacker där, men — funkar det verkligen? Kanske bör man räkna med krigströtthet längre fram, vilket vore fullt förståeligt. Förhoppningsvis står Ukrainas allierade då fast vid att det är Ukraina som bestämmer när och om man vill förhandla, så att det inte blir någon tvist om den saken. Fast i det läget är det troligen någon annan än Zelensky som sätter sig vid förhandlingsbordet. Han har ju blivit en ikon eller symbol i västvärlden och har utöver det lovat dra sig tillbaka i ett senare skede.

Ett litet aber som talar emot förhandlingar är förbittringen och kampviljan, men å andra sidan har det bara gått knappt ett år. Jag tror inte själv att en framförhandlad, förtida fred är en lämplig lösning. Samtidigt är det så det kan sluta om det är jämnt mellan de krigförande parterna. Alternativet är en frusen konflikt, vilket i praktiken vore samma sak.
Jag ser inte att Ukraina blir krigströtta i närtid. Min poäng var att Ryssland har en outsinlig krigsmotivation på samma nivå som den är idag. De ryska soldaterna har varit uselt motiverade från krigets start, och inget tyder på att det kommer bli varken sämre eller bättre allt eftersom åren går. Eftersom den ryska befolkningen inte har något att säga till om i Ryssland, kommer den ryska diktaturen outtröttligt fortsätta kunna skicka unga män och kvinnor i döden fram tills att de inte har några kvar att skicka.

Skillnaden på Ukraina och Ryssland är just att Ukraina är en demokrati – när den ukrainska befolkningen är trötta på kriget och redo att ge upp sina sydliga och östliga regioner, så kommer det behöva bli så. Då kommer den person som är ukrainsk president vid det tillfället på något sätt behöva få kriget att frysa/stanna av. Jag har svårt att se att Ukraina kommer acceptera en fred som innebär att de behöver avträda egna territorier – däremot är det rimligt att det blir en vapenvila som i praktiken innebär en fryst konflikt. Efterhand som tiden går kommer minnet av konflikten blekna i folks medvetande. Folket i Donbas kommer vara en naturlig del av Ryssland och om 30 år kommer en ny ukrainsk generation hitta en uppgörelse med en ny rysk generation, som slutgiltigt begraver stridsyxan länderna emellan.
Citera
2023-01-17, 20:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Du svarade för snabbt

Vad är problematiskt?

"Hur ser du på att Ryssland har lejt ut stora delar av sin militära förmåga till en privat armé?
Jag förutsätter att du tycker det är oproblematiskt!? "

Nato/USA har ju tusentals contractors/PMCs i Ukraina, är det problematiskt?

Alla "frivilliga" du läser om är ju till större delen betalda av USA PMC:s

Jag tolkar ditt "svar" som att du inte ens förstod frågan.

Alla frivilliga på Ukrainas sida ingår i Ukrainas normala arméstruktur.
Wagner är en separat organisation.

Måste bara kolla så vi inte missförstår varandra.
Dessa Wagner som du säger utklassar Ukraina, det är samma gäng som har försök ta Bakhmut i 6 månader(?) utan att lyckas? Vi pratar om samma "Wagner"?
Citera
2023-01-17, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Tror du Forex är det enda växlingskontoret? Var bor du, djupt inne i Smålandsskogarna? Stora delar av Malmö består av växlingskontor, där man enkelt tvättar pengar och växlar valuta hit och dit under bordet. Kom in i matchen. Samma vet jag även förekommer i de två andra storstäderna.

Ryssland strider inte mot Ukraina, utan mot NATOs icke-officiella förband och "legosoldater". Att sen judarna i Kiev beordrat och tvingat massa nersupna ukrainska män att kriga ett krig mot sina egna betyder inte att kriget är mot "ukrainare", utan kriget är mot Västs invasion.
Jag är ledsen att behöva informera dig om att rubel inte längre finns annat än som Monopolpengar i Ryssland. I övriga världen är det en non gratavaluta.
Var någonstans utanför Ryssland kan du använda en rubelsedel? Transnistrien?
Citera
2023-01-17, 20:49
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Ingen som inte redan är hårt känslomässigt investerad eller får betalt av regimen i Sverige bryr sig om nåt som händer. Vanligt folk är trötta på skiten och skulle inte bry sig om så hela Ukraina bara försvann i tomma intet över en natt. Ingen västerländsk människa skulle märka nåt och ingen skulle sakna "Ukraina".
Något som jag upplever att ni ryssar har dålig koll på, är att Ukraina har mycket affärsrelationer med Sverige.
Många svenskar har kommit i kontakt med ukrainare genom jobb, Melodifestival eller nu genom de flyktingar som kommit. Vi upplever ukrainarna som hyggliga, hårt arbetande och fredliga. Ukrainas demokrati och fredliga ambition att närma sig resten av Europa är anledningen till att vi nu går man ur huse för att hjälpa dem när de upplever den ryska terrorn på nära håll. Er ryska propaganda att "ingen västerländsk människa skulle sakna Ukraina" är alltså baserad på er föråldrade information. Hade ni prioriterat underrättelseverksamhet så hade ni haft bättre koll på hur Ukraina upplevs i västländerna 🌺
Citera
2023-01-17, 20:49
Medlem
Väldigt kul att Arestovich erkände i TV att det som vanligt var ukrainskt klantskallebeteende som orsakade massa civilas död i Dnipro. Han har varit juden Zelenskys främsta rådgivare under hela kriget men nu tvingas han alltså att avgå, för att han råkade säga sanningen. Mycket lustigt.
Citera
2023-01-17, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Jag är ledsen att behöva informera dig om att rubel inte längre finns annat än som Monopolpengar i Ryssland. I övriga världen är det en non gratavaluta.
Var någonstans utanför Ryssland kan du använda en rubelsedel? Transnistrien?

Man kan få rubel som all annan handelsvara var som helst och enkelt. Att ni insnöade WT-mongon och pederaster som härjar på FB dygnet runt inte vet eller kan något är en annan femma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in