Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Jag tror du har rätt. Putin kommer aldrig ge upp – gör han det så kommer han dingla från galgen eftersom han då gör sig ovän både med krigshetsare och vanliga fredliga ryssar. Det borgar för att Putin kommer satsa samhällets samtliga resurser på militären och mata på med mobiliserade ungdomar fram till att kriget är vunnet, eller slaget är förlorat.
Jag tror att frontlinjen kommer stanna ungefär där den är nu. Ingendera part har kraft att avancera och Ryssland kommer fortsätta försöka plåga Ukraina genom terrorattacker tills den interna opinionen i Ukraina börjar fråga efter en uppgörelse vid förhandlingsbordet. Den ryska opinionen har ingen betydelse eftersom Putin är diktator och struntar helt i vad folket tycker.
Första stycket: helt överens, med en liten reservation för att Ryssland i så fall kan bli bankrutt på sikt om de inte hushåller noga. Sätt att kringgå sanktionerna har de uppenbarligen hittat, vilket du påpekade i det inlägg jag citerade, så det går väl kanske ingen akut nöd på dem, så. Värre är det för kanonmaten.
Andra stycket: du har nog en av förklaringarna till vågorna av robotattacker där, men — funkar det verkligen? Kanske bör man räkna med krigströtthet längre fram, vilket vore fullt förståeligt. Förhoppningsvis står Ukrainas allierade då fast vid att det är Ukraina som bestämmer när och om man vill förhandla, så att det inte blir någon tvist om den saken. Fast i det läget är det troligen någon annan än Zelensky som sätter sig vid förhandlingsbordet. Han har ju blivit en ikon eller symbol i västvärlden och har utöver det lovat dra sig tillbaka i ett senare skede.
Ett litet aber som talar emot förhandlingar är förbittringen och kampviljan, men å andra sidan har det bara gått knappt ett år. Jag tror inte själv att en framförhandlad, förtida fred är en lämplig lösning. Samtidigt är det så det kan sluta om det är jämnt mellan de krigförande parterna. Alternativet är en frusen konflikt, vilket i praktiken vore samma sak.