2023-01-16, 20:46
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3jh0pp
Hur stor del av rättegången tror ni blir bakom lyckta dörrar?

Hade nästan förväntat mig mer maskningar i FUP.
Jag tror det blir lyckta dörrar när de visar förhören med sönerna, och när de går igenom obduktionsprotokollet. Sen tror jag det inte det blir mer än så.
Citera
2023-01-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Jag tror det blir lyckta dörrar när de visar förhören med sönerna, och när de går igenom obduktionsprotokollet. Sen tror jag det inte det blir mer än så.

Kan förhören med pojkarna bli det när allt står i FUP omaskat?
Citera
2023-01-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Ganska tydligt när man läser fup att J och L helt klart stod i vägen för I:s nya romans! Läser man dessutom hur läkaren förklarar "skakvåld" är det inte orimligt att I gjort det, kan jag tycka.

Under vilken tid visar sig symtomen?
Oftast kommer symtomen i direkt samband med att man har skakat men vi har haft ärenden
och det finns i litteraturen också där man inte har upplevt att barnet är dåligt i mellantiden
innan man får sin första kramp eller medvetandetillfälle. Vi pratar då inte om många dagar.
Det är jätte svårt att säga men de flesta kommer i direkt anslutning till själva skakningen.

Kan reaktionen komma efteråt?
Ja, det kan den. Hjärnan fortsätter hantera det här, den blöder på sig. Det kan vara så att
symtomen kommer efter ett tag, i alla fall de märkbara symtomen.

Hur lång tid efter?
Jag pratar fortfarande inom ett dygn, skulle jag säga.

Kan ett barn se opåverkat ut omedelbart efter en skakning?
Det beror på vad man menar med opåverkad. Jag skulle vara otroligt förvånad. Vi pratar om
ett så litet barn men ett barn som är vaket och som jollrar och äter så pass opåverkbar tycker
jag inte att man skulle kunna tro att det skulle kunna vara

Intressant tanke, att J och L stod i vägen för I's nya romans. Varifrån i FUP får du det intrycket?
Annars tycker jag att det är ett ganska luddigt svar som läkaren ger. Skakningen kan ha skett inom det senaste dygnet och hon skulle bli förvånad om J hade varit så pass opåverkad efteråt. Men är det uteslutet? Vad exakt betyder det att hon skulle vara "förvånad", vilken tyngd har det? Tillräckligt för en fällande dom?
Citera
2023-01-16, 21:29
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3jh0pp
Kan förhören med pojkarna bli det när allt står i FUP omaskat?
Rätten läser inte FUP, inspelningarna med pojkarna kommer att spelas upp. Står i stämningsansökan.
https://delafil.se/eeffbc94972cd3d0/Nyk%C3%B6pings_TR_B_2288-22_Aktbil_77,_ST%C3%84MNINGSANS%C3%96KAN.pdf?downl oad_token=7b9e0373bd03d4a 285fa06f0d2c8256987f94b6782507255de2cb35d0a71502c
Senast redigerad av Matamata 2023-01-16 kl. 21:33.
Citera
2023-01-16, 21:39
Medlem
En sak som jag verkligen inte kan glömma från FUP är följande citat från förhöret med E:

"Jag tycker det är konstigt varför Lukas är misstänkt för ett brott. Alltså han har inte
gjort någonting mot Junie men däremot kan mamma vara det för hon är aldrig med oss
eller Junie eller gör någonting för oss eller för Lukas."
Citera
2023-01-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
En sak som jag verkligen inte kan glömma från FUP är följande citat från förhöret med E:

"Jag tycker det är konstigt varför Lukas är misstänkt för ett brott. Alltså han har inte
gjort någonting mot Junie men däremot kan mamma vara det för hon är aldrig med oss

Stackars barn
Citera
2023-01-16, 21:59
Medlem
Citat:

Ja den meningen stack ut lite. Förhörsledaren försöker väl fråga vad han menade just med det sen väl? (Har inte FUPen och kan kolla)
Citera
2023-01-16, 22:19
Medlem
Chariters avatar
Det här kan vara den sjukaste fupen jag läst. Isabella må vara psykiskt instabil/narcissist/ borderline och ett kapitel för sig, men att alla runtomkring henne också dansar med? Det är lite som Kejsarens nya kläder över henne och omgivningen….? Skulle jag inte veta hennes ålder skulle jag utgå från att det var en tonåring som beskrevs av andra (tex hennes barn)och förhördes. Den lilla bebisen blev aldrig älskad av sin egen mor och de övriga barnen har hon redan tappat intresset för.
Till andra utrycker hon endast det hon tror förväntas av en moder i hennes situation. Egentligen bryr hon sig inte.

Vidare är det hemskt att varken hon eller Victor har någon koll på hur ofta en hund behöver gå ut för att uträtta sina behov, liksom vikten av mental stimulans. Att gå ut endast någon gång per dag för att sen slå hunden när den är spattig och bajsar inomhus är grovt djurplågeri.

Jag trodde inte innan jag läste den här fupen att det var möjligt att ”psyka sönder” en annan person så mycket att denne dödade sitt eget barn - men jag hade fel. Det är kanske förklaringen i kombination med kraftig sömnbrist till varför han gjorde som han gjorde. Det gör honom dock inte mindre ansvarig eller ursäktad på något vis.

Det gör så ont att läsa hur den lilla flickan blev bemött under sitt korta liv här på jorden. Hur kan någon skada en liten spädis så här mycket och sen inte känna något?
Citera
2023-01-16, 22:29
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Hur många sekunder pratade han med henne.
Sen är det väl också konstigt att han fört snäser av henne när hon känner igenom honom och sen blir förvånad för att hon inte pratar med honom i ambulansen.
Jag kan tänka mig att det faktiskt hänger i hop.
Hon har agerat mot dom andra barnen och hon har visat reaktioner i kontakt med andra.
Den som hela tiden beskrivs som kall och oberörd är Lukas.
Inte ens i häktet visar han något.

Det är endast Isabella själv som påstått att hon pratat med och kramat barnen. Hon påstod också att hon frågat vårdpersonalen vad som hänt och vad de gör etc. Ingen annan har sett eller hört detta. Ingen. Lucas har också varit helt likgiltig. Under hela förloppet. Det är inte chock. Det är två störda personer som tyvärr hittat varandra och därefter fått en bebis för mycket ihop.
Citera
2023-01-16, 22:29
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Intressant tanke, att J och L stod i vägen för I's nya romans. Varifrån i FUP får du det intrycket?
Annars tycker jag att det är ett ganska luddigt svar som läkaren ger. Skakningen kan ha skett inom det senaste dygnet och hon skulle bli förvånad om J hade varit så pass opåverkad efteråt. Men är det uteslutet? Vad exakt betyder det att hon skulle vara "förvånad", vilken tyngd har det? Tillräckligt för en fällande dom?

B.la när hon vill att L ska ta alla barn och åka till Jönköping och sen Skåne. Känns ju som att hon vill ta hem V i lugn och ro. Hon har sagt till V att L bor i ett hus på hennes gård vilket V tycker verkar märkligt, då heter det att det är tills han hittar något eget. V visste inte ens vad fäderna till barnen hette samt att V uppfattade det hela som att I ville mer än honom i deras "relation". Till L sa hon att hon sov hos en kvinnlig kollega.
Hon har utnyttjat L godhet nåt så grymt, som naivt stått kvar och tagit hand om rubbet ink hennes barn, och ett tag bodde ju tom J där i hennes och L säng, han var förpassad till soffan. Hon har en narcissistisk läggning helt klart
Citera
2023-01-16, 22:36
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Det här kan vara den sjukaste fupen jag läst. Isabella må vara psykiskt instabil/narcissist/ borderline och ett kapitel för sig, men att alla runtomkring henne också dansar med? Det är lite som Kejsarens nya kläder över henne och omgivningen….? Skulle jag inte veta hennes ålder skulle jag utgå från att det var en tonåring som beskrevs av andra (tex hennes barn)och förhördes. Den lilla bebisen blev aldrig älskad av sin egen mor och de övriga barnen har hon redan tappat intresset för.
Till andra utrycker hon endast det hon tror förväntas av en moder i hennes situation. Egentligen bryr hon sig inte.

Vidare är det hemskt att varken hon eller Victor har någon koll på hur ofta en hund behöver gå ut för att uträtta sina behov, liksom vikten av mental stimulans. Att gå ut endast någon gång per dag för att sen slå hunden när den är spattig och bajsar inomhus är grovt djurplågeri.

Jag trodde inte innan jag läste den här fupen att det var möjligt att ”psyka sönder” en annan person så mycket att denne dödade sitt eget barn - men jag hade fel. Det är kanske förklaringen i kombination med kraftig sömnbrist till varför han gjorde som han gjorde. Det gör honom dock inte mindre ansvarig eller ursäktad på något vis.

Det gör så ont att läsa hur den lilla flickan blev bemött under sitt korta liv här på jorden. Hur kan någon skada en liten spädis så här mycket och sen inte känna något?

Lukas ville att de skulle göra av med hunden pga av det blev för mycket jobb. Men det sa hon nej till, men gick aldrig ut med den själv! Barnen är oroliga för att Lukas ska flytta för då fårde ingen mat, ena barnet bad Isabella laga mat en gång, vilket fick henne till att snäsa av barnet med "inte nu" för hon satt med näsan i telefonen! Håller med om att detta är en störd fup, men Lukas som aldrig haft ett barn under sitt tak har förutom städat,tvättat lagat mat även bett om hjälp på bvc med Junie! Han är ingen stålman utan helt söndermanipulerad av att tro att det ska bli bra! Jag kände stor avsky i början mot honom, men nu hoppas jag fan att han blir frikänd. Henne kan dom ställa på torget
Citera
2023-01-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ja den meningen stack ut lite. Förhörsledaren försöker väl fråga vad han menade just med det sen väl? (Har inte FUPen och kan kolla)

Följdfrågorna från FUP:en:

Fhl Mm. Och vad menar du när du säger att mamma kan vara det?
E Att mamma kan vadå?
Fhl Du sade att du förstod inte varför Lukas var misstänkt för brott.
E Mm. Faktiskt. Det är han...
Fhl Och då sade du att mamma kan...
E Ja, för att han aldrig... han... hon är aldrig med mig och Vincent eller Junie.
Fhl Nej.
E Och sen, hon var inte ens hemma när det hände...
Fhl Nej.
E ... för hon var borta hos en kompis.

Stackars E kan alltså inte begripa hur L skulle kunna vara kapabel till detta men han kan tro att mamman skulle kunna vara det (hade hon varit hemma). Det säger mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in