2023-01-16, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Om inte Frida även är tänkt som sprintåkare i VM så finns det ju bara Dyvik och Lundgren som kan konkurrera med Svahn. Dyvik har väl åkt fyra sprintar i världscupen den här säsongen med svagt resultat; endast en semifinalplats, två gånger ut i kvarten och dessutom en kvalmiss. Lundgren har väl presterat sämre än Svahn i de sprintlopp de har åkt (skandinaviska cupen). Det borde inte vara en omöjlig uppgift att åka bättre än Dyvik i Les Rousses och ta sig till VM för Svahn. Lundgren har nog större chans att komma till VM som distansåkare. Att däremot tro att Linn Svahn ska vara med och kriga om medaljer i VM är en helt annan sak. Det är nog tyvärr bara önsketänkande.

Jag ser ingen anledning till att Frida ska köra sprinten. Då är det bättre att chansa med Svahn. Frida har inte kapacitet till pallen i en mästerskapsfinal. Frida har bättre chans i alla andra lopp, risken är att hon drar på sig ett gult kort, en vurpa eller annat som stör uppladdningen för de andra loppen.
Citera
2023-01-16, 18:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det tror jag nog att det har även om det är "fel" stil.
Om någon under- eller överpresterar så kan nog det tas med i beräkningarna. tror jag.

Uttagningskriterierna är väldigt tydliga på vilka tävlingar som räknas och Livigno räknas inte dit. Så nej, jag tror inte man kommer ta hänsyn till resultaten i Livigno i uttagningen. Däremot kan ett bra resultat i Livigno göra att man blir uttagen till Les Rousses och på så sätt få en chans att köra om en VM-plats (om det nu är konkurrens om platserna i Les Rousses, typ Frida vill åka också).
Citera
2023-01-16, 18:55
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Flyttar mitt svar hit.

Jag håller i grunden med dig, men det som är påtagligt är de många återbuden och sjuk-/skadefrånvaro på damsidan samt brist på utveckling på herrsidan (med Calle och Anger som undantag i år).
Så även om t ex Moa L är på väg tillbaka så har ju Louise L, Moa H, Modig, Solin, Henriksson, … kört mycket sparsamt i vinter. Man skulle vilja att det var fler positiva överraskningar än negativa, men jag tycker de negativa är i majoritet.
Jag skulle vara nöjd om vi alltid kan fylla vår kvot i världscupen med åkare som åtminstone har chans på topp 30. Men där har vi inte varit i vinter.

Håller med det fetade.

Mest positivt är Ribom och att Frida har hållit över tid.

För två år sedan hade vi 11 topp-50 på distans nu har vi 8 inkl Kalla om man ser på FIS-punkterna.
Det var bättre förr.

Samtidigt är på detta forum norskorna ständigt underskattade.
Citera
2023-01-16, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Uttagningskriterierna är väldigt tydliga på vilka tävlingar som räknas och Livigno räknas inte dit. Så nej, jag tror inte man kommer ta hänsyn till resultaten i Livigno i uttagningen. Däremot kan ett bra resultat i Livigno göra att man blir uttagen till Les Rousses och på så sätt få en chans att köra om en VM-plats (om det nu är konkurrens om platserna i Les Rousses, typ Frida vill åka också).

Fast vi vet ju att vad som står i kriterierna är en sak, praktik är en annan. Låt oss säga att Svahn går till final, Dyvik ut i kvart igen. Sen får Svahn en förkylning och kan inte åka Les Rousses. I det läget kan de ju inte ha skygglappar på och helt ignorera att Linn har potentialen och att Dyvik i år inte verkar ha den? De brukar inte kunna vara helt konsekventa, så skulle de lyckas nu?
Citera
2023-01-16, 19:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Fast vi vet ju att vad som står i kriterierna är en sak, praktik är en annan. Låt oss säga att Svahn går till final, Dyvik ut i kvart igen. Sen får Svahn en förkylning och kan inte åka Les Rousses. I det läget kan de ju inte ha skygglappar på och helt ignorera att Linn har potentialen och att Dyvik i år inte verkar ha den? De brukar inte kunna vara helt konsekventa, så skulle de lyckas nu?

Fast de är tydligare i år än vad man har varit tidigare år i uttagningskriterierna. Och den situation du beskriver är ju närmast någon form av extremfall. Och det var inte en sådan situation jag invände mot (utan mer att Svahn åker bättre än Dyvik och Lundgren i Livigno och att det då skulle avgöra VM-uttagningen).
Citera
2023-01-16, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337
haha alltså man måste väl ändå få tillåtas slå igenom utan att bli misstänkt för dopning eller?

Faktiskt inte. Visar man något man inte varit i närheten av innan så är det ju något misstänkt. Varför är det så tabu att misstänka folk?
Citera
2023-01-16, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
En längre tid = tre veckor? Du blir bara krångligare och krångligare

En längre tid utan utomnordiskt tävlande då. Jag inbillar mig att testningen i norden är något...förlåtande.
Citera
2023-01-16, 19:57
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:

Det var ungefär så jag också resonerade. Och det vore pretty pointless att ge sista sprintplatsen i Livigno till FK.
Citera
2023-01-16, 20:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
En längre tid utan utomnordiskt tävlande då. Jag inbillar mig att testningen i norden är något...förlåtande.

Finns inga belägg för något sådant.
Citera
2023-01-16, 20:18
Avslutad
Citat:
Finns inga belägg för något sådant.

Jo faktiskt, googla på: sverige sämst dopingtester, så får du fram lite medhåll i det jag påstår.
Citera
2023-01-16, 20:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jo faktiskt, googla på: sverige sämst dopingtester, så får du fram lite medhåll i det jag påstår.

Den första träffen är en kvällstidningartikel från 2013. Det säger inget om hur det är nu. Och säger inget om hur Norden står sig i förhållande till övriga världen. Du kommer bara med svammel (som vanligt med andra ord).
Citera
2023-01-16, 20:38
Avslutad
Citat:
Den första träffen är en kvällstidningartikel från 2013. Det säger inget om hur det är nu. Och säger inget om hur Norden står sig i förhållande till övriga världen. Du kommer bara med svammel (som vanligt med andra ord).

Jag kom med källor, det är väl typiskt dig att nonchalera tillförlitliga källor för att du känner dig kränkt då man ifrågasätter din låtsasvärld i rosa bomull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in