2023-01-13, 10:17
Medlem
SilverbjalkeJossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vållande till annans död skall vara preskriberat om jag förstår rätt.

Grundtipset här måste vara friande dom. Tyvärr, för det råder knappast någon tvekan om att familjehemmet inte gjort det de skall och är medskyldiga till Donia Hassans död.

Den tiden styrs av åtalspunkterna och det straff man yrkar på, vi får väl se vad de kommer fram till x antal åklagare har ju redan fattat sina beslut och ligger säkert till grund, dock kan mer uppgifter framkommit som avgör målets utgång.
Citera
2023-01-13, 13:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverbjalkeJossan
Den tiden styrs av åtalspunkterna och det straff man yrkar på, vi får väl se vad de kommer fram till x antal åklagare har ju redan fattat sina beslut och ligger säkert till grund, dock kan mer uppgifter framkommit som avgör målets utgång.

Advokaten säger att det nu finns ett nytt avgjort mål som är prejudicerande, Esmeralda, därför är det nya omständigheter.
Citera
2023-01-13, 22:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverbjalkeJossan

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Advokaten säger att det nu finns ett nytt avgjort mål som är prejudicerande, Esmeralda, därför är det nya omständigheter.

Ja, advokaten hoppas på att vanvården av Donia Hassan likt vanvården av Esmeralda Gustafsson skall bedömas som dråp. Vållande till annans död har hunnit preskriberas.
Citera
2023-01-16, 10:09
Medlem
SilverbjalkeJossans avatar
Citat:
Ja, advokaten hoppas på att vanvården av Donia Hassan likt vanvården av Esmeralda Gustafsson skall bedömas som dråp. Vållande till annans död har hunnit preskriberas.

Vi får följa och se, den händelsen är ju inte ens jämförbar, drogad med avsikt, flera spår av narkotiska preparat och om jag inte missminner mig otaliga mängder av skador på kroppen till följd av misshandel.
Citera
2023-01-16, 13:29
Medlem
Citat:

Vållande till annans död är INTE preskriberat
Citera
2023-01-16, 15:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid.o
Vållande till annans död är INTE preskriberat

Åtalet gäller dråp eller grovt vållande till annans död. Vållande till annans död av normalgraden är preskriberat. Så det stämmer som du skriver att det kan dömas för vållande till annans död, men alltså bara om brottet är grovt.
Citera
2023-01-16, 15:21
Medlem
Vet någon något om datum för huvudförhandling? Nån som begärt uppgifter från TR? Fup finns ju inte och det är svårt att veta vilka handlingar man då ska begära in. Nån som vet vilka handlingar som finns att begära ut?
Citera
2023-01-16, 15:37
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Vet någon något om datum för huvudförhandling? Nån som begärt uppgifter från TR? Fup finns ju inte och det är svårt att veta vilka handlingar man då ska begära in. Nån som vet vilka handlingar som finns att begära ut?
Dagboksblad

Edit:
Här är dagboksbladet från 5 Jan
https://delafil.se/d662db7061f05458/Lunds_TR_B_2105-22_Dagboksblad_2023-01-05.pdf
Senast redigerad av BoISaren 2023-01-16 kl. 15:41.
Citera
2023-01-16, 15:50
Medlem
BoISarens avatar
Tredje dagen (av 8) har varit idag

Fortsätter imorgon och sen på fredag. Kl 9-16.15 båda dagarna. Längre fram än så ser jag inte.

Sal 10, Lunds tingsrätt
Citera
2023-01-16, 16:53
Medlem
Tack!
Vilken enorm administration… Håller du dig uppdaterad och skriver här? Är oerhört intresserad av fallet.
Citera
2023-01-16, 17:02
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Tack!
Vilken enorm administration… Håller du dig uppdaterad och skriver här? Är oerhört intresserad av fallet.
Ja, jag har ju planerat att vara på plats åtminstone någon av dagarna. Fredag högst troligt. Om inte annat för att visa mitt stöd.
Citera
2023-01-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Ja, jag har ju planerat att vara på plats åtminstone någon av dagarna. Fredag högst troligt. Om inte annat för att visa mitt stöd.

🙏🏻 Har du några handlingar att dela med dig av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in