Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Det var en ukrainsk militärbloggare som rapporterade att den ryska missilen träffats av ukrainsk luftvärnseld och därför slog ned i hyreshuset. Han utpekades därefter som landsförrädare av Zelensi för att ha berättat detta som verkar vara sanningen.
Det var en boende i staden som tagit filmen där man först såg ett ljussken (när ryska roboten träffades av luftvärn) och strax därefter såg man hur en detonation inträffade en bit bort i staden (hyreshuset där många civila dödades).
Jag länkade till filmen i mitt första inlägg men det verkar tyvärr borttaget och det är enbart ukrainska källor som ligger bakom mina påståenden.
Att ukraina posterar luftvärn inne i Dnepro beror antagligen bland annat på att det finns mycket viktiga militära/infrastruktur mål i staden varför luftangrepp är att vänta. Dessa kommer kräva större bomber än denna lilla missil och det kloka för civilbefolkning vore att lämna staden.
Det verkar ju som ukrainskt luftvärn/radarsystem är så pass försvagat att ryssland snart kan angripa militära och infrastruktur mål inne i ukraina med bomblyg. Broarna över Dnepr blir då helt självklara mål eftersom det kommer förhindra Nato´s försörjning till armen som befinner sig öster om floden.
Jag hoppas detta sker snart för det kunde göra slut på krigandet och dödandet snabbt.
Ryssland har systematiskt under hela kriget skjutit missiler mot det Ukrainska civilsamhället.
Sjukhus, bostadshus, köpcentrum och elsystemet är några exempel på vad som attackerats.
Att Ukraina baserar luftvärn inne i en tätort är helt elbelysta för att kunna skydda den.
Att ej skjuta ned en missil innebär att den istället träffar sitt mål, kanske ett sjukhus eller ett annat bostadshus.
Genom att skjuta ner en missil så kommer den istället krascha eller möjligen sprängas i luften. Det finns förstås alltid en risk att den faller ned och träffar något annat, men risken är alltid högre än att ej skjuta ned den.
I detta fallet finns det dock ej så starka bevis på att den blivit nedskjutet. Det är en av Rysslands mer svårbekämpade missiler, så om den skulle blivit nedskjuten så visar det tydligt på Ukrainska luftvärnets kompetens.
Vare sig missilen blev nedskjuten eller ej så bör det för alla vara tydligt att ansvaret ligger till 100% på Ryssland som är det land som avfyrade den.