Citat:
Ursprungligen postat av
slö
är inte det en rysstrollning som raporterats (enbart) av putins (ena) horas mediabolag Ren TV bara?
.
Det var en ukrainsk militärbloggare som rapporterade att den ryska missilen träffats av ukrainsk luftvärnseld och därför slog ned i hyreshuset. Han utpekades därefter som landsförrädare av Zelensi för att ha berättat detta som verkar vara sanningen.
Det var en boende i staden som tagit filmen där man först såg ett ljussken (när ryska roboten träffades av luftvärn) och strax därefter såg man hur en detonation inträffade en bit bort i staden (hyreshuset där många civila dödades).
Jag länkade till filmen i mitt första inlägg men det verkar tyvärr borttaget och det är enbart ukrainska källor som ligger bakom mina påståenden.
Att ukraina posterar luftvärn inne i Dnepro beror antagligen bland annat på att det finns mycket viktiga militära/infrastruktur mål i staden varför luftangrepp är att vänta. Dessa kommer kräva större bomber än denna lilla missil och det kloka för civilbefolkning vore att lämna staden.
Det verkar ju som ukrainskt luftvärn/radarsystem är så pass försvagat att ryssland snart kan angripa militära och infrastruktur mål inne i ukraina med bomblyg. Broarna över Dnepr blir då helt självklara mål eftersom det kommer förhindra Nato´s försörjning till armen som befinner sig öster om floden.
Jag hoppas detta sker snart för det kunde göra slut på krigandet och dödandet snabbt.