2023-01-16, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ryssland har med andra ord ansvaret för att sänt en robot mot Ukrasinas för att förstöra legitima mål i ett krig men eftersom ukrainska luftvärn träffade roboten på vägen träffade den i stället ett bostadshus och dödade många civila.

Det är tyvärr sådant som händer i krig och jag gissar att detta skett genom olyckliga omständigheter.

Det är ju ganska tydligt på filmen att först kommer ett eldsken (när roboten träffas av luftvärn gissningsvis) och ett kort ögonblick därefter slår den ned i huset.

Folk som berättat att så skett kallas för landsförrädare av Zelenski med anhang och dessa anklagasr samtidigt Ryssland för att ha gjort detta avsiktligt.

I går svartlistades en lång rad ukrainare av Zelenski-regeringen som rapporterar kring kriget mer neutralt än önskat.

Jag tror verkligen ryska källor far med mycket osanningar/halvsanningar och döljer misslyckanden. Det är bara det att sådana som Zelenski eller ukrainsk säkerhetstjänst gör dessa saker minst lika mycket och Nato-vänner i västerlandet sväljer deras propagandalögner med hull och hår.

Oavsett hur du än vrider och vänder på verkligheten, kan det aldrig försvara att ryzzland planerar, riktar in och avlossar någon form av missil in i en stad där det bor och lever människor, barn, vuxna, pensionärer, aldrig. Oavsett bortförklaring. Det tror jag i stort hela världen tycker
. Vi får så småningom ta del av hur HAAG domstolen dömer ut för straff.

Det är och förblir krigsbrott. Grovt krigsbrott och vansinne. Alltid.
Citera
2023-01-16, 13:42
Medlem
När / kommer det komma, sanktioner mot Ryssland som biter ordentligt?
Ryssarna verkar kunna leva på rätt OK ( i deras mått mätt) givet sanktioner som pågår, är det 9 sanktions paket hittills..?

Kanske att alla sanktions paket biter lite men tar så galet lång tid innan det faktiskt svider ordentligt känns det som.
Citera
2023-01-16, 13:44
Medlem
ReijoHervonens avatar
Soledaroffensiven har helt stannat av för ryssen. Mycket bra, bara Soledar saknar helt strategiskt värde om man inte kan fortsätta sitt momentum och gå vidare efter Soledar.

Dumfan Putin lär ha dragit bort Wagnertrupperna och satt in reguljära armén för att kunna ta åt sig äran för framryckningen Det har gjort att UAF hunnit reorganisera sig och fått stop på offensiven, plus att de reguljära trupperna är sämre och mindre erfarna.

Än en gång sätter den ryska "sammanhållningen" käppar i hjulen för ryssen!
Citera
2023-01-16, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Soledaroffensiven har helt stannat av för ryssen. Mycket bra, bara Soledar saknar helt strategiskt värde om man inte kan fortsätta sitt momentum och gå vidare efter Soledar.

Dumfan Putin lär ha dragit bort Wagnertrupperna och satt in reguljära armén för att kunna ta åt sig äran för framryckningen Det har gjort att UAF hunnit reorganisera sig och fått stop på offensiven, plus att de reguljära trupperna är sämre och mindre erfarna.

Än en gång sätter den ryska "sammanhållningen" käppar i hjulen för ryssen!

vart hittar du om det?
Citera
2023-01-16, 13:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Suck... Du länkar ju själv till det jag påstår. Vad är det du inte vill förstå?
Förstå? Jag förstår utmärkt: Ryssland skrev ett avtal (Budapest Memorandum) med Ukraina 1994 i samband med att de senare lämnade över sina kärnvapen. Detta avtal innehöll en försäkran från Ryssland att respektera Ukrainas självständighet och befintliga gränser, och Ryssland har svekfullt brutit avtalet upprepade gånger med start 1994.

Du har upprepade gånger försökt få det till att en påstådd inblandning av USA i Ukraina skulle göra att Ryssland blev befriat från sina åtaganden gentemot Ukraina. Detta är inget annat än billig rysk propaganda för att skyla över sitt eget svek och ursäkta sitt militära angrepp.
Citera
2023-01-16, 13:48
Medlem
Salcinns avatar
https://www.instagram.com/reel/CneQV1JAzPV/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Svenska pansarskotten gör nytta, måste varit en riktig lyckoträff.
Citera
2023-01-16, 13:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Varför ska Nuland bestämma vilka som ska bilda regering i Ukraina? Kan du förklara det?
De skall och gör hon inte. Det gjorde Ukrainas folk när de valde sin nuvarande president med 73% av rösterna.

Vad du ägnar dig som megafon åt Kreml är simpel whataboutism med ett enda syfte: att ursäkta Putins erövringskrig i Ukraina. Det är lika patetiskt som svinaktigt att försöka jämställa händelserna vi Euromaidan på något sätt med det övergepp på Ukrainas folk och nation som just nu pågår. Putin har låtit annektera 5 oblast i Ukraina och du ältar amerikansk utrikespolitik för 9 år sedan.
Citera
2023-01-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Visst, avfyrar man en missil med ett tons stridsspets, (ursprungligen avsedd för att sänka amerikanska hangarfartyg), mot ett storstadsområde, så bär man hela ansvaret för det!

https://youtu.be/rqxgwiIWKCs
(10 sekunder in i klippet)

Slava Ukraini!

För att en robot passerar över en stad så innebär det faktiskt inte att den varit avsedd för ett mål i den.

Tror för övrigt att det går broar över Dnepr där och de är i högsta grad militära mål även om denna antagligen inte varit avsedd för dessa.

Det var ingen avsiktlig bombning av civila kan vi väl vara eniga om.

Det uppstod väl precis samma problem när extremister i Kiav började beskjuta mopeddrönare från balkonger och dessa slog ned i hyreshus. Kanske ukrainskt luftvärn var placerat inne i staden och det är också att ta en risk? Kanske ukrainarna skall fundera var de placerar sitt luftvärn för att undvika denna typ av olyckor?
Citera
2023-01-16, 13:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju klockrent enligt Sun Tzu:s devis: "If You want peace - prepare for war!". En stark signal till ryssjävlarna.
Stf Messerschmidt kliver in:

”Si vis pacem, para bellum” är ett latinskt uttryck från de gamla romarna.
(https://en.m.wikipedia.org/wiki/Si_vis_pacem,_para_bellum)
Ständigt aktuellt, i synnerhet för Rysslands grannar.

”Ett land har alltid en armé…” verkar däremot ha oklart ursprung.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-01-16 kl. 14:11.
Citera
2023-01-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
För att en robot passerar över en stad så innebär det faktiskt inte att den varit avsedd för ett mål i den.

Tror för övrigt att det går broar över Dnepr där och de är i högsta grad militära mål även om denna antagligen inte varit avsedd för dessa.

Det var ingen avsiktlig bombning av civila kan vi väl vara eniga om.

Det uppstod väl precis samma problem när extremister i Kiav började beskjuta mopeddrönare från balkonger och dessa slog ned i hyreshus. Kanske ukrainskt luftvärn var placerat inne i staden och det är också att ta en risk? Kanske ukrainarna skall fundera var de placerar sitt luftvärn för att undvika denna typ av olyckor?

Detta är vi ingalunda ense om. Dåren i Kreml är fullständigt depraverad och hen finner sannolikt mycket stor glädje i att orsaka ukrainare skada. Dessutom har det ju visat sig svårt att "övertala" ukrainare att gilla Ryssland så dessa ca 35-70 dödade civila slipper Putlers trupper hantera framöver. Det tycker fjollan Putler är utmärkt.
Citera
2023-01-16, 14:00
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Strid i bebyggelse är lite grand av toto. Det är inte helt jävla självklart att du går helskinnad ur det och slumpen är en faktor. Därför som UAF mot alla odds kan bita sig fast.

Men på tal om det, finns det någon nyutbildad som kan förklara nya skjutreglementet för mig. Sist jag var inne på övning handlade det ju om kort vapenrem, strid upp till 30 meter, bössan mitt i bröstkorgen men samtidigt enligt soldatf får du inte förflytta dig med osäkrat vapen. Jag får inte ihop det. Jag kan garantera att Ukrainarna inte säkrar mellan förflyttning i stadsstrid
Men va' fan! Följer inte Ukraina det förordnade reglemente som gäller för utbildning av värnpliktig, och just nu- mitt i kriget, när det är av allra största vikt att ingen skall komma till skada! Jag tror det hela är en missuppfattning- kan ha varit någon soldat som hanterade sitt vapen lite klumpigt under sin förflyttning men i allt övrigt följs nog de påbud som riktats av försvarets säkerhetsdetalj och utbildningsförvaltning- dessa följs nog upp genom HAACP och redovisas den ukrainska försvarsledningen veckovis.

Jag blev aningen upprörd då jag här ovan fick ta till mig att praxis och instruktion ej efterkoms enligt normsättande direktiv. Fy djävla fan...
Senast redigerad av annica, sthlm 2023-01-16 kl. 14:03.
Citera
2023-01-16, 14:01
Medlem
Akvavitaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Att Putin flera gånger hävdat imperialistisk doktrin. Ska det bara avfärdas?

Det är ett utvidgande av territorium. Flera gånger i rysk statlig media så har man pratat om ett ryskt imperial från Lissabon till Vladivostok. Vad handlar det om?

Men Medvedev var ju inte med i regeringen när det uttalandet gjordes? Är det då en officiell agenda eller sensationella skriverier? Det är ju inte officiellt…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in