Citat:
Ursprungligen postat av
DeVaLaGott88
Jo de stämmer, från och med Söndag som kommer så åker man ut, men de jag vänder mig emot är att alla vill till torpet nu när de är som de är att man får amuletter där. Förr när Paulo hade hand om de, så var de annat. Då var de negativt att hamna på torpet. Man fick inga amuletter, utan man fick tävla sig tillbaka till farmen, nu kan man vara på torpet max 2 veckor sen kommer man tillbaka automatiskt.
Jag tycker nuvarande upplägg är bra och balanserat.
Förr när det var dåligt att komma till torpet var det många som gav upp och åkte hem istället. Nu är det både för- och nackdelar. Man *kan* vinna amuletter men det är ingen garanti, de brukar ha bättre tillgång till mat och lite enklare uppdrag. Och så kan man ju inte åka hem från torpet i tävlingarna, förutom nära finalen iirc, vilket innebär två veckors immunitet. Det lönar sig alltså mer att komma till torpet än att vara storbonde. Som storbonde är det ju också upplagt för att folk ska börja störa sig på en.
Men! När man är borta från farmen missar man att knyta an till de andra på farmen och bilda lojaliteter, mycket kan hända på två veckor, även om man kommer till torpet senare i säsongen och hade en "grupp" eller en pakt när de åker till torpet är det inte självklart att det fortfarande är aktuellt när man kommer tillbaka. Vilket är extra surt om man kommer tillbaka utan amuletter.
Dessutom har det väl i tidigare snackats bland farmare om att deltagare som varit mycket på torpet (eller som Cia, Päivi och Blondie Jr - startat där) inte är fullvärdiga farmare och därför inte bör få vara i final. Eller att de fått så många amuletter att de är för stort hot och ska slås ut omedelbart.
Nytt för i år verkar vara att man kan använda amuletterna på tingen under säsongens gång. Undra hur det ska gå till, någon slags fördel i tid kanske?