2023-01-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Låt Ukraina bestämma själva alltså.
Tycker du att USA lät Ukraina bestämma själva?
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Självklart synd om civilbefolkningen. Men korruptionen bör Zelensky och deras egna politiker kunna lösa, utan att gå med i Eu. Korruptionen har säkert med att sovjet och Ryssland att göra, men att det skulle vara Rysslands fel att Ukraina fortfarande är korrupta, de köper jag inte. De som skåningar skulle säga vi har mer problem med alkhol eftersom vi ligger så nära Danmark där dom har en mer liberal syn på alkohol än i Skåne.

Enligt James baker fd utrikesminister i usa ska det finnas ett muntligt avtal på att inga av dom länders skulle ansluta sig till Nato.

Påväg in i Nato var dom inte, men hunter biden jobbade på att försöka övertala som att gå in i Nato.
Zelensky gick till val med att bl a lösa korruptionen och då måste man fjärma sig från diktaturen Ryssland som vill ha inflytande i Ukraina eller helst att de blir en lydstat likt Belarus. Diktaturer är en grogrund för korruptionen medan demokratiska stater försvårar korruption så lösningen är givetvis att
man närmar sig EU för att senare upptas som medlem.

Det muntliga avtalet ska ha gällt DDR med Sovjetunionen och inget annat så nej, det existerar inget sådant avtal. Du ser ju hur krångligt det är för Sverige att bli medlem så givetvis har inte en amerikansk tjänsteman sådana befogenheter att lova något sådant heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag stämmer in i hyllningskören och tackar för ett riktigt bra inlägg som faktiskt tillför något.

Jag måste ändå bara kommentera punkt 8) angående förluster. Jag vet nu inte vem som droppade dessa siffror, men de är verkligen helt uppåt väggarna, bara rent önsketänkande. Sanningen är snarare den omvända. Ryssarna har 30k-35k döda och AFU har 100k, troligen betydligt mer (kanske det dubbla). Bara i Soledar och Bachmut har AFU förlorat 23k stupade soldater enligt Ukrainas försvarsdepartement. Den förlusttyngda offensiven i Charkiv och Cherson kostade AFU minst 10 av deras bästa brigader (med typ 4k man i varje brigad). Nu dog ju givetvis inte alla, men förlusterna var enorma, minst 10k stupade.

Det är sinnessjuka förluster i människoliv vi talar om, men alla deltagare på Folk och Försvar var säkert inne på USA:s och Natos linje att masslakten måste fortsätta. För demokratins skull...

Hur är det nu när man anfaller, behöver du 3-4 gånger mer försvarare eller anfallare?

Oavsett tror jag förlusterna ligger på ca 100k ukrainska döda och kanske 200k sårade, de ryska förlusterna ca 350-500k och sårade säkert 400k.

Eller du menar att det går så bra för ryssarna så det är därför man tvångsmobiliserar?
Citera
2023-01-15, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
wtf lol?

det är både inofficiellt och officiellt bekräftat att ryska soldater fanns i donbass såväl som krim (flotbasen sevastapool) deltog inte i stridigheter.

Nej det stämmer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Revolution_of_Dignity

On 21 February, an agreement between President Yanukovych and the leaders of the parliamentary opposition was signed that called for the formation of an interim unity government, constitutional reforms and early elections.[32] The following day, police withdrew from central Kyiv, which came under effective control of the protesters. Yanukovych fled the city.[33] That day, the Ukrainian parliament voted to remove Yanukovych from office by 328 to 0 (72.8% of the parliament's 450 members).[34][35][36][32]

du kan själv läsa mer i detalj om det i källorna.
Donbass fick stöd av Ryssland, men det fanns inga ryska soldater där.

Yanukovich kunde inte ta sig tillbaka då byggnaderna var ockuperade och han hade blivit lynchad.
Citera
2023-01-15, 22:22
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Försäkran bestod bland annat i att kärnvapenmakterna inte skulle hota om eller använda våld mot Ukrainas, Kazakstans och Belarus territoriella integritet eller politiska självständighet.

”Politiska självständighet”

Där bröt USA sitt löfte först av alla länder.

Utveckla och ange källa.
Ryssland och EU bedrev lobbying, bägge två.
Så det argumentet utgår. 1-1, så att säga. Men du har annat?
Citera
2023-01-15, 22:23
Medlem
Citat:
Tycker du att USA lät Ukraina bestämma själva?

Det är Ryssland som våldför sig på Ukraina. Läste du inte alternativ två i frågeställningen? Eller är det det du valt, dvs att du väljer att bli dödad om du inte gör som någon säger?
Citera
2023-01-15, 22:23
Bannlyst
Citat:
Är det en chatrobot jag skriver med? Har du inte koll på vad du skriver?

Du Du skrev, ordagrant, USA:s ”agerande”.

Vilket ”agerande”?

Förmodar att det var Trump’s uppsägning av avtalet med Iran.

Eller något annat ”agerande”.

Inte fan bryr jag mig om vilket amerikanskt ”agerande” som (enligt dig) får Putin att anfalla Ukraina. Vilka sinnessjuka fantasier som har utlöst Putin vansinne hör ju liksom inte hit.

Men min bestämda uppfattning är att Putin aldrig i helvetet borde ha angripit ett suveränt land, i Europa. Min bestämda uppfattning är att det inte finns någonting som försvarar Putin mördande, slaktande och torterande av hundratusentals civila ukrainare.

Hör efter med närmaste grundskola om de har en uppföljningskurs på SFI.

Just nu gör du dig själv bara till åtlöje i dina försök att argumentera med vuxna människor.
Citera
2023-01-15, 22:24
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Det har ju varit upprepade attacker på ryska flygbaser och även nån bro till Krim.
Det borde du väl känna till?

Efter invasionen, ja. Absolut. Och?
Ukraina har inte rätt att försvara sig?
Du känner till att Ryssland har invaderat Ukraina?
Citera
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Tiotusentals ukrainare har i arbetat i EU under det senaste decenniet, med allt från byggnation till industriarbete. Svenska företag har haft ukrainska programmerare som arbetat med de svenska utvecklingsteamen och fabriker i Ukraina har levererat produkter och system till Sverige.
Vi är väldigt många som kommit i kontakt med ukrainare och uppskattar dem som bra folk. Om du bor långt ute på landsbygden med din inavlade familj så förstår jag om du aldrig mött en ukrainare. Då är det också lite mer begripligt varför du är så positiv till att ukrainska barn ska mördas.
Har uppfattat det som att Putin är mer intresserad av att mördandet ska sluta än Zelenskyj vars största bekymmer verkar vara att Putin inte får framstå som segrare. Hur Putin skulle kunna det efter den urusla krigsinsats som alla militärer i väst anser att ryssarna stått för kan jag inte begripa.

Zelenskyj kan tänka sig fortsatt mördande i många år till med hopp om att förinta det ryska motståndet.

Vad de som bor i östra Ukraina önskar verkar varken Putin eller Zelenskyj bry sig om.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Ja det är för tragiskt. Helt oskyldiga barn och föräldrar som mördats av homofederationens fascister. Jag mår illa bara av att höra någon prata på ryska efter det här krigets vidrigheter. Trodde aldrig jag skulle känna sånt hat faktiskt som mot ryssarna.
Tyskland är på gång att pensionera alla sina Tornado stridsflyg och Sverige ska göra sig av med Gripen C så dags att leverera lite stridsflyg till UAF nu alltså. Dessa hade ju skjutit ner de här kryssningsmissilerna lätt.

https://twitter.com/MelnykAndrij/status/1614697137136373763
Citera
2023-01-15, 22:25
Bannlyst
Citat:
Donbass fick stöd av Ryssland, men det fanns inga ryska soldater där.

Yanukovich kunde inte ta sig tillbaka då byggnaderna var ockuperade och han hade blivit lynchad.

Helvete vad du ljuger.
Citera
2023-01-15, 22:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ja, vilka länder var också med i den överenskommelsen och skulle inte lägga sig i Ukrainas politik?
Vi har gått igenom detta flera gånger, men du vill eller kan inte förstå. Ukraina gick med på att lämna ifrån sig sina kärnvapen mot att de fick garantier från tre kärnvapenmakter att respektera dess självständighet och befintliga gränser. Det säger sig självt att Ryssland inte befrias från denna skyldighet för att en anna part hypotetiskt brutit mot sina åtaganden; avtalet var ju till för att skydda Ukraina, inte Ryssland!

Jag tvivar på att det hjälper att citera avtalet igen men med tanke på 0.09 tar vi det igen. Budapest Memorandum från 1994:

Citat:
According to the three memoranda,[5] Russia, the US and the UK confirmed their recognition of Belarus, Kazakhstan and Ukraine becoming parties to the Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons and effectively abandoning their nuclear arsenal to Russia and that they agreed to the following:

1. Respect the signatory's independence and sovereignty in the existing borders.[6]
2. Refrain from the threat or the use of force against the signatory
.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memorandum

Traktat-texten om Ukraina:
https://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%203007/Part/volume-3007-I-52241.pdf

Det finns inga paragrafer som befriar Ryssland från skyldigheten att respektera Ukrainas befintliga gränser pga USA eller npgon annan. Annekteringen av Krim 1994, trupperna i Donbas samma år och invasionen 2022 är svekfulla brott mot avtalet från Kreml. Den som förnekar det är antingen inte läskunnig eller en megafon åt Kreml.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-01-15 kl. 22:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in