2023-01-15, 18:10
Medlem
Tja!

Vill ge bort min externa hårddisk på 500 GB till min kusin, men vill så klart formatera allt innehåll först.

Men jag vill formatera allt på så sätt att det inte finns möjlighet till att kunna återskapa innehållet!

Finns det säkra sätt?

Vet att det finns recovery program tyvärr.
Om han använder recovery program ska han inte hitta något!

Nu säger jag inte han kommer göra det, men vill vara på säkra sidan.

Har mac för kännedom!
Citera
2023-01-15, 18:27
Medlem
2023-01-01s avatar
Det du vill göra är att högerklicka på disken och välja Formatera, sen gör du det upp till 100 gånger så kommer inget att gå att återskapa... Jag gör det varje gång i samband med ny windows o så eller om jag gör nått olagligt
Citera
2023-01-15, 18:47
Medlem
Knastratts avatar
7 gånger.
Citera
2023-01-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-01-01
Det du vill göra är att högerklicka på disken och välja Formatera, sen gör du det upp till 100 gånger så kommer inget att gå att återskapa... Jag gör det varje gång i samband med ny windows o så eller om jag gör nått olagligt

Det ända det gör är motsvarande att dra bort innehållsförteckningen i en bok x100 gånger, men lämna kvar alla sidor efter hursom, all data ligger kvar men markerad som ledigt utrymme.

Datan behöver skrivas över, helst flera gånger.
Citera
2023-01-15, 19:27
Bannlyst
Finns en funktion i macen skivverktyg som gör att du kan välja nivå som data skall förstöras på. Det räcker nog 2 ggr.

Citat:
Ursprungligen postat av Spejlarn
Tja!

Vill ge bort min externa hårddisk på 500 GB till min kusin, men vill så klart formatera allt innehåll först.

Men jag vill formatera allt på så sätt att det inte finns möjlighet till att kunna återskapa innehållet!

Finns det säkra sätt?

Har mac för kännedom!
Citera
2023-01-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastratt
7 gånger.
Haha skitsnack. En hårddisk på 500 gigabyte kan inte lagra 3 terabyte. En överskrift duger gott och väl.
Citera
2023-01-15, 20:31
Avslutad
Räcker med att skriva över allt med skit en gång Sedan formatera.

Informationen är lagrad på något som ser ut som cd-skivor.
Och dessa skivor har spår, tänk vinylskiva

Ett läshuvud svävar ovanför dessa "spår" och ändrar informationen genom att ändra riktning på magnetfältet. Upp eller ner dvs 0 eller 1

Om du har skrivit över alla info en gång och sedan formaterar finns det ingen möjlighet för gammal information att ligga kvar.
Citera
2023-01-15, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-01-01

En formatering går rätt fort att göra, har du någonsin läst på vad som händer när man formaterar? Varför går det så fort tror du och varför tar tar det mycket längre tid att föra över data från en disk till en annan eller söka genom en hel enhet efter virus . Du kanske borde läsa på hur det faktiskt fungerar innan du ens ger något råd på nätet:

Det är stor skillnad på informationen som talar om vad och vart saker ligger mot den delen där informationen faktiskt ligger för det du gör är bara att säga att nu är det fritt att skiva över men tyvvär informationen är kvar. Ditt råd är totalt meninglöst för det TS frågar om.
Citera
2023-01-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spejlarn
Tja!

Finns det säkra sätt?

Har mac för kännedom!

Spelar ingen roll om det är MAC, Linux eller Windows.
Manuellt kan du formatera den sen fyller du till bredden med något som då skriver över alltihopa på riktigt, då är det omöjligt att återskapa den gamla informationen. Sen formaterar du ingen, kanske upprepar du två -tre gånger för att vara idiotsäker. Det finns program som gör gör det men kan inte råda där för jag har aldrig behövt göra det.

Förövrigt skulle du kunna kryptera all data på disken innan du gör något för att ytterligare försvåra. Detta finns ju inbyggt i Linux, MAC, Windows. Googla hur du gör.
Citera
2023-01-15, 21:23
Medlem
Knastratts avatar
När du formatterar så raderar du bootsektorn och de platser som indexerar filerna. Det betyder att intelligenta program kan pussla ihop filer av det som finns kvar. Att skriva över är att tvinga alla platser att få en nolla skrivet till varje minnesplats. Fortfarande så kan smarta program ibland luska ut vad som fanns där förut. Därför har man kommit fram till att efter sju överskrivningar så försvinner den möjligheten också.

To each his own. Horses for coarses. Etc.
Citera
2023-01-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Spelar ingen roll om det är MAC, Linux eller Windows.
Manuellt kan du formatera den sen fyller du till bredden med något som då skriver över alltihopa på riktigt, då är det omöjligt att återskapa den gamla informationen. Sen formaterar du ingen, kanske upprepar du två -tre gånger för att vara idiotsäker. Det finns program som gör gör det men kan inte råda där för jag har aldrig behövt göra det.

Förövrigt skulle du kunna kryptera all data på disken innan du gör något för att ytterligare försvåra. Detta finns ju inbyggt i Linux, MAC, Windows. Googla hur du gör.

Ska jag absolut testa!
Tack för tipset
Citera
2023-01-15, 21:41
Medlem
grejigabosses avatar
Svaret är enkelt. Följ detta
  1. Formatera disken (fullständig, inte snabbformatering)
  2. Om det är SSD bryter du upp plåtchassit
  3. Disken inuti består av en krets ca 4x2cm, klipp sönder det
  4. Dela upp isärklippta delarna i två olika sopor och kasta

Är det en mekanisk disk så skruvar man istället upp alla skruvar tills man har metall-diskarna lösa i handen. Skrapa mot asfalten, kör över med bilen, böj dom. Borra hål. Kasta.

Om du formaterar och kastar disken utan att fysiskt skada den, så utgå från att någon kommer plocka upp den och återskapa datan. Är du inte intresserad av det, följ då punktlistan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in