Citat:
Ursprungligen postat av
Mingoarnes
Ja håller helt klart med dig i vad du skriver, men jag är ändån rätt förvånad över att Tradera inte redan nu gått ut med något, visst att dom kan förhala fast till vilken nytta? Jag tror också som du på en massflykt, tror inte folk startar företag för att sälja sina saker man haft i garaget tex och inte heller svartsäljarna är väl sugna på att starta företag. Det är inte så lätt att bara starta företag och ska man då göra det så ska det ju vara iaf lönsamt att göra det, tänker även på revisor osv osv. Ja jag är också övertygad om att Tradera vet vad som väntar, men är det så att man försöker nå en deal med skatteverket om något? Tänker lite på Ebay där man bakar in skatt i försäljningspriset, men den som lever får se. Frågan är ju då hur man ska undvika massflykten..
Det intressanta här, är att det är Traderas egen girighet, som nu kommer tillbaka och biter dem i röven. Big Time!
Från begynnelsen blandade sig inte Tradera i transaktionen över huvud taget. De befattade sig inte med detta, och det var de mycket tydliga med. Det var en enkel annonssajt till en hyfsad kostnad.
Men under de senaste åren har de styrt över verksamheten allt mer mot att de ska ha total kontroll över
hela affären, till den gränsen att det, sett från säljarens sida, mer blir som ett anställningsförhållande mot Tradera.
Tradera ska numera besluta och ta kontroll över hela affären; fraktkostnader, typ av frakter, genomföra transaktionen, besluta i tvister (alltid till köparens fördel), sätta upp vilka försäljningsvilkor som gäller för säljaren, hur snabbt varan ska skickas osv. osv.
Det senaste är att de nu ska fasa ut möjligheten att Swisha säljaren direkt. De ska även ha insyn i denna transaktion.
Jag tar för givet att det är frågan om att öka sin vinst som är anledningen till kontrollbehovet.
Att sälja på Tradera idag, har gått mot att Tradera blivit din arbetsgivare, men att du arbetar hemma utan ett arbetsgivarförhållande eller avtal.
Tradera är inte längre en sajt där köpare och säljare träffas för att genomföra en affär, Tradera är idag ett företag som säljer ANDRAS varor, till SINA köpkunder på sina helt egna villkor.
Men jag tror att det är var droppen för många säljare. Varenda svensk som någon gång i livet har haft Skatteverket som motpart vet vad som väntar. Och det är inte värt det, även om allt är 'grönt'. Det räcker att du rör dig i en obeskattad gråzon.
Jag känner personligen till två säljare på Tradera, som varit mycket stora inom sina respektive Traderakategorier under mer än 10 år, som nu i helgen tagit bort varenda annons. Helt väck.
Vi pratar om provisionsavgifter till Tradera varje år i häraden 5000-8000 kr som försvinner, bara från dessa två(!) säljare. De kommer båda flytta över till Facebook Marketplace.
Nä, det här tror jag kommer svida för Tradera. Och det är därför de försöker tysta ihjäl frågan så länge det bara går.
Jag ser bara två lösningar för Tradera i detta:
- Backa affärsmodellen till det som den var tidigare, dvs. en ren 'annonseringssajt', och släpp kontrollen över transaktionerna, vilket undantar Tradera från rapporteringsskyldighet.
Alternativt:
- Skit i att rapportera in till Skatteverket och hellre betala 'plattformsavgiften':
Citat:
I samma lag ska också införas ett nytt kapitel om plattformsavgifter som, i form av en ny särskild avgift, kan tas ut av rapporteringsskyldiga plattformsoperatörer som inte fullgör sina skyldigheter.
Citat:
Regeringen föreslår därför att en plattformsavgift på 2 500 kronor ska tas ut om det klart framgår att den rapporteringsskyldiga plattformsoperatören antingen inte har lämnat föreskrivna uppgifter i rätt tid, eller inte har inhämtat, kontrollerat eller bevarat handlingar, uppgifter och annan dokumentation i enlighet med de skyldigheter som föreskrivs när det gäller en aktiv säljare.
En andra plattformsavgift på 5 000 kronor tas ut om det klart framgår att den som ska lämna uppgifter om en rapporteringspliktig säljare eller inhämta, kontrollera eller bevara handlingar i enlighet med de skyldigheter som föreskrivs inte har fullgjort dessa skyldigheter senast den 31 mars det kalenderår kontrolluppgiften ska lämnas till Skatteverket, eller skulle ha lämnats till Skatteverket om säljaren hade varit rapporteringspliktig.
Under samma förutsättningar som gäller för att ta ut den andra plattformsavgiften ska även en tredje plattformsavgift på 5 000 kronor kunna tas ut.
Så som jag tolkar det, kan alltså Tradera skita i alltihop mot en kostnad på 12500 kr. Jag är övertygad om att massflykten av säljare från Tradera kommer kosta BETYDLIGT mer i uteblivna provisionsintäkter.