2023-01-15, 14:00
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Knarkare eller ej.

Att ligga ett steg fore och ha,sett om sitt hus ar smart.
Kan vara en sa enkel sak som att betalkortet fran bank A inte funkar.
Da ar det fint att ha ett annat som forhoppningsvis gor det.
Yes. Och kontanter. Som de ju försöker avskaffa. Vilket skulle innebära katastrof och storebrorssamhälle för alla. Dvs kallocain/1984 scenariot. Övervakning konstant.
Citera
2023-01-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Ja kan du inte förstå sammanhangen eller behöver jag förklara det för dig?

Ja det måste du nog göra för hur du kan få försäljning av privat lösöre till hobbyverksamhet begriper då inte jag.

Men du gör det tydligen
Citera
2023-01-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Nej men runt 10-15k/år

Ja vad är då problemet?
Citera
2023-01-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Förstår du inte att gemene man köper och säljer grejor på tradera som en hobby verksamhet?

Köp&Sälj kan omöjligt räknas som hobby.

Sätt på dig dumstruten och läs informationen på RSVs hemsida ang Hobbyverksamhet
Citera
2023-01-15, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det man får göra är spara alla kvitton från prylar man köpt. Sedan får man istället för att kasta den trasiga spisen eller TV:n sälja dessa för 1kr till någon kompis.
Vips har man en ”förlust” att kvitta mot andra saker man säljer där man saknar kvittot ifrån/går vinst på.
Ska nog öppna en marknadsplats där man säljer och köper kvitton…

Suck...

För att kunna kvitta vinster mot förluster krävs en firma.
Enda jag kommer på där en privatperson kan göra det är vid försäljning av värdepapper
Citera
2023-01-15, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logics
Nej, folk tycker att det är orättvist att man hamnar i ett register efter att man har omsatt mer än 20.000, när du får göra vinst på 50.000 kr-
Sedan tycker folk att det är orättvist att du ska skatta för vinst vid privatförsäljning, men du får inte dra av förlusten

Hur vet DU vad folk tycker?
Vilka undersökningar har DU gjort?

FB är inte representative. Inte du&dina kompisar heller.

Tror de flesta tycker det ar fel att fuska samt att konkurrens pa lika villkor ar att föredra
Citera
2023-01-15, 14:42
Medlem
logicss avatar
Citat:
Hur vet DU vad folk tycker?
Vilka undersökningar har DU gjort?

FB är inte representative. Inte du&dina kompisar heller.

Tror de flesta tycker det ar fel att fuska samt att konkurrens pa lika villkor ar att föredra
Har du gjort någon undersökning själv då? Inte? Då är ditt påstående om vad de "flesta tycker" är helt irrelevant.
Citera
2023-01-15, 15:19
Medlem
Citat:
Har du gjort någon undersökning själv då? Inte? Då är ditt påstående om vad de "flesta tycker" är helt irrelevant.

Nej det har jag inte.
Däremot görs det av bla Sifo Kantar etc undersökningar.

De anses utgöra ett medelsnitt av befolkningen.
Citera
2023-01-15, 15:42
Medlem
logicss avatar
Citat:
Nej det har jag inte.
Däremot görs det av bla Sifo Kantar etc undersökningar.

De anses utgöra ett medelsnitt av befolkningen.
Men du ville ju att JAG skulle göra en egen undersökning, hur kommer det sig att du slipper?

Dessuttom - vart exakt har jag sagt någonstans att det är bra att fuska och konkurrens är inte bra? Du läser mina inlägg som fan läser bibeln.
Jag tycker och även påstår att det finns en hel del andra människor som tycker likadant som mig - att vissa av skatteverkets regler är ej rättvisa mot privatpersoner.

En till sådan regel är bland annat är att shablonbeloppet är endast 25% av försäljningssumman, ifall du inte har något kvitto på varan och får betala vinstskatt på säljbeloppet.

Skatteverket anser då att du har tjänat 75% på försäljningen. Hur oftas händer det egentligen? Att du köper någonting för 2500 och säljer för 10000? Inte ofta alls. Men Skatteverket tycker att du har lyckats sälja till 75% i vinst under hela tiden du har sålt.

Enligt dig så får man väl inte vara missnöjd med vissa regler som staten har satt upp för då är man fuskare och vill skaka om samhällets grundpelare.
Senast redigerad av logics 2023-01-15 kl. 15:56.
Citera
2023-01-15, 15:55
Medlem
Citat:
Men du ville ju att JAG skulle göra en egen undersökning, hur kommer det sig att du slipper?

Dessuttom - vart exakt har jag sagt någonstans att det är bra att fuska och konkurrens är inte bra? Du läser mina inlägg som fan läser bibeln.
Jag tycker och även påstår att det finns en hel del andra människor som tycker likadant som mig - att vissa av skatteverkets regler är ej rättvisa mot privatpersoner.

En till sådan regel är bland annat att shablonbeloppet är endast 25% av försäljningssumman, ifall du inte har något kvitto på varan och får betala vinstskatt på säljbeloppet.

Skatteverket anser då att du har tjänat 75% på försäljningen. Hur oftas händer det egentligen? Att du köper någonting för 2500 och säljer för 10000? Inte ofta alls. Men Skatteverket tycker att du har lyckats sälja till 75% i vinst under hela tiden du har sålt.

Enligt dig så får man väl inte vara missnöjd med vissa regler som staten har satt upp för då är man fuskare och vill skaka om samhällets grundpelare.

Det brukar anses att den som påstår något först lägger fram bevis för sitt påstående.
Men vi kan lämna den debatten.

Skattefusk brukar vara rätt högt upp när folk tillfrågas vad man anser bör beivras tillsammans med annan kriminalitet där detta är ett svarsalternativ.

Jag lägger inget värde I hur RSV beskattar utan konstaterar bara hur det är.
Sedan är det väl rätt sällan man köper lösöre som ökar I värde men I de fall det händer är ju skatten inte mer än annan inkomst I skattegruppen Kapitalinkomster.
Plus ett grundavdrag på 50K I vinst. Det är nog rätt få privatpersoner som lyckas sälja gammalt bös ur förråd källare och vindar och dessutom tjäna såpass.

Kvitton är väl bra att spara vad gäller dyrare varor?

Man får vara missnöjd. Man får vara kriminell också.
Men åker man dit ska man inte klaga då spelreglerna är glasklara.
Citera
2023-01-15, 16:12
Medlem
logicss avatar
Citat:
Det brukar anses att den som påstår något först lägger fram bevis för sitt påstående.
Men vi kan lämna den debatten.

Skattefusk brukar vara rätt högt upp när folk tillfrågas vad man anser bör beivras tillsammans med annan kriminalitet där detta är ett svarsalternativ.

Jag lägger inget värde I hur RSV beskattar utan konstaterar bara hur det är.
Sedan är det väl rätt sällan man köper lösöre som ökar I värde men I de fall det händer är ju skatten inte mer än annan inkomst I skattegruppen Kapitalinkomster.
Plus ett grundavdrag på 50K I vinst. Det är nog rätt få privatpersoner som lyckas sälja gammalt bös ur förråd källare och vindar och dessutom tjäna såpass.

Kvitton är väl bra att spara vad gäller dyrare varor?

Man får vara missnöjd. Man får vara kriminell också.
Men åker man dit ska man inte klaga då spelreglerna är glasklara.
Man får vara missnöjd. Men man blir inte kriminell för det.
Du lägger inget värde i hur RSV beskattar, men jag gör det för att detta är en viktig fråga för mig och för många andra. Spelreglerna är glasklara men det betyder inte att spelreglerna inte kan ändras i framtiden om tillräckligt många är missnöjda med spelreglerna. Däremot så blir spelreglerna bara tuffare och tuffare och majoriteten håller tyst och vågar ej öppna munnen.
Citera
2023-01-15, 16:18
Medlem
Citat:
Man får vara missnöjd. Men man blir inte kriminell för det.
Du lägger inget värde i hur RSV beskattar, men jag gör det för att detta är en viktig fråga för mig och för många andra. Spelreglerna är glasklara men det betyder inte att spelreglerna inte kan ändras i framtiden om tillräckligt många är missnöjda med spelreglerna. Däremot så blir spelreglerna bara tuffare och tuffare och majoriteten håller tyst och vågar ej öppna munnen.

Där har du helt rätt.
Är tillrackligt många missnöjda och frågan stor nog för denna grupp så kan de givetvis påverka via olika demokratiska medel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in