Citat:
Ursprungligen postat av
logics
Men du ville ju att JAG skulle göra en egen undersökning, hur kommer det sig att du slipper?
Dessuttom - vart exakt har jag sagt någonstans att det är bra att fuska och konkurrens är inte bra? Du läser mina inlägg som fan läser bibeln.
Jag tycker och även påstår att det finns en hel del andra människor som tycker likadant som mig - att vissa av skatteverkets regler är ej rättvisa mot privatpersoner.
En till sådan regel är bland annat att shablonbeloppet är endast 25% av försäljningssumman, ifall du inte har något kvitto på varan och får betala vinstskatt på säljbeloppet.
Skatteverket anser då att du har tjänat 75% på försäljningen. Hur oftas händer det egentligen? Att du köper någonting för 2500 och säljer för 10000? Inte ofta alls. Men Skatteverket tycker att du har lyckats sälja till 75% i vinst under hela tiden du har sålt.
Enligt dig så får man väl inte vara missnöjd med vissa regler som staten har satt upp för då är man fuskare och vill skaka om samhällets grundpelare.
Det brukar anses att den som påstår något först lägger fram bevis för sitt påstående.
Men vi kan lämna den debatten.
Skattefusk brukar vara rätt högt upp när folk tillfrågas vad man anser bör beivras tillsammans med annan kriminalitet där detta är ett svarsalternativ.
Jag lägger inget värde I hur RSV beskattar utan konstaterar bara hur det är.
Sedan är det väl rätt sällan man köper lösöre som ökar I värde men I de fall det händer är ju skatten inte mer än annan inkomst I skattegruppen Kapitalinkomster.
Plus ett grundavdrag på 50K I vinst. Det är nog rätt få privatpersoner som lyckas sälja gammalt bös ur förråd källare och vindar och dessutom tjäna såpass.
Kvitton är väl bra att spara vad gäller dyrare varor?
Man får vara missnöjd. Man får vara kriminell också.
Men åker man dit ska man inte klaga då spelreglerna är glasklara.