2023-01-15, 15:05
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Lindström och Modig var rätt öppna med vilka problem de haft i intervjuer i sändningarna igår och idag. Lite oroande att Louise inte startade idag eftersom hon lät hoppfull om vägen framåt igår.

Henrikssons insats idag är mer än godkänd med tanke på att det var en mycket försenad säsongspremiär efter fotskadan.

Men det stämmer, vi har flera åkare i absoluta världstoppen men vår 20:e bästa åkare håller ingen högre nivå (om vi inte räknar med de som satsar på ski classics, t ex Ida Dahl har ju visat att hon håller hög klass även i traditionell skidåkning)

Om man tycker att vår 20:e bästa åkare skall var i världstoppen då tycker jag nog man har orimliga förväntningar på den svenska bredden.
Citera
2023-01-15, 15:11
Medlem
Citat:
Lindström och Modig var rätt öppna med vilka problem de haft i intervjuer i sändningarna igår och idag. Lite oroande att Louise inte startade idag eftersom hon lät hoppfull om vägen framåt igår.

Henrikssons insats idag är mer än godkänd med tanke på att det var en mycket försenad säsongspremiär efter fotskadan.

Men det stämmer, vi har flera åkare i absoluta världstoppen men vår 20:e bästa åkare håller ingen högre nivå (om vi inte räknar med de som satsar på ski classics, t ex Ida Dahl har ju visat att hon håller hög klass även i traditionell skidåkning)

Stämmer, har förstått att även Moa H brottats med sjukdomar. Henriksson mycket bra mot bakgrund av skada, men nog en bit kvar till att hävda sig i VC.
Finns absolut många Ski Classic åkare på tjejsidan, som skulle kunna hävda sig i nationell trad åkning just nu.
Flera av dom åkt VC i år. Men tror mer stöd och ekonomi från deras långloppsteam lockar att stanna i Ski Classic istället för nationell cup och scand cup, där det är skralt med prispengar bla.

Undantaget i helgen när Frida/Maja och Idrefjäll höjde prissumman rejält.
Citera
2023-01-15, 15:54
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Om man tycker att vår 20:e bästa åkare skall var i världstoppen då tycker jag nog man har orimliga förväntningar på den svenska bredden.
Nu påstod jag inte heller det, men att jag tycker att vår 20:e bästa är alltför långt från världstoppen för tillfället.
Citera
2023-01-15, 15:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Nu påstod jag inte heller det, men att jag tycker att vår 20:e bästa är alltför långt från världstoppen för tillfället.

Jo, men hur många i den svenska bredden måste tillhöra eller vara nära världseliten för att vi inte skall anses ha en svag bredd?
Citera
2023-01-15, 17:04
Medlem
Man blir nog besviken om man tror att dom som hänger i och har lite sidogrejer för att gå runt ska kunna mäta sig med norska regionlagsåkare.

U23orna med landslagsresurser däremot, där har landslaget ett jobb att göra. En väldigt tråkig säsong på väg där det verkar vara nit på nit i träningsvardagen.
Citera
2023-01-15, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Man blir nog besviken om man tror att dom som hänger i och har lite sidogrejer för att gå runt ska kunna mäta sig med norska regionlagsåkare.

U23orna med landslagsresurser däremot, där har landslaget ett jobb att göra. En väldigt tråkig säsong på väg där det verkar vara nit på nit i träningsvardagen.

Jag är inne på samma linje som du…..
Grupperna under A-laget har lite att fundera på hur man bäst kan få en bredare topp. Ekonomi, träningsvardag och lägerupplägg.
Känslan är att det behöver bli bättre där, både på dam och herrsidan.
Många talanger i Sverige på väg upp nu. Några 03:or, många 04:or och många 05:or. Man skulle vilja se något annat än det som nu är etablerat i verksamheten. Resultat bakom Ebba/Frida/Jonna/Emma/Anger/Wille/Calle och några till är ju för svaga.

Går alltid skylla på fel valla eller sjukdom och skador. Men det kommer vi alltid ha i byggt med vallafel och sjukdom.
Citera
2023-01-15, 22:05
Moderator
Hjv9s avatar
Ett axplock från helgens nationella tävlingar:

I lördagens Kronanloppet i Luleå vann Agnes Säfström-Niemi (-06:a) motionsklassen (24 km) i klar stil.

Stora Vildmannaloppet
i Umeå (40 km k ms) säsongsdebuterade Linn Tapani med vinst i damklassen. Två minuter efter och tvåa var Maria Novak, också tillbaka med första tävlingen för säsongen. Samtidigt i Lilla Vildmannaloppet vann Nora Wallenius D17-18.

Ingen Svahn i årets Tour de fyrfasen. Jonna Persson-Kjellgren enda av egentligt intresse vann totalt i D18-19. Ja, Alva Tänglander bäst i D12 kan också få vara med.

Mer långlopp i OnePartnerGroup Ski Marathon Östersund, 42 km i klassisk stil. Hedda Bångman vann D21 med nio minuter ner till Alva Svahn. Emma Jönsson på knappt 18 min efter på tredje. I H21 vann Joel Andersson en spurtstrid mot Olof Jonsson. Trea Gabriel Söderqvist. Tittar vi på motionsklasserna segrade Sigrid Hübenette i 19 km medan unga Tage Börjesson vann herrdito.
Citera
2023-01-15, 22:40
Moderator
Hjv9s avatar
I USA har det också tävlats. Intressant ur svensk synvinkel från Michigan där det var lopp fredag-lördag.

I fredagens klassiska masstart över 15 km placerade Hanna Abrahamsson sig som tvåa, endast några sekunder bakom segrande Novie McCabe. Sophia Laukli trea. Tilde Bångman åtta och Emma Larsson nia.

I lördagens korta fristilslopp (5km) var det återigen McCabe som vann. Hanna här sexa, ca 1.20 efter. Tilde placeringen efter som sjua. Påfallande hur mycket starkare Hanna är i klassisk just nu.
Citera
2023-01-16, 03:39
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Jo, men hur många i den svenska bredden måste tillhöra eller vara nära världseliten för att vi inte skall anses ha en svag bredd?

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Jag kan tycka att en rimlig förväntan på åkare inom landslagsverksamheten är att:
1) enbart kortare frånvaro pga sjukdom/skada/… (men att prioritera träning under period typ tour de ski är ok)
2) Positiv utveckling tom 25-årsåldern, därefter bibehållen nivå
Tyvärr gäller detta för knappt hälften av åkarna i de tre seniorlandslagen (damer + herrar) än så länge, men vi får hoppas det vänder uppåt nu. Calle har ju trots allt visat att det är aldrig för sent att få ordning på utvecklingen.
Citera
2023-01-16, 08:32
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jag kan tycka att en rimlig förväntan på åkare inom landslagsverksamheten är att:
1) enbart kortare frånvaro pga sjukdom/skada/… (men att prioritera träning under period typ tour de ski är ok)
2) Positiv utveckling tom 25-årsåldern, därefter bibehållen nivå
Tyvärr gäller detta för knappt hälften av åkarna i de tre seniorlandslagen (damer + herrar) än så länge, men vi får hoppas det vänder uppåt nu. Calle har ju trots allt visat att det är aldrig för sent att få ordning på utvecklingen.

Jag tycker det finns en överdriven förväntan på hur bra den svenska bredden skall vara på damsidan (därav min kommentar på ditt inlägg). Jag själv tycker det är bra om vi har 8-10 åkare i sprint respektive distans som håller bra eller OK nivå internationellt.

Om vi tittar på helgens tävlande i Falun så är det bra åkt av en comebackande Moa Lundgren. Jag bedömer att hon håller Ilars nivå på distans (i fristil), dvs någonstans topp 15-20 i världscupen (kanske lite bättre i jaktstart eller masstart), och hon ingår inte ens i A-landslaget. Elina Rönnlund tycker jag också överraskar positivt i fristilsloppet. Alicia Persson tycker jag utifrån hennes nivå överraskar i fristilsloppet (men kanske lite sämre i sprinten men det var svårbemästrade förhållanden) vilket är väldigt positivt. Lite oflyt för Hallqvist i sprinten typ.

Att en förstaårssenior tar världscuppoäng i både sprint och på distans som Rosenberg gjorde, dessutom i en tuff tävlingsform som touren utan att ha laddat på höjd tycker jag också säger något positivt om den svenska bredden.

Titta vi pa de olika landslagen så blir mitt omdöme så här: I A-landslaget har Ebba, Emma, Hagström och Ilar gjort det bra (lite ojämn på Ilar kanske), OK av Dyvik. Att Jonna fick en segdragen förkylning inför säsongen, att Ebba drabbades av covid och Ribom och Ilar varit småförkylda tycker jag inte säger något om bredden. Lägg till utbrytarna Frida och Maja som gjort det bra (även om Maja haft en dalande form). I Team Bauhaus har som sagt Moa Lundgren gjort det bra i sin comeback och Rosenberg charmat alla i sin tourpremiär. Lisa Ingesson åkt bra på nationell nivå även om touren som världscupdebut blev tuff. Däremot har ju Moa Hansson och Louise Lindström varit två stora besvikelser men de har ju haft problemfyllda försäsonger. I Team Svenska Spel har Ingrid Hallquist gjort det OK eller bra och Elina Rönnlund gjorde ju som sagt det bra i fristilsloppet nu i Falun. Jenny Solin har åkt en hel del men hon har inte tagit de chanser hon fått. Summa summarum av landslagsverksamheten, av 14 damer har tre underpresterat.

Utanför landslagverksamheten är väl problemet att vi har haft så få äldre åkare, för många har gått över till långlopp eller lagt av. Heder till att sådana som Modig och Henriksson som håller i en ändå, men när en sådan som Modig inte är i form så märks det när hon lojalt ställer upp i världscupen när ordinarie åkare lämnar återbud.

I grunden är vi långt ifrån den bredd som finns i basen i Norge och det slår även igenom när man tittar på bredden precis under vår topp i Sverige. Håller vi en bra nivå på våra 8-10 bästa åkare samt att vi har en talangutveckling som fungerar så tycker jag vi skall vara nöjda. Angående Norge så kan man fundera på hur det gått för elitlandslagets Julie Myhra eller Marte Skaanes denna säsong eller rekruttlandslagets Hedda Östberg Amundsen, Karoline Simpson-Larsen eller Synen Arnesen. Men som vi såg i Falun, när det går dåligt för dessa så kliver andra norska åkare fram som Sigrid Foeyen, Emma Kirkeberg Mörk, Maaren Wangensteen eller Nora Sanness. På så sätt märks det inte på samma sätt som i Sverige när åkare i landslagsverksamheten inte presterar.
Citera
2023-01-16, 08:55
Medlem
Citat:
Jag tycker det finns en överdriven förväntan på hur bra den svenska bredden skall vara på damsidan (därav min kommentar på ditt inlägg). Jag själv tycker det är bra om vi har 8-10 åkare i sprint respektive distans som håller bra eller OK nivå internationellt.

Om vi tittar på helgens tävlande i Falun så är det bra åkt av en comebackande Moa Lundgren. Jag bedömer att hon håller Ilars nivå på distans (i fristil), dvs någonstans topp 15-20 i världscupen (kanske lite bättre i jaktstart eller masstart), och hon ingår inte ens i A-landslaget. Elina Rönnlund tycker jag också överraskar positivt i fristilsloppet. Alicia Persson tycker jag utifrån hennes nivå överraskar i fristilsloppet (men kanske lite sämre i sprinten men det var svårbemästrade förhållanden) vilket är väldigt positivt. Lite oflyt för Hallqvist i sprinten typ.

Att en förstaårssenior tar världscuppoäng i både sprint och på distans som Rosenberg gjorde, dessutom i en tuff tävlingsform som touren utan att ha laddat på höjd tycker jag också säger något positivt om den svenska bredden.

Titta vi pa de olika landslagen så blir mitt omdöme så här: I A-landslaget har Ebba, Emma, Hagström och Ilar gjort det bra (lite ojämn på Ilar kanske), OK av Dyvik. Att Jonna fick en segdragen förkylning inför säsongen, att Ebba drabbades av covid och Ribom och Ilar varit småförkylda tycker jag inte säger något om bredden. Lägg till utbrytarna Frida och Maja som gjort det bra (även om Maja haft en dalande form). I Team Bauhaus har som sagt Moa Lundgren gjort det bra i sin comeback och Rosenberg charmat alla i sin tourpremiär. Lisa Ingesson åkt bra på nationell nivå även om touren som världscupdebut blev tuff. Däremot har ju Moa Hansson och Louise Lindström varit två stora besvikelser men de har ju haft problemfyllda försäsonger. I Team Svenska Spel har Ingrid Hallquist gjort det OK eller bra och Elina Rönnlund gjorde ju som sagt det bra i fristilsloppet nu i Falun. Jenny Solin har åkt en hel del men hon har inte tagit de chanser hon fått. Summa summarum av landslagsverksamheten, av 14 damer har tre underpresterat.

Utanför landslagverksamheten är väl problemet att vi har haft så få äldre åkare, för många har gått över till långlopp eller lagt av. Heder till att sådana som Modig och Henriksson som håller i en ändå, men när en sådan som Modig inte är i form så märks det när hon lojalt ställer upp i världscupen när ordinarie åkare lämnar återbud.

I grunden är vi långt ifrån den bredd som finns i basen i Norge och det slår även igenom när man tittar på bredden precis under vår topp i Sverige. Håller vi en bra nivå på våra 8-10 bästa åkare samt att vi har en talangutveckling som fungerar så tycker jag vi skall vara nöjda. Angående Norge så kan man fundera på hur det gått för elitlandslagets Julie Myhra eller Marte Skaanes denna säsong eller rekruttlandslagets Hedda Östberg Amundsen, Karoline Simpson-Larsen eller Synen Arnesen. Men som vi såg i Falun, när det går dåligt för dessa så kliver andra norska åkare fram som Sigrid Foeyen, Emma Kirkeberg Mörk, Maaren Wangensteen eller Nora Sanness. På så sätt märks det inte på samma sätt som i Sverige när åkare i landslagsverksamheten inte presterar.

Kloka reflektioner!

Hur ser du på hur i fångar upp talangerna som kliver in i senioråldern som stora juniortalanger. Där tycker jag vi kan bli bättre från förbundet håll.
Märta, Lisa och Tove kommer tas om hand men dom bakom dessa är ju viktiga för ”elitbredd”

Där finns ju många tjejer i generationen 02-05 idag som skulle kunna nå långt om man backar upp dom. Jag ser 4-5 namn i varje åldersklass.
Citera
2023-01-19, 07:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Norska mästerskapen, Gjövik 19-22 januari

Tidsprogram:
Torsdag 10.00 Sprint fristil 1.3 km kval
Torsdag 12.30 Sprint fristil 1.3 km finalheat

Fredag 09.00 15 km fristil herrar
Fredag 12.50 10 km fristil damer

Lördag 10.30 skiathlon 15 km damer
Lördag 13.40 skiathlon 30 km herrar

Söndag 09.00 stafett 3x10 km herrar
Söndag 11.00 stafett 3x5 km damer

Startlistor här: https://www.skiforbundet.no/arrangement/2022-2023/nm2023/informasjon-til-utovere/startresultat/
Live-resultat via FIS Live vad det verkar.

NM är en del i det norska VM-uttaget så därför är det viktigt men samtidigt så är det ganska många sjukåterbud och sprintåkare som åker världscupen i Livigno istället för att åka helgens distanslopp. Här diskuterar Petter Northug och Petter Skinstad vilka åkare som behöver prestera under NM för att ta sig till VM: https://www.tv2.no/sport/ma-overbevise-avhengig-av-toppresultater/15431744/

NRK sänder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in