2023-01-15, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Ur dagens långa SvDreportage :
https://www.svd.se/a/JQlJK6/mordet-pa-tove-i-vetlanda-borjar-klarnar

"På nätforumet Flashback har över 40.000 inlägg publicerats i tråden där
brottet diskuteras."

Låst artikel, något nytt som inte kommit fram i tråden sen tidigare eller är det gammal skåpmat?
Citera
2023-01-15, 12:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du är en klippa Greven.

En spontan tanke om kring detta citat:

”Positioneringen stack ut tidsmässigt. ”Det var en tidsutdräkt som var anmärkningsvärd som gjorde det värt att undersöka den här platsen närmare”.

Nu har vi inte hela bilden men det borde väl vara så att positionen I SIG är ”anmärkningsvärd”?

Den stack ut tidsmässigt menar han och man förstår att det gäller en position som ”står still” under en viss tid den natten.

Nu vet vi inte hur positionerna/koordinaterna ”hoppat runt” där i området och på vilket sätt de kunnat tolka datum och tid.
Med ”hoppat runt” så menar jag vilken precision GPS givit mobilen den natten.

I den här bilden ser man från ett av många program som analyserar mobiler hur listan med positioner kan se ut.
Och i vänstra fältet så ser man omika typer av källor till datan.

https://www.bildtagg.se/bild/yu36p7dldk6ea4zc6o56szn1

Då positioner bildar en linje på en karta som visar hur en person färdats så bör en sån linje som passerar fyndplatsen sticka ut rent ”geografiskt” och inte bara ”tidsmässigt” va?

Det som står som ”Significant Locations” på bilden är en liten lurig grej som iPhone/Apple har för sig och som heter ”Viktiga Platser” på svenska då.

Så här skriver Apple själva:

”Viktiga platser: iPhone och dina iCloud-anslutna enheter kommer att hålla reda på vilka platser du har besökt nyligen, samt hur ofta och när du besökte dem, i syfte att lära sig vilka platser som är viktiga för dig. Dessa data skyddas med heltäckande kryptering och kan inte läsas av Apple. De används till att erbjuda dig personliga tjänster, t.ex. prediktiva trafikrutter och att skapa bättre bildminnen i Bilder.”

Har man en iPhone så kommer man åt dessa platser genom att trycka på Inställningar>Integritet>Platstjänster>Systemtjäns ter>Viktiga platser och sen kod eller TouchID eller vad man nu har för säkerhetsgrej in i mobilen.
Sen visas inte så mycket alltid men man kan se hur långt tillbaka och hur många positioner som Apple lagrat. Och det vet inte många om att det är på det viset.

Går att stänga av som synes i inställningarna där.

Men efter det sidospåret så är frågan varför positionen i sig inte är anmärkningsvärd utan det är tidsfönstret som är det?

Och frågan har ju sin grund då i att de vet att de letar efter en position natten mot söndag så alla positioner i skogen där bör vara intressanta oavsett hur länge de uppehållit sig.

Ett sätt för MGM är ju att åka som en dåre i en timme runt i skogen där för att liksom lägga en bombmatta av GPS-koordinater över många hektar och stanna några minuter där och nån minut där för att förvilla.

Men då är det ju bättre att stänga av mobilen helt.

Koordinaten måste ha varit knepig att få fram för annars lyser ju koordinaten upp som en vulkan med tanke på att där ska inte MGM befinna sig ALLS den tiden på dygnet oavsett hur länge de/hon evtl stannat till nånstans.

(Edit och lite kuriosa. Elcomsoft som syns i bildtaggen ovan är det ryska företag vars verktyg användes för att knäcka lösenord till iCloud så kändisars nakenbilder m.m. läckte ut för runt 10 år sen.)
Jag fattar knappt en bråkdel, men om mängder med data dyker upp på skärmen och man initialt, snabbt ska ha något att sortera efter tycker jag det låter logiskt att börja med tidsangivelserna och därefter reda ut plats. Det borde ju tagit en stund att dumpa kroppen.

Dyker det inte upp en oändlig mängd koordinater när bilen rör sig? Tar det inte längre tid att kolla upp var på kartan de är än att kolla tidslängden? (Kanske korkade frågor, men jag begriper inte bättre.)
Citera
2023-01-15, 12:29
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Bra intervju med Rullman. Beundransvärt hur mediatränad han är. Han kan inte ha gått samma kurs som polisen jag såg gråta när hen i direktsändning bekräftade fynd av en kropp tillhörande en person som alla vi vet vem är.

Det jag tänker på är att det finns fynd i bilen som styrker misstankar om brott de två är misstänkta för och att bilen fortfarande är i polisens förvar. När jag lyssnad på podden fick jag känslan av att bilen stod utanför pappans hus när poddaren var där och snurrade.

Sen en annan sak jag tänker på, han säger att de har en bra bild av hur hon togs ut från lägenheten. De var ju och kollade källaren flera dagar efter försvinnandet (enligt uppgift här på FB) och hämtade något därifrån...jag undrar om källaren blev avspärrad eller om det bara var en snabbis de var där. Någon här kanske vet...

Jag tror MH kommer börja prata nu och jag tror inte hon kommer vara lika iskall och taktisk som JJ visar sig vara.

När poddarna var och smög runt JJs pappas gård stod hennes mors/brorsas bil på gården.
En liknande och även den röd, men av mycket nyare modell.
Citera
2023-01-15, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Låst artikel, något nytt som inte kommit fram i tråden sen tidigare eller är det gammal skåpmat?

Låst och lång men rätt OK sammanfattning. Helt uppslag, nästan hälften bilder
och skriven av Hanna Törnquist.

Den som kan alla detaljer hittar nog inte så mycket nytt och okänt.
Citera
2023-01-15, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ang. övervakningskamerans bildkvalitet, snackade Rullman runt i generella termer. Jag tolkade det som att han inte ville uppge vad som framgick. Tidigare utsaga om "hålltider" pekar på att bilderna var graverande, tycker jag.

Jag fick också känslan av att han blev lite "ställd" när mackens kamera nämndes.
Att han inte ville prata ingående just för att det är en viktig detalj.
Det lät som att han försökte finta journalisterna för att inte avslöja något.

Han lät så himla säker på alla andra punkter men avvek enbart vid detta tillfälle.

Jag tror att kamerans bild tydligt visar att båda misstänkta befann sig i bilen men att han inte vill att informationen ska nå de misstänkta genom nyheterna.

Notera att detta är vad jag tror.
Citera
2023-01-15, 12:33
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
När poddarna var och smög runt JJs pappas gård stod hennes mors/brorsas bil på gården.
En liknande och även den röd, men av mycket nyare modell.

Ja så var det nog.
Citera
2023-01-15, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Polisen behöver inte trixa för att ta sig förbi biometriska lås - de har idag laglig rätt att med tvång och våld få en misstänkt att låsa upp detta.

Stämmer. De ändrade lagen i somras. Jag visste inte det.

Citera
2023-01-15, 12:43
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Jag fick också känslan av att han blev lite "ställd" när mackens kamera nämndes.
Att han inte ville prata ingående just för att det är en viktig detalj.
Det lät som att han försökte finta journalisterna för att inte avslöja något.

Han lät så himla säker på alla andra punkter men avvek enbart vid detta tillfälle.

Jag tror att kamerans bild tydligt visar att båda misstänkta befann sig i bilen men att han inte vill att informationen ska nå de misstänkta genom nyheterna.

Notera att detta är vad jag tror.

Det är nästan skrattretande när man lyssnar på just den delen, hur han försöker låta lite som det inte vore viktig information. Lite, "juste, det var lite bilar i farten någonstans mellan 3 och 4 tiden, det kanske jag ska kolla upp!". Det måste vara som du säger att man vill hålla lite igen där för att sedan dundra in med buller och bråk så fort MH börjar snacka.

Har ni tänkt på en sak. Det har inte framkommit att JJ har erkänt att det var just HON som var inblandad i själva "misshandelbrottet" som ledde till TTs död endast att det hände i lägenheten och att hon själv deltog i dumpningen.

Tänk om det blir så att hon skyller på MH? Att TT var misshandlad men levde när hon åkte till donken och död när hon kom hem.
Citera
2023-01-15, 12:45
Medlem
Citat:
Läs igen då?
Jag har redovisat varför jag TROR att det blir stängda dörrar.
Du kan inte uttrycka dig hur något blir som du inte har en aning om..
Coola ner lite nu.
Har du varit på en brottsmålsrättegång i ditt liv?
Jag har varit på många rättegångar både i tingsrätter, hovrätt, och högsta domstolen.
En mycket nära anhörig till mig har varit polisinspektör, en klasskompis till mig s mamma har varit rådman (tingsrättsdomare).
Det lär inte bli stängda dörrar i detta brottsmål.
Nu tänker jag inte diskutera något mer med dig.
Citera
2023-01-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Har ni tänkt på en sak. Det har inte framkommit att JJ har erkänt att det var just HON som var inblandad i själva "misshandelbrottet" som ledde till TTs död endast att det hände i lägenheten och att hon själv deltog i dumpningen.

Vad det inte precis det hon gjorde?
Citera
2023-01-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Coola ner lite nu.
Har du varit på en brottsmålsrättegång i ditt liv?
Jag har varit på många rättegångar både i tingsrätter, hovrätt, och högsta domstolen.
En mycket nära anhörig till mig har varit polisinspektör, en klasskompis till mig s mamma har varit rådman (tingsrättsdomare).
Det lär inte bli stängda dörrar i detta brottsmål.
Nu tänker jag inte diskutera något mer med dig.

Ursäkta men vadå coola ner lite nu?

Jag får väl förfan tro vad jag vill.
Jag redovisade 3 punkter till varför JAG TROR att det blir stängda dörrar.

Sen får du tro vad du vill men kom förfan inte och säg till mig att jag inte får TRO på något.
Citera
2023-01-15, 12:53
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du är en klippa Greven.

En spontan tanke om kring detta citat:

”Positioneringen stack ut tidsmässigt. ”Det var en tidsutdräkt som var anmärkningsvärd som gjorde det värt att undersöka den här platsen närmare”.

Nu har vi inte hela bilden men det borde väl vara så att positionen I SIG är ”anmärkningsvärd”?

Den stack ut tidsmässigt menar han och man förstår att det gäller en position som ”står still” under en viss tid den natten.

Nu vet vi inte hur positionerna/koordinaterna ”hoppat runt” där i området och på vilket sätt de kunnat tolka datum och tid.
Med ”hoppat runt” så menar jag vilken precision GPS givit mobilen den natten.

I den här bilden ser man från ett av många program som analyserar mobiler hur listan med positioner kan se ut.
Och i vänstra fältet så ser man omika typer av källor till datan.

https://www.bildtagg.se/bild/yu36p7dldk6ea4zc6o56szn1

Då positioner bildar en linje på en karta som visar hur en person färdats så bör en sån linje som passerar fyndplatsen sticka ut rent ”geografiskt” och inte bara ”tidsmässigt” va?

Det som står som ”Significant Locations” på bilden är en liten lurig grej som iPhone/Apple har för sig och som heter ”Viktiga Platser” på svenska då.

Så här skriver Apple själva:

”Viktiga platser: iPhone och dina iCloud-anslutna enheter kommer att hålla reda på vilka platser du har besökt nyligen, samt hur ofta och när du besökte dem, i syfte att lära sig vilka platser som är viktiga för dig. Dessa data skyddas med heltäckande kryptering och kan inte läsas av Apple. De används till att erbjuda dig personliga tjänster, t.ex. prediktiva trafikrutter och att skapa bättre bildminnen i Bilder.”

Har man en iPhone så kommer man åt dessa platser genom att trycka på Inställningar>Integritet>Platstjänster>Systemtjäns ter>Viktiga platser och sen kod eller TouchID eller vad man nu har för säkerhetsgrej in i mobilen.
Sen visas inte så mycket alltid men man kan se hur långt tillbaka och hur många positioner som Apple lagrat. Och det vet inte många om att det är på det viset.

Går att stänga av som synes i inställningarna där.

Men efter det sidospåret så är frågan varför positionen i sig inte är anmärkningsvärd utan det är tidsfönstret som är det?

Och frågan har ju sin grund då i att de vet att de letar efter en position natten mot söndag så alla positioner i skogen där bör vara intressanta oavsett hur länge de uppehållit sig.

Ett sätt för MGM är ju att åka som en dåre i en timme runt i skogen där för att liksom lägga en bombmatta av GPS-koordinater över många hektar och stanna några minuter där och nån minut där för att förvilla.

Men då är det ju bättre att stänga av mobilen helt.

Koordinaten måste ha varit knepig att få fram för annars lyser ju koordinaten upp som en vulkan med tanke på att där ska inte MGM befinna sig ALLS den tiden på dygnet oavsett hur länge de/hon evtl stannat till nånstans.

(Edit och lite kuriosa. Elcomsoft som syns i bildtaggen ovan är det ryska företag vars verktyg användes för att knäcka lösenord till iCloud så kändisars nakenbilder m.m. läckte ut för runt 10 år sen.)

Nu är det ju så att ungdomarna inte kan släppa mobilen, man måste tvinga av dom mobilen.
Dom installera även själv appar som alltid visar var dom är och spårar sina kompisar med appar.
Stänga av mobilen eller tanken på att lämna den hemma finns inte i deras värld, då är dom ju nakna!
Även fast dom vet att man spåras via mobilen, inser dom inte konsekvensen av att ha på mobilerna.
Dom tänker inte ens tanken, deras mobiler är numera en naturlig och självklar del av deras personlighet.
Lite Off topic
Sånt här skit är orsaken till att jag ALDRIG haft iPhone och inte kommer skaffa en heller.
Nä, android med möjlighet att stänga av alla sådana appar eller lämna hemma är melodin.
Sen har jag ännu kvar en Nokia 3310 att använda då man verkligen behöver en säker mobil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in