2023-01-15, 09:54
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coinin
Har hört precis samma från bekanta i staden.

Det låter så sjukt osannolikt. Genom vilket fönster då och varför var inte hela området avspärrad? Ska det ha hänt efter JJs besök på McD?
Citera
2023-01-15, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
- MGM har låst upp mobilerna åt polisen/varit behjälpliga med PIN

Det Rullman sa var att det inte var något problem att komma in i telefonerna. Vad det beror på har inte kommit fram vad jag vet. Jag har läst andra fall där grovt kriminella inte haft PIN på heta lurar. Jag gissar även att polisen kan trixa sig in om biometri används för upplåsning.
Citera
2023-01-15, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Men om man tittar på husets konstruktion på just den sidan - fönstret är inte mot fasaden utan en takkupa, balkongen nedanför, etc. - så är det ordentligt projekt bara att få en kropp att träffa exakt rätt plats, som man förmodligen inte ens ser från fönstret.

Dessutom är det inte självklart för min del att polisen skulle meddela detaljer till familjen, och att de i sin tur skulle diskutera mordet lika detaljerat med sina vänner. Så att det kommer från folk som känner familjen lägger jag ingen vikt vid, det kan lika gärna vara allmänna spekulationer där de dragit egna slutsatser.

Är ju inte ens hälften av den där takkupan som är nedanför fönstret, bara en bit av den. Så riktar man ut kroppen åt ”rätt” håll så faller den ju inte på takkupan.

Ja, det kommer visa sig så småningom.
Citera
2023-01-15, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojkottad
Är ju inte ens hälften av den där takkupan som är nedanför fönstret, bara en bit av den. Så riktar man ut kroppen åt ”rätt” håll så faller den ju inte på takkupan.

Ja, det kommer visa sig så småningom.

Själva fönstret sitter alltså i takkupan, och inte på fasaden. De ska baxa ut kroppen över kanten, och undvika balkongen nedanför. Se bilden nedan, jag vet verkligen inte hur det ska ha gått till.

https://www.bildtagg.se/bild/nd9wrb9bgmh00wqgpwt1xirp
Citera
2023-01-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
R: Reporter
Å: Åklagaren
R: Kroppen låg ju ändå ute i terrängen i 17 dagar var det väl. Gör det att det blir svårare med att fastställa dödsorsak?
Å: Ja, det blir ju en fråga för rättsläkarna att avgöra. Det har naturligtvis inte underlättat deras arbete, men vi har inte fått deras slutrapport. Vi får väl avvakta och se.
R: Hur avgörande kommer slutrapporten vara?
Å: Den är ju av stor betydelse. Naturligtvis. Och det är av vikt att man kan fastställa dödsorsak. Sen är det inte absolut nödvändigt för ett eventueltt mordåtal att man har en fastslagen dödsorsak i ett rättsmedicinskt utlåtande, utan då kan man behöva i så fall styrka om det rör sig om ett dödande eller ett mord i det här fallet med annan bevisning. Vi får avvakta och se vad som framkommer i den rapporten.
https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-i-stor-intervju-det-har-maste-klaras-upp

Hur ska man tolka det här.
Det verkar ju som att man ännu inte har fått ens en preliminär dödsorsak, iaf inte någon som har varit solklar.

Och vi vet ju hur det var i Beatas fall, där man varken kunde avgöra om det var strypningen eller den avskurna halsen som var dödsorsaken. Och där blir det förstås inte svårt att avgöra att det var ett mord oavsett.

Men det kruxiga här är att Rullman säger att om man inte kan har en fastslagen dödsorsak, då kan man behöva styrka mord med annan bevisning.

Nu pratar han visserligen lite hypotetiskt, men jag utgår från att det finns en sådan risk då.

Så vad kan det röra sig om för dödsorsaker som kanske inte riktigt går att avgöra om det är mord eller inte?

- Slag mot huvudet, som medfört en hjärnblödning?
Kan uppstå om man faller mot något hårt, kanske väldigt olyckligt genom att man inte hinner ta en´mot sig, men kan också bero på ett slag mot huvudet.
- Tove har narkotika i blodet.
Kan ha lagts i drink. Var Tove påverkad på Nöjet och halten överensstämmer inte med det?
- Strypning/kvävning, men inte tydliga tecken
- Flera olika skador, som på olika sätt medfört en risk att dö. T ex skador på inre organ, med invärtes blödningar efter sparkar eller slag mot mage/rygg
- Kombinationer av flera olika saker, som t ex både strypning/kvävning men allvarliga skallskador.

Ja, lite oroväckande är det allt.

Ja lite lurigt läge. Dödsorsaken hänger i luften och det är kanske slutrapporten de väntar på nu då för att få ihop förundersökningsprotokollet till åtal.

Även bostaden kanske inte helt talar ett tydligt språk och inte heller fordonet på kameran.

Däremot så hade misstankarna stärkts efter kriminaltekniska undersökningen/analysen av bilen vilket bådar gott.

Sen verkar det finnas en rätt stor ”IT-del” i detta om jag tolkar det han säger rätt.

Åklagaren verkar säker men här uppifrån läktaren så ser det ut som att utgången av ”matchen” inte är helt självklar. Och sen blir det ju både tingsrätt och hovrätt får man förmoda så saken, förlåt matchen, är inte avgjord i första halvlek s a s. Och bollen är rund osv.
Citera
2023-01-15, 10:46
Medlem
Citat:
Själva fönstret sitter alltså i takkupan, och inte på fasaden. De ska baxa ut kroppen över kanten, och undvika balkongen nedanför. Se bilden nedan, jag vet verkligen inte hur det ska ha gått till.

Är det en gavellägenhet finns väl fönster även på kortsidan med gräsmatta under?

Men om dom misstänker att dom kastat ut henne genom fönstret tycker jag det är konstigt att brottsmisstanken är gravfridsbrott och inte grovt gravfridsbrott vilket att kasta ut en kropp från andra våningen borde uppnå om man läser kriterierna ” Om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen tillfogat ett lik en svår skada, gärningen inneburit omfattande förstörelse eller annars varit av särskilt hänsynslös farlig art”
Citera
2023-01-15, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Du menar alltså att de två invandrarkvinnorna högg ihjäl den tredje invandrarkvinna med machete?
Sluta nu svamla med dina rasistiska utlägg i tråden, dom hör inte hemma här.
Alla tre tjejerna har utländsk bakgrund (enligt dina egna kriterier inte svenskar)
Så med tre invandrartjejer inblandade, har du väl inget i denna tråd att skaffa!
Finns andra trådar på FB där du kan sprida dina rasbiologiska åsikter!

Först var jag säker på att afrikanen blivit arg och puttat Tove. Hon ramlade och slog i huvudet eller något sånt.

Men då åklagaren uttalar sig så förhållandevis säkert undrar man om någon inte gått och hämtat vattenmelonskniven eller något annat tillhygge.
Citera
2023-01-15, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Är det en gavellägenhet finns väl fönster även på kortsidan med gräsmatta under?

Ja, det finns ett fönster (stort, men uppdelat på tre) på kortsidan. Men jag har inte sett något direkt påstående om att det skulle vara det fönstret, även denna gång var det fönstret mot baksidan som det skulle handla om och märkena i marken nedanför (som kan ha uppstått när som helst).
Citera
2023-01-15, 10:55
Medlem
Sveppss avatar
Citat:

I princip behöver en person klättra ut genom fönstret, ta emot kroppen och styra den åt rätt håll. Ställa sig på stegen kanske eller stå på ett lutande takkupa? Fönsterna öppnas dessutom utåt vilket gör det ännu svårare att "arbeta" från utsidan.

Jag tyckte den teorin lät så sjukt osannolik från början men nu är det två personer som påstår att det har hänt. När man tänker efter så kanske det är möjligt att panik uppstår och man vill få det att se ut som ett självmord eller olycka på fyllan? Säg att det var så och de märker att inga grannar reagerar...då kanske man går in i nästa fas och bestämmer sig för att flytta på henne. Och hade någon kommit på dem två när de höll på och joxade på utsidan då är det bara att fejka en fallolycka, panik och "hon måste till sjukhus!!" situation.

Hur galet som helst måste jag säga. Helt enkelt sjukare än man trodde det kunde bli!

OT: GW är på ingång på 4:an nu.
Citera
2023-01-15, 10:58
Medlem
Citat:

Trodde du menade att balkongen nedanför var problemet. Du får tro vad du vill såklart, men det är vad jag hört. Och varför är det så svårt? Bära upp kroppen på takdelen, rikta den snett nedåt, sen bara skjutsa ut. Detta ska isåfall ha skett efter Mc donalds, och för att undvika trapphuset så kanske tjejerna klättrade ned för stegen efter de kastat ned henne, men det är inget jag vet. Men som sagt en säker källa har berättat att hon blivit utkastad.
Citera
2023-01-15, 11:02
Medlem
Citat:
Trodde du menade att balkongen nedanför var problemet. Du får tro vad du vill såklart, men det är vad jag hört. Och varför är det så svårt? Bära upp kroppen på takdelen, rikta den snett nedåt, sen bara skjutsa ut. Detta ska isåfall ha skett efter Mc donalds, och för att undvika trapphuset så kanske tjejerna klättrade ned för stegen efter de kastat ned henne, men det är inget jag vet. Men som sagt en säker källa har berättat att hon blivit utkastad.

Att undvika balkongen är ett problem, ja. Och "Bära upp kroppen på takdelen, rikta den snett nedåt, sen bara skjutsa ut" är precis det som låter svårt. Dessutom finns det knappast några säkra källor så länge vi inte hör något direkt från utredarna, det finns däremot gott om folk som läser teorier på nätet (den där siten Flashback till exempel) och tar spekulationer för sanning.
Citera
2023-01-15, 11:02
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:

Känns knepigt. Var de ens 100% säkra på att hon var död innan?

Kanske därför svårt att uppge när och hur dödsorsaken inträffade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in