2023-01-15, 12:25
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Absolut är det så, men de hölls utan att en främmande makt hade med militärmakt ockuperat det området där omröstningen skedde.
Vad är ett som gör att du inte förstår att en omröstning som sker under vapenhot aldrig kan bli legitim.

Perfect is the enemy of good. Det jag saknar är lite konstruktiva förslag. Exempelvis låta FN övervaka 3 byar inne i DPR/LPR och om resultatet där avviker med mer än x% så blir omröstningen ogiltig. Finns det vilja, så går det. Rotproblemet är att ingen av sidorna egentligen verkligen ville ha fred. Men nu har de förhoppningsvis lärt sig att så satans kul är det inte med krig, så kanske läget är annorlunda nu. Problemet tror jag är på ukrainska sidan; Zelensky & co kan bara hålla sig vid makten i krigstid och efter en militär seger. Man behöver skapa incitament för fred där.
Citera
2023-01-15, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Helt enig.

Tilläggas kan att han, till skillnad från Girkin, är väldigt empirinära. Girkin kommer ju egentligen sällan med någon evidens för vad han säger, hans cred baserar sig helt på hans kontakter, att han historiskt haft rätt i en hel del, och på vem han är.

empirinära?

då mpste det ha hänt mycket på hans twitter sen jag skrattade åt hans panikartade analyser i våras/sommras.

kan du länka något exempel, skulle på riktigt vara intressant.
Citera
2023-01-15, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Så det är därför han sitter och orchpostar på fejsbook dagarna i ända, för att han "är mitt i striden". Den som är mitt i striden har inte tid att sitta på fejjan, det måste du ändå begripa.

Nej det är sant, krigsjournalister vid fronten har vi aldrig hört talas om.
Citera
2023-01-15, 12:29
Medlem
Citat:
Perfect is the enemy of good. Det jag saknar är lite konstruktiva förslag. Exempelvis låta FN övervaka 3 byar inne i DPR/LPR och om resultatet där avviker med mer än x% så blir omröstningen ogiltig. Finns det vilja, så går det. Rotproblemet är att ingen av sidorna egentligen verkligen ville ha fred. Men nu har de förhoppningsvis lärt sig att så satans kul är det inte med krig, så kanske läget är annorlunda nu. Problemet tror jag är på ukrainska sidan; Zelensky & co kan bara hålla sig vid makten i krigstid och efter en militär seger. Man behöver skapa incitament för fred där.

problemet är ju att rysslad vägrar det, man försökte ju med observatörer som en del av Minsk avtalen. men de hindrades av ryssland / rysk militär.

annars så hade det varit en bra ide, nu är det bara en rysstrollning.=

det är naturligtvis vidrigt att ryssland saboterade den eventuella möjligheten som de insisterar på ska vara motivet till det folkmord de genomför i ukraina.

Om vi utrustar ukraina med kärnvapen borde det ju gå, alternativt om ukraina införskaffar kärnvapen på egen hand, iochmed att budapestfördraget bröts av ryssland så är de i teori fri att göra det.
Senast redigerad av slö 2023-01-15 kl. 12:32.
Citera
2023-01-15, 12:31
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
empirinära?

då mpste det ha hänt mycket på hans twitter sen jag skrattade åt hans panikartade analyser i våras/sommras.

kan du länka något exempel, skulle på riktigt vara intressant.

Du kan scrolla genom hans geolokaliseringar på twitter. Jag följde förresten inte honom i våras, han kanske inte hade blivit varm i kläderna där.
Citera
2023-01-15, 12:33
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Absolut är det så, men de hölls utan att en främmande makt hade med militärmakt ockuperat det området där omröstningen skedde.
Vad är ett som gör att du inte förstår att en omröstning som sker under vapenhot aldrig kan bli legitim.
Hen förstår inte för att det inte ingår i hens uppdrag......
Citera
2023-01-15, 12:39
Medlem
Citat:
Problemet tror jag är på ukrainska sidan; Zelensky & co kan bara hålla sig vid makten i krigstid och efter en militär seger. Man behöver skapa incitament för fred där.

Du tror det ja. Då du är sorgligt missinformerad. Hade du kunnat ta åt dig information med "båda ögonen" skulle din förmodan se annorlunda ut.
Citera
2023-01-15, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Putin har storhetsvansinne, har tillgripit sig makten från folket i sitt land, och har genom historien lätttolkat behov av att bete sig så här tragiskt. Att klippa bort evident historia och påbörja mitt i, för att hävda sin "rätt" är patetiskt simpelt och inget som någon normalfuntad köper. Skylla på väst.....jäääsp.

Självklart måste Putin ha “storhetsvansinne”.
Annars kollapsar ju precis alla argument varför EU och NATO hetsar på kriget.

Alla andra förklaringar skulle visa på EU och NATOs provokationer. Så man kör på det helt enkelt.
Citera
2023-01-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Självklart måste Putin ha “storhetsvansinne”.
Annars kollapsar ju precis alla argument varför EU och NATO hetsar på kriget.

Alla andra förklaringar skulle visa på EU och NATOs provokationer. Så man kör på det helt enkelt.

Ryssland har invaderat den suveräna staten Ukraina ja. Frågor på det?

Vill du läsa på mer om eu och nato och hur enkelt man lurar en "ledare" att starta ett krig mot främmande stat för att tillintetgöra sin egen militära försvarskapacitet, kan du göra det förslagvis i inlägg från moretex, psychskitsailor alternativt en annan tråd....
Citera
Medlem
attogs avatar
Citat:

Ukraina med Zelensky, ville förhandla om fred innan invasionen. Detta slog Putin ifrån sig.

Nu: Putin vill förhandla utifrån ”real geografiska läget ”. Är det förhandling, som är trovärdig?
Du kan också utgå från att Haag,inte är en del av Putins förhandlingsmodell.
Inte heller skadestånd.

1. Vi har internationell lag & rätt.
2. Moral och värderingar .
3. Den starkes rätt.

Vad får dig att tro att det går att förhandla nu?
Citera
Medlem
Citat:
Du kan scrolla genom hans geolokaliseringar på twitter. Jag följde förresten inte honom i våras, han kanske inte hade blivit varm i kläderna där.

hmm. ja bilder är ju bara bilder, man kan knappast klandra julia för att klippa och klistra eller bara reposta andras bilder, problemet är väll om man tror att dessa ska ge tyngd åt hans känslor och resonemang.

men möjligt, ser ju inte han vråla "bakhmut faller" som han började konstatera typ i våras....

Eller använder hyperbola utryck för värdet i en förlorad ukrainsk by....

sen kan man ju inte klandra honom för hans "självupplevda bidrag" han insisterar ständigt på att alla hans "resonemang" är ett bevis för att väst behöver skicka mer och bättre vapen till ukraina, och i det har han rätt , och fått rätt, även om jag tror hans twittrande i praktiken har noll och intet med det att göra.

Och jag tror inte heller han vågar testa att "ta semster" en månad för att se om hans effekt är avgörande....
Citera
2023-01-15, 12:48
Medlem
Lysturkens avatar
Finns det film på den senaste bombningen av ett bostadshus som krävde minst 21 liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in