2023-01-14, 23:48
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Och hur föreslår Petr Cech att offsideregeln ska göras om för att till 100% alltid täcka alla tänkbara situationer och garantera att domarna kan döma det tv-publiken tycker är korrekt?

Lätt att klaga, kom med lösningar i stället. Eller så får man acceptera att ett par gånger per säsong uppstår en sån här situation, nu följdes regelboken och nästa gång kanske domaren gör fel, men det är så pass sällan att man eventuellt kan leva med det?

Ja, folk på flashback ska skicka in lösningar så klart.
Citera
2023-01-14, 23:55
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Och hur föreslår Petr Cech att offsideregeln ska göras om för att till 100% alltid täcka alla tänkbara situationer och garantera att domarna kan döma det tv-publiken tycker är korrekt?

Lätt att klaga, kom med lösningar i stället. Eller så får man acceptera att ett par gånger per säsong uppstår en sån här situation, nu följdes regelboken och nästa gång kanske domaren gör fel, men det är så pass sällan att man eventuellt kan leva med det?
Det var ju det den inte gjorde….. Finns inget att lösa. Regeln är klar och situationen likaså. Rashford är offside och påverkar. Eller ok en lösning har jag. Avsätt domarna i VAR rummet och ta in kompetent folk så dessa grova misstag inte uppstår.
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Petr Cech
Gissar att Cech som oss andra syftar till domarnas brist på speluppfattning handlar om att man inte förstår hur Rashford påverkar spelet för målvakten i det här fallet, som gammal målvakt själv förstår han hur det påverkar Ederson att Rashford befinner sig precis vid bollen och gör ansats för att avsluta. Ederson tvingas ha med det i sitt agerande att ha ett Rashford avslut i åtanke.

För att inte tala om försvararna som i flera sekunder tvingas jaga en offsidelöpandes Rashford istället för att 100% fokusera på Bruno. Hade Rashford stannat upp hade det aldrig blivit mål.

Hela världen ser att fel begåtts utom idioterna i VAR rummet. Hade blivit 3 för City och 0 för United annars. Just såna här solklara grejer man förväntades skulle klaras upp iallafall med VAR. 50-50 situationer kan man leva med. 65-35 också för den delen. Men inte 100-0 situationer likt denna.
Citera
2023-01-15, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Det var ju det den inte gjorde….. Finns inget att lösa. Regeln är klar och situationen likaså. Rashford är offside och påverkar.
Regeln är rätt tydlig ja, så vad menar du bryts mot? Rashford har ingen kontroll över bollen och spelar aldrig bollen, han påverkar inte försvararnas möjlighet att spela bollen, och den "skottfinten" du hänvisar till (kan fortfarande inte se en tydlig fint mer än att han släpper bollen till Fernandes) gör inte att Ederson agerar tydligt annorlunda. Ser reprisbilderna om och om igen och ser inget tecken på att den s.k. finten ställer målvakten mer än ett litet steg - och det måste ju vara uppenbart.

Jag köper att det är något av en gråzon huruvida Rashford påverkar Ederson tillräckligt mycket. Reglerna säger att det kräver såväl obvious action som clear impact och personligen, utifrån IFABs exempelbilder och regelverket, ser jag inte det självklara regelbrottet. Men det är subjektivt och blir verkligen inte förvånad om IFAB använder just den här situationen i framtiden som prejudicerande exempel för hur liknande fall ska dömas.
Citera
2023-01-15, 00:57
Medlem
Chelsea värvar Mudryk också. 100. För en som gjort 12 mål i Ukraina på 4 år. Kommer bli bra och jag hade gärna haft han i Arsenal men sjuk summa. Arsenal budade 70 + 25. Knepigt att gå efter en som uppenbarligen vill till en rival. Boehly är kass, 0 kunskap och mycket pengar!😊
Citera
2023-01-15, 07:47
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Du skrev fel år.. resten är en efterhandskonstruktion 😎
Var ju just det som jag skrev.. fel år, men att jag egentligen syftade på denna säsong.
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Om Arsenal skulle vinna denna säsong, är det större än när Liverpool vann ligan senast? Om varför/varför inte?
Ja, eftersom att vi inte vinner en covid-titel.
Senast redigerad av Generalandersson 2023-01-15 kl. 07:53.
Citera
2023-01-15, 07:49
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santicazorla92
Chelsea värvar Mudryk också. 100. För en som gjort 12 mål i Ukraina på 4 år. Kommer bli bra och jag hade gärna haft han i Arsenal men sjuk summa. Arsenal budade 70 + 25. Knepigt att gå efter en som uppenbarligen vill till en rival. Boehly är kass, 0 kunskap och mycket pengar!😊
Hade gärna sett Mudryk bära Gunners-tröjan. Fast han är inte i närheten av att vara värd de summorna.
Citera
2023-01-15, 09:14
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santicazorla92

Man kan ju bara skratta åt Chelsea. Var är planen liksom?
Sen verkar ju Mudryk varit inställd och på och önskat Arsenal. Så bara för att Chelsea nu slänger pengar är det inte säkert spelaren vill. Sen talar ju pengar också, så mycket möjligt att Mudryk går till Chelsea ändå, men då hoppas jag att han saltar kontraktet riktigt mycket.
Citera
2023-01-15, 11:07
Medlem
Drickbacks avatar
Vet inte om Arsenal ska skratta så mycket åt Chelsea’s senaste affär då man själva var beredda att lägga 70+25 och troligen fått höja budet för att få igenom en affär. Nu är det en hel del kvar innan affären är i hamn så han kan fortfarande hamna i Arsenal till väldigt högt belopp.
Citera
2023-01-15, 11:10
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Var ju just det som jag skrev.. fel år, men att jag egentligen syftade på denna säsong.

Ja, eftersom att vi inte vinner en covid-titel.
Du skrev inte fel år du skrev att du syftade på fel år, det vet vi till 130 %
Du måste vara den första som utropat sig till seriesegrare innan halva serien ens är spelad!
2 förluster mot City och ni är bara 2 p före…
Citera
2023-01-15, 11:10
Medlem
EnLitenFryss avatar
Offline igår och det verkar ju ha varit rätt beslut sett till resultaten. Mitt Liverpool törs jag inte ens kolla på höjdpunkterna från, får väl göra det när jag ställt in mig på att självplåga mig lite...

Så, istället benar jag ut min syn på United - City, närmare bestämt 1-1-målet som kom att bli den stora snackisen. Alla har sett den härinne utgår jag från? United slår en boll mot offside-stående Rashford som blir fri, springer med boll i några meter, rör den inte, lämnar över till Bruno som sätter 1-1 och målet får stå.

Så här säger proffs-domare:

Citat:
"PGMOL have gotten back to us and have said no touch on the ball, no impact on the defender, and therefore they [VAR] could find no reason for a clear and obvious error.

"According to the PGMOL, they say [Rashford] didn't impact the defender and he didn't touch the ball and therefore Rashford was OK to do what he did and allow Fernandes to come onto the ball and score."

Så här står det i regeln om bestraffningsbar offside:

Citat:
stör en motspelare genom att:
förhindra en motspelare från att spela eller kunna spela bollen genom att
* tydligt skymma motspelarens siktlinje eller utmana en motspelare om bollen eller
* klart försöka spela en boll som är nära spelaren när denna handling påverkar en motspelare eller
* göra en tydlig handling som klart påverkar möjligheten för en motspelare att spela bollen

Domarna fokuserar på att Rashford aldrig tog i bollen. För mig skymmer han siktlinjen för Akanji/Walker, han utmanar om bollen (genom att löpa mot bollen och följa dess rörelser), och han gör en tydlig handling som påverkar möjligheten för framför allt Akanji att spela bollen.

Jag har sett liknande mål men då har som regel den offside-stående spelaren INTE utmanat om bollen utan bara fortsatt sin löpning/stått stilla. Här lurar Rashford city-försvaret genom att löpa på den, ha bollen under kontroll utan att röra den, och sen avvika.

Jag tycker inte målet ska stå, men jag förstår att det finns utrymme att tolka att det gör det.

Hade Rashford bara fortsatt sin löpning men tydligt visat att han inte går för bollen, då hade jag varit fine med att målet står. Men nu springer han verkligen rätt mot den, har den under kontroll, men väljer att inte röra den och då helt plötsligt är inte offsiden bestraffningsbar.

Det sätter ett uselt prejudikat: offsidestående spelare kan gå för bollen och fejka att han tänkt ta den, sen bara avvika, och då är det spela på nästan oavsett vad. Mycket dumt.
Citera
2023-01-15, 11:13
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Du skrev inte fel år du skrev att du syftade på fel år, det vet vi till 130 %
Du måste vara den första som utropat sig till seriesegrare innan halva serien ens är spelad!
2 förluster mot City och ni är bara 2 p före…
Ok, vad intressant.
Citera
2023-01-15, 11:26
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Liverpool & Domarinsats.
Du ska vara glad du slapp se eländet igår!
Topp 3 sämsta under Klopp…

Igår fick Trent liknade situation emot sig, han står offside på ett skott ”täcker ut” den till inkast och blir avblåst för offside… se från 22.54
Jämfört med Rashford är det löjligt att vifta med flaggan 🤨
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in